Service 3 gånger för samma problem= få en ny?

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av youknow, 6 okt 2010.

1. youknow

youknow Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Precis som rubriken lyder.
    Har lämnat in min telefon 2 gånger med problemet att telefonen fryser fast, måste då ta ut batteriet och starta om telefonen.
    Har hör talas om att, om man lämnar in produkt med samma fel 3 gånger och de inte lyckas laga den kan man kräva en ny.
    Någon som vet om detta stämmer och i så fall hur det fungerar.

2. Fishk

Fishk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Varför inte bara testa?

Sony Ericsson har aldrig varit duktiga på att laga telefoner när det gäller mjuvaru problem.

3. Cyanide

Cyanide Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Efter tre gånger kan du reklamera din telefon. Jag gjorde så med min gamla LG, service på service på service... 1år senare fick jag pengarna tillbaka.

4. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Nu är det ju anovo som fixar den biffen, men nog tycker jag att det är snarare de som fuskar i sitt jobb. Lämnade in min X10 mini (morsan visserligen, och ja, jag vet att det är fel mobbe. det är liksom historian i sig som är viktig inte mobilmodellen...he he) på reparation eftersom den fungerar en ca 15-20 minuter sedan slocknar den, och symptomen talar liknar den säkerhetsfunktion som dränera batteriet på ström. Det tar sedan nästan 24 timmar för den att få spänning igen, för att orka starta. Och så upprepas historian när man väl fått igång mobilen. Lämnade in den, de ansåg att det troligen var batteriet och bytte och flasha om enheten förstås (standard procedur) och sedan testar att starta, klicka på någon app, och stänger sedan av när de märker att mobilen fungerar. Det är inte riktigt så att det faktiskt testar mobilen den i någon timme efter sådant arbete, näää... Utan en snabbcheck och sedan skickas mobilen tillbaka. Jag testar och samma händer ännu en gång. Nu måste de ju faktiskt kolla, om problemet ligger i mobilens hårdvara. Men eftersom Anovo skall vara kvicka, så skickar de troligen en annan mobil som de redan reparerat (av samma modell) å behåller min(morsans) som de troligen skickar till någon annan stackare senare. Man får väl hoppas de inte har någon sådan mobil, utan bara nya enheter att byta till... :-) Jag tror på utbyte av mobilen iallafall, vilken vanligt vis sker efter den 3dje gången per automatik.

MEn går man till frågan som you know ger, så kan du som kund vänta och se.... Då byts enheten ut per automatik och då oftast en som de lagat tidigare annars en ny enhet. Men du kan även reklamera produkten och då finns det två vägar att gå:

1. Reklamera mobilen: Då betyder det i princip samma sak som de Anovo troligen redan kommer att göra, fast nu samma modell i en helt ny kartong. OM du inte reklamera, får du bara som sagt, en ny enhet. Mobilen alltså. Detta gör man hos återförsäljaren man köpt mobilen utav och skriftlig begäran av reklamation.

2. Reklamera abonnemanget: Då begär man att abonnemanget skall hävas, och få pengarna tillbaka, eller att då knyta om sig med en ny mobil på ny period. Här vänder man sig till sin operatör och sker skriftligt.

Sedan har man förstås häva köpet om man nu skulle köpt utan abonnemang. Då får man som sagt pengarna tillbaka, för att då möjligen köpa en annan modell. I det här sista fallet kan man även vända sig till SE kundtjänst och göra en reklamation. Den bör (antar jag) också skickas in skriftlig. Annars är det till återförsäljaren sådant sker.

Något så där funkar det iallafall.

Last edited: 6 okt 2010
  5. Nagarebozhi

Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    665
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Har nydligen reklamerat en telefon hos 3 , jag och sambon hade en varsin Nokia Xpressmusic, min tele felade 3ggr och då skickade jag brev till 3 reklamations avd. Dagen efter jag skickade brevet ringde 3 upp och erbjöd både mig och sambon nya telefoner om vi band om oss på 2 år, och då skrev dom av det året som var kvar på det gammla abb. Vinst eller förlust vet jag ej men ville ha kvar 3 som operatör så tycker det blev en bra deal. Jag valde x10 och android medans tjejen tog en iWhat?, men som svar på din fråga så ja hos tre får du byta ut telefonen till vilken du vill om du reklamerar din tele.

6. Foxy

Foxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

fan va surt, hoppas inte halebop är douchebags.:money: Lycka till broshan.:P

7. Matthewb

Matthewb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Dom har 3 försök på sig att lag telefonen efter det har du rätt att få en ny telefon eller pengar tillbaka :)

8. ravendb

ravendb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är Konsumentköplagen som gäller.

9. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Nej, 2 lagningsförsök, 3e ggn SAMMA fel uppstår har du rätt till hävning.

10. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag lämnade in min två gånger och två dagar efter jag lämnade in den fick jag köpet hävt efter väldigt mycket diskussion med diverse chefer på stället och andra som behandlade mig allt annat än väl. Lönar sig att stå på sig.

11. taz

taz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Konsumentköplagen skyddar dig när det är fel på en vara du har köpt. När det är fel på varan har du rätt till hjälp från säljaren.
    Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:

• kräva att felet avhjälps
    • kräva omleverans av en ny, felfri vara
    • få prisavdrag
    • få ersättning för reparation
    • häva köpet och få pengar tillbaka
    • hålla inne betalning
    • få skadestånd

Men du kan inte kräva alla alternativen vid ett och samma tillfälle. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köpet. Men reklamera alltid ett fel så snart du har upptäckt det. Normalt ska du göra detta senast två månader efter att felet blev känt för dig.

Källa: http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/

12. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon: