Fråga: Servicetid

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Purren, 13 feb 2012.

1. Moo

Moo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Varför då? Lämnar du in en bil på service ska du väl inte behöva acceptera en moppe som lånefordon? :D

2. snis

snis Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lämnade in min Galaxy Nexus till Webhallen den 17/1.
    Än idag så står det "Skickad till serviceverkstad" på statusen hos webhallen.

Kollade nu idag på Anovo's hemsida och sökte på mitt referensnummer som jag fick av Webhallen och fick träff.

Anovo fick telefonen den 1/2 (ordern registrerades den 31/1).
    Den 7/2 var ordern avslutad (posten har registrerat att paketet från Anovo mottagits den 8/2).
    Ringde Anovo och kollade dom hade bytt moderkort i telefonen. Tycker att den tid Anovo har tagit är helt acceptabel och bra.

Frågan jag ställer mig är varför det tog 14 dagar för Webhallen att få iväg telefonen.
    Samt varför jag fortfarande inte har fått besked om att jag kan hämta telefonen efter att Webhallen bevisligen haft telefonen i sju dagar.

To be continued....

3. Moo

Moo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Dåligt att det tog Webhallen två veckor för att ens få iväg den, det brukar gå på ett par dagar hos de flesta andra.

Det du behöver veta om dem är att det mestadels jobbar 18-åriga lallare där, så förvänta dig inte att saker sköts seriöst och går snabbt. Personligen skulle jag aldrig acceptera det du råkat ut för utan en ursäkt och någon form av kompensation.

4. Purren

Purren Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ringde Webhallen nu angående något annat relaterat, tydligen verkar det som att dom undersöker telefonen lokalt först (?) innan dom skickar iväg den. Det var förklaringen jag fick.

Sjukt oskönt om det tar en månad att få telefonen. Har du den i handen nu?

5. Moo

Moo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Två veckor för en lokal undersökning? Var det kärnkraftsreaktorn i den som hade strulat och Webhallen behövde två veckor för att plocka isär den?

6. snis

snis Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Haha, den var bra!
    Problemet var att den inte startade, den hittade inte "disken" (en dator jämförelse), fast den talade aldrig om det utan Googles fina logga lyste i evigheten.
    Försökte komma in i recovery, fastboota den och allt, men inget fungerade. Detta var en helt orootad telefon.
    Det tog mig (inklusive googlande och nerladdning av Odin och fan vet allt) fyra timmar att konstatera att den var bortom all räddning.

Jag kan ge dom några dagar, jag lämnade in telefonen i Solna. Därifrån så skickas den till HK i Fruängen, denna typ av leverans sker tydligen inte varje dag.

Så här i efterhand hade det nog varit bättre att skicka in telefonen direkt till en reparatör, exempelvis så verkar http://www.mobilbyrån.se/ ge möjlighet att direkt lämna in telefonen som privatperson.

Jag har fortfarande inte telefonen i handen, har haft mail kontakt med en kille på Webhallen vid tre tillfällen, senast lovade han att jag skulle ha den vilken dag som helst och att den inkommit Webhallen den 14/2 (lögn).
    Men han har iaf varit snabb på att besvara mina mail, max fyra timmars RTT.

Så fortfarande, to be continued...

7. breakman

breakman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    Samsung S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S8
    Telefon 2:
    LG G4
    Kan vara så att den legat hos Anovo också, de kanske har tokmycket att göra...?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

8. snis

snis Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan vara Anovo, fast dom har en post på ordern som heter något i stil med förhandsregistering av order. Och den var från 31/1. Den posten anser jag borde vara när Webhallen registrerat ärendet i Anovos system.
    Oavsett så finns det en hel del utrymme för förbättring.

9. humlan

humlan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

2-3 veckor är normal tid, mycket pga så mycket tid går till transport....

Ska man hårddra det så säger lagen att det ska fixas på en ca vecka, men lagen är skriven för den tiden då alla handlare hade egen verkstad, så KO är inte hårda på den gränsen.

Sen kan affären köpa sig tid genom att erbjuda lånetelefon, vilket gör att en reparation kan ta rätt lång tid innan man kan gnälla. Dock är mer än en månad oskäligt.

Jag har alltid trott att det var tillverkaren som bestämde vilken verkstad som skall användas, och inte butiken. Ska kolla upp det, ogillar Anovo :P

Många gånger tar det inte mer än 2 veckor, tack o lov.

10. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Det kan nog vara olika.. Har varit med om att man lämnar till butiken och återförsäljaren har ansvar för rep. och då avgör de vilken verkstad de använder.

Dock är garantin från Samsung, om inte butiken har en egen garanti på produkten. Således kan du egentligen kontakta Samsung Sverige och höra vad de säger, vet inte vilka verkstäder de använder eller om de har egna någonstans.

Exempelvis N1 som importerades via Google från USA/UK kan skickas till HTC UK för reparation. De sköter även garantiärenden, det är lite annorlunda såklart eftersom Google inte ger någon garanti, det är HTC som gör/gjorde det.

Om jag ska gissa vilt kan jag tänka mig att Samsung har avtal med Anovo och det är på den vägen det sker. Återförsäljaren sköter bara försändelsen och kommunikationen mellan Samsungs verkstad och kund.

11. PaKr

PaKr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi A1
    Nej, Samsung använder bara Deltaservice, ialla fall enligt den på Samsung som jag pratade med när jag skickade in min SGS för nån måndad sedan. Och Delta va riktigt snabba. Sex arbetsdagar, då beställde dom dessutom ett nytt moderkort och allt.

Sent from Tapatalk with my GT-I9000 4.0.3

12. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Då borde man rimligtvis kunna skicka sin GNex dit också?

13. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Det låter ju trevligt. Frågade du om det är ok att hantera ärendena direkt med Samsung istället och därmed slippa Anovo?

14. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Generellt borde det väl gå att kontakta Samsung direkt och be dem ta hand om ärendet eftersom det är de som utger garanti för produkten?

15. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Vissa företag hänvisar alltid till återförsäljaren i första hand. Men ja, man kan ju hoppas.

16. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Mailar med Deltaservice just nu och det går fint att skicka sin Samsunglur direkt till dom för garantirep/rep.
    Man behöver alltså inte gå via återförsäljare eller likn. Skönt att slippa en part iaf :)

17. Cervantes

Cervantes Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Lämna in en telefon till telenor. Tog 4v..

18. Purren

Purren Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Bra att veta! Bekostar dom frakt osv?

19. humlan

humlan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Blev glad idag, vi (Media Markt) kommer sluta använda Anovo till förmån för Deltaservice...

Bara hoppas de klarar av ökningen..

20. PaKr

PaKr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi A1
    Pratade direkt med Samsung, och när dom sa att dom skulle skicka ett kuvert för att jag skulle kunna skicka in den, så frågade jag om det va så illa att dom skickade telefonerna till Anovo, men så är det inte utan dom använder (vad kundtjänst sa) enbart Deltaservice.

Jag va inte i kontakt med Tele2 som jag köpt telefonen av, utan ringde direkt till Samsung. Dessutom va telefonen rootad och lite annat, och jag skickade inte med nått kvitto, men allt gick på garantin.