SEs Facebook konto vägrar försvinna

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av CrazyDriver, 12 jun 2011.

  1. CrazyDriver

    CrazyDriver Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Efter att jag uppdaterade till 2.3.3 har jag nu konstant en Facebook notifiering uppe i vänstra hörnet.

    "Could not synchronise Facebook" står det. När jag trycker på notifieringen får jag frågan "Sony Ericsson Xperia is requesting permission to" och en lång lista.

    Eftersom jag inte vill synkronisera mina kontakter med facebook så väljer jag "Dont' allow". Notifieringen försvinner, men efter bara några minuter så kommer den tillbaka igen.

    Denna notifiering verkar bero på facebook integrationen i nya 2.3.3. Går jag in i setting så ser jag att Sony Ericsson har lagt till ett eget facebook konto. Detta har jag ställt in att inte synkronisera någonting, trots detta så får jag en notifiering hela tiden. En riktigt märklig sak är att det inte går att tabort Sony Ericssons facebook konto. Tar jag remove account så försvinner det, men läggs automatiskt till igen. Det värsta är att det automatiskt börjar synkronisera mina kontakter utan att fråga mig.

    Är ordentligt förbannad på detta. Det känns som att Sony Ericsson tvingar sina användare att synkronisera telefonen med sitt facebook konto mot användarens vilja.

    Har även försökt få svar från Sony Ericsson support, men de verkar inte vilja svara på mitt mail.

    Någon som vet hur man blir av med denna notifiering? Jag vill nämligen bara köra facebook appen och inte använda facebook integrationen.
     
  2. ormetkruper

    ormetkruper Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    812
    Mottagna gillanden:
    146
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Info:
    Nova Launcher Prime sedan typ 2013
    Jag ville heller inte ha det så och jag fick bort allt utom notifiering om meddelanden på låsskärmen. Avaktiverade allt med FB under konto och synkronisering. Även kalendern så behöver man avaktivera och sedan kolla i kontakterna så inte synken mot FB är på där.

    Som sagt med detta så syns bara antal meddelanden på låsskärmen men inget annat.
     
  3. CrazyDriver

    CrazyDriver Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har avaktiverat allt med facebook i settings->accounts, i kalendern och contacts mm, men notifieringen dyker upp direkt igen. Riktigt irriterande. Kan ju inte vara meningen att man ska tvingas synkronisera för att få bort notifieringen.
     
  4. nickerejv

    nickerejv Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har också samma problem. Pga semc har jag slutat använda FB appen. Om ni har rootat era telefoner, så bör ni kunna slänga SEMCs FB crap.
    Personligen så tycker jag att de borde ha spenderar sin tid på någon annat än FB integration.
     
  5. CrazyDriver

    CrazyDriver Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag förstår inte heller vad Sony Ericsson sysslar med. När X10 kom så klagade många på deras påtvingade integrering av timescape. Lika många jublade över att denna integrering var bort plockad när Arc släpptes. Med 2.3.3 uppdateringen så är vi påväg tillbaka igen.

    Att möjligheten finns att synkronisera sin telefonen med t.ex. facebook och twitter är väl en sak, men när Sony Ericsson väljer att aktivt försöka tvinga sina användare att ge ifrån sig information känns mycket märkligt.

    En annan märklig sak är att Sony Ericsson har minst en process som ligger i bakgrunden och "lyssnar" på användare och för statistik över hur telefonen används. Det skumma är att denna process kör även om du väljer att inte låta telefonen samla in statistik.

    Många säger att det föredrar Android för att det är ett "öppet" system, men denna "öppenhet" kommer till priset av att du ger upp allt vad personlig integritet heter. Det hemska är att en hel generation fostras med att det är helt okej att Google vet allt om oss, vet var vi bor och rör oss, vet vilka vänner vi har, läser våra mail och kalendrar, nu ska det snart ha koll på vad och vart vi handlar (NFC).

    Med detta sagt måste jag erkänna att jag är lite förvånande att så få inlägg på Swedroid handlar om just hur allt övervakas. Om du inte vill dela med dig av någon information så är din Android telefon i det närmaste obrukbar.
     
  6. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Mja.
    Att processen ligger igång behöver inte betyda att den samlar in data.
    Kanske samlar den in lokalt så om luren behöver service så har de lite loggar.

    Min polare hatar Facebook lika mycket som jag och hans lur säger absolut inget om FB.
    2.3.3 arc. Fast du kanske har vissa delar av FB i luren?
     
  7. loftux

    loftux Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2009
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Problemet verkar vara att så fort du har den officiella Facebook appen installerad så lägger SE till sin extra syncprocess. I den går det inte slå av vissa delar av syncen, då verkar den klaga.

    Använder Facebook väldigt sparsamt, men vill ändå ha den officiella appen installerad. Men vill inte ha Sony Ericsson synca en massa födelsedagar mm. Skrev till SE för 6 dagar sedan i detta ärende, men inte fått något svar.
     
  8. loftux

    loftux Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2009
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har fått svar nu. Växlar inte mellan konton som han frågar om.
    Men om jag auktoriserar SE sync (det som poppar upp i notifieringsbaren), och sedan avaktiverar varje sync för sig (i SE sync objektet) verkar det fungera att den inte poppar upp igen.
    Att den började poppa upp var nog för att jag försökte radera SE sync objekt, vilket alltså inte är möjligt.

    ********
    Hej Peter!

    Tack för att du kontaktade Sony Ericsson Contact Center.

    Det går inte att ta bort vår Facebookintegration men vi har lagt vidare förslag om att lägga till möjlighet att inaktivera den.
    Växlar du mellan olika konton i Facebooks applikation? Om du gör det så kommer vår integration att begära åtkomst igen och du får meddelande att du redan godkänt det när du tillåter.

    Med vänliga hälsningar,
    /Rickard
    Sony Ericsson Contact Center
     
  9. NoAim

    NoAim Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men då har du ju bara löst problemet att du har fått bort notifieringen genom att tillåta SE xperia att kommåt din profil och läsa allt, men vad frågan va är om man kan få birt notifieringen utan att tillåta det.