Jo visst kan man flytta ut det mesta men det kan bli rörigt att ha 50-60 klasser att namnge och hålla reda på också, särkillt om projektet växer sig stort. Jag har själv en Activity class med över 3000 rader, där finns iofs en hel del invävda klasser i den men känns ändå rätt lätt att arbeta i.
Det är ju såklart upp till var och en vad som känns bäst, tror inte det finns några direkta rekommendationer om det.
On topic:
Jag vet inte riktigt vad det är du gör här men om du bara ska uppdatera (förnya) redan existerande data I din adapter, alltså om du redan har satt en adapter en gång och det inte är någon helt ny data du ska visa så bör du anropa:
Kod:
mAdapter.notifyDataSetChanged()
istället, efter att du ändrat den bakomliggande datan (en Array eller vad det nu kan vara) istället för att sätta en ny adapter. Tog ett tag innan jag fattade detta, men du kanske visste det redan, tar upp det i alla fall.
Iaf, även om du gör detta så får du inte ändra den bakomliggande datan från en annan tråd här heller, det går, men för eller senare kommer du få force close om användaren scrollar i listan samtidigt som du ändrar datan. Du kan göra dina beräkningar i en annan tråd, t.ex. hämta data från internet eller vad det nu kan vara men ändringarna skall göras från huvudtråden. Du måste också anropa notifyDataSetChanged() direkt efter att du ändrat data, detta skall också göras från UI tråden så klart.
Click to expand...