Sexuella läggningen av Apps

Diskussion i 'Trådar som inte leder någonstans' startad av heinrisch, 26 mar 2010.

  1. heinrisch

    heinrisch Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag har släppt ett antal appar på Market och får ofta kommentaren "gay" och sen 1 star rating på många av apparna. Jag uppfattar detta som att den sexuella läggningen av apparna inte uppskattas av användarna.

    Så jag undrar helt enkelt om det går att ändra den sexuella läggningen hos ens appar? Ska man ändra i AndroidManifest.xml? Eller är det en programmeringsstils fråga?

    Jag säger inte att det är något fel på någon läggning men har inte sett någon som klagar på att en app är lagd åt andra hållet, så skulle vilja försöka det.


    (Ja, detta är ett skämt. Är trött i huvudet och trött på dåliga ratings med sämre kommentarer på Marketen. Någon mod får ta bort tråden om den anses vara olämplig.)
     
  2. falkinski

    falkinski Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Länka några apps :)
     
  3. Jompe71

    Jompe71 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hehe.. innan jag läste klart hela inlägget, d.v.s. parentesen längs ner var första tanken att du releasat en porr app ,med en liten "twist". :teeth:

    Jag håller fullt med dig. Mina appar har skiftande resultat/betyg, men tyvärr verkar det som om betyg med svidande kritik är generellt lättare att ge än vice-versa.

    Tycker också att kommentarer som inte tillför något (d.v.s. meningslös negativ kritik utan relevans av någon som testat i 5 sek) ska bort. Dock är det ju via 255 tecken svårt att urskilja vad som är vad för en utomstående.

    Med det sagt att inte "kreativ" besvikelse ska bort. Kreativ (negativ) feedback är lika värdefull som positiv.
    Således ska ren bullshit bort lika väl som bort från vilket annat forum som helst.
     
    Last edited: 26 mar 2010
  4. heinrisch

    heinrisch Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Last edited: 26 mar 2010
  5. Jompe71

    Jompe71 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hmmm... är detta en av dina appar eller ett exempel på hur det kan låta?
    Jag kan se 2 scenarios. Antingen är appen lite "utanför ramarna", eller så har någon typ av spin-off effekt ägt rum här.
    Reviews "brukar" ju inte spåra ut så här...eller?
     
  6. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Vilken människa. :lol:
     
  7. heinrisch

    heinrisch Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Länken jag posta var bara ett exempel på hur det kan låta. Den personen har faktiskt rateat mina appar positivt.

    Men har fått kommentaren gay på ett flertal av mina appar.
     
  8. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    De flesta som läser en sådan kommentar förstår nog att kommentaren säger mera om omdömet hos den som fällde kommentaren än om appens funktionalitet.

    m v h Henrik
     
  9. Tisu

    Tisu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    830
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Tråkigt bara med de som ger en stjärna i betyg nu när Google delade ut telefoner och en premiss var just medelbetyget....
     
  10. b.lindahl

    b.lindahl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jo fast problemet är ju att de som skriver såna korkade omdömen också sätter ett dåligt betyg. En totalt ointressant åsikt när man tvivlar starkt på att de faktiskt testat applikationen ordentligt när man inte har något mer konstruktivt att säga.

    Det är ett rätt lurigt problem misstänker jag. Det är nog väldigt få som ger omdömen och om då någon ger en etta utan någon större anledning kan den sänka omdömet ganska ordentligt och således få betydligt färre som laddar ner applikationen. Jag har inga faktaunderlag annat än det som sagt i den här tråden så det kanske inte är något faktiskt problem men jag tycker mig sett fenomenet på t ex prisjakt där folk rätt ofta ger dåliga omdömen på helt orimliga grunder t ex ger butiken dåligt betyg för att en produkt varit trasig osv.

    Ett alternativ för att få bukt med problemet är att man måste upp någon ranking innan man får rätt att ange betyg mm (se t ex http://www.stackoverflow.com/), samt att man kan rösta upp svar på trådar så de bra svaren hamnar längst upp. Då får man som i Stack Overflow-fallet otroligt bra träffar, fast jag vet inte om det är så bra i det här fallet. I den bästa av världar ger fler betyg och de få meniningslösa omdömen som tas upp i den här tråden försvinner i mängden med vettiga. Jag ger nästan bara omdömen till bra applikationer. Jag vet dock inte om det är så mycket bättre. Det beror ju på hur rankingsystemet fungerar.
     
  11. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Det har klart sina fördelar och nackdelar att vem som helst kan kommentera vad som helst och ge betyg utan några som helst grunder.

    Alla hade vunnit på att de kommentarer som läggs är konstruktiva och som skrevs tidigare så är negativ kritik minst lika viktig som positiv. Ett väldigt stort problem för oss utvecklare är den totala avsaknaden av funktioner för utvecklare på Market. En kommentar som "Fungerar inte" hade kunnat vara konstruktiv ifall man som uvecklare kunde se vilken mobil användare hade och/eller OS version han har. Inget av det går att se idag, du kan inte ens läsa själva kommentarerna utan får göra det ifrån din mobil eller på Androlib.

    Jag har valt engelska som språk i min mobil vilket dessutom gör att jag inte kan läsa några kommentarer ifrån dem som valt att sätta svenska som språk utan får göra detta via en kollegas mobil som har valt svenska (kan ifrån säkra källor tipsa om att Androlib inom kort kommer ha stöd för svenska market så man även kan läsa kommentarer ifrån svenska mobiler även där).
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tack för den! Det har jag väntat på.
     
  13. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    De skulle fixat det förra veckan men hade en massa bandbreddsproblem och sköt på det till nästa månad så jag hoppas de håller vad de lovar, skulle göra både mig och min kollega glad ;)

    Kan ju även tipsa andra utvecklare ifall man inte sett det tidigare att man kan koppla sina appar till sitt konto på Androlib och på det viset läsa alla kommentarer ifrån alla marknader (som Androlib stödjer) på en och samma gång.

    Egentligen tycker jag Cyrket är betydligt bättre, renare, enklare, snabbare och där kan man läsa kommentarer från flera marknader utan konto men jag har kontaktat dem för att se ifall de kan få in stöd för svenska marknaden utan något svar så då får det bli Androlib som var mer intresserade.