Problem: SGN dör

Discussion in 'Galaxy Nexus - Allmänt' started by caveman, Dec 1, 2011.

1. Esshojy

Esshojy Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Hursomhaver, det är mycket viktigt att batteriet tillåts ladda upp till 100% de första laddningscyklerna. Speciellt när det gäller litiumjonbatterier. Annars finns risken att kapaciteten hos batteriet ALDRIG når sitt maximum. Utan ni kommer få dras med ett batteri som ser ut att ladda till 100% men som egentligen bara är kanske 90% av kapacitetsmaximum.

Så visst, lek med mobilen direkt ur lådan, men med laddaren ansluten i väggen :)

Ha en bra dag!¨

Mvh

mrBira likes this.
  2. Tobbis

Tobbis Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Litiumjon batterier har inget minne och vet därför inte om det laddades fullt första gångerna. Inga problem att använda telefonen direkt och ladda ner och hur mycket precis som du vill. Enda "nackdelen" med att inte ladda fullt i början är att du måste köra igenom ett par laddningscykler ett par gånger innan batteriet når sin fulla kapacitet, men detta händer oavsett om du använder den regelbundet. Att man måste ladda det fully första gången finns det inte annan anledning till

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

3. Droid221

Droid221 Guest

Word.

Har hört (eller så har jag för mig att jag har läst det på Battery University..) att Lithium-Ion gärna vill laddas lite nu och då, alltså inte från 1-100% utan kanske från 50-75%. Har också för mig att ett sådant batteri aldrig uppnår 100% "på riktigt" utan att det stannar mellan 95-100% och sen tappar de första 5-10% väldigt fort (om inte direkt) efter att man kopplat ifrån energikällan (vägguttaget) för att sedan dräneras normalt..

Är osäker på det ovan så vill gärna veta mer från någon som kan lite mer om ämnet i fråga :)

4. Tobbis

Tobbis Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Helt riktigt som du säger, batteriet mår bäst av att ligga på ungefär 40%, och sämsta av att ligga på 0 eller 100, dock finns en inbyggd spärr så att det aldrig går ner till det riktigt 0% eller upp till 100% (även om det står det). Så precis som du säger mår batteriet "sämsta" av att ladda ur helt, ladda upp ladda ur helt osv. Ladda då och då när ni känner för det är mitt tips, att låta den laddas över natten till 100% har så liten negativ inverkan att det är skit samma men ni ska absolut inte tro att ni skadar batteriet om ni börjar ladda vid 40%, laddar en kvart, och sedan tar ur det vid 60%.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

puttehw likes this.
  5. stefanb

stefanb Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har och gör alltid, hör dock ofta olika bud om hur länge.
    Och det är allt ifrån att batteriet är fulladdat till väggladdning i 3-12h

Lite off. Topic, vad har ampere för betydelse för laddaren och det som ska laddas?

Tänker främst på min desire z vs Galaxy tab 10.1 där den första har en laddare på 1,5 ampere tror jag och den senare på 2 ampere

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

6. caveman

caveman Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för alla tips om laddning.

För att gå tillbaka till mitt problem med GN laddade jag den hela natten. Har sedan använt den fram till nu då jag åter satte den på laddning. Har använt den ganska mycket men inte spelat spel eller gjort något speciellt krävande utan mest kollat kamera och pillat, ( skrytigt för kompisarna :P) nu stod batteriet på ca: 30% och har inte haft några problem under dagen.

Så jag tror att det blev något konstigt när den laddade från datorn och därför visade fullt batteri fast det egentligen var slut.

Ska nog göra en wipe men det har inte blivit av än...

7. simonjoh

simonjoh Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Ju lägre ampere desto längre tid tar det att ladda. Är dock tveksam på dina siffror då det enda som jag sett är mellan 0,5 och 1,0 amp.

Skickat med Tab 10.1 & Tapatalk

8. stefanb

MINA ENHETER

Då har jag med all säkerhet missförstått laddaren.
    Och jag kan bara anta att du förmodligen har samma laddare, men hur ser man då amperestyrkan?

För under laddaren står ju allt det här

Attached Files:

9. Esshojy

Esshojy Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Output: 2A

Rätt bra ström i den laddaren. Normalt är det ju 0.5A eller 1A. Du kommer tom kunna ladda och driva en iPad med den strömstyrkan.

Simba och Tobbis:

Tack för lite klargörning.

För folk som är intresserade
    Uppladdningsbara batterier &gt Batterier | Kjell.com

10. caveman

caveman Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu dog den igen medan den låg på laddning. Denna gång syns in inte laddningssymbolen heller... Verkar som det trots allt är ett fel och jag behöver lämna in den...

Vi fick iallafall 2 dagar ihop.... :cry:

11. stefanb

MINA ENHETER

Då var jag alltså inte och cyklade, har två stycken till mina båda samsungplattor, så det är väl därför det är fart i den.

12. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

MINA ENHETER

Hur laddade du denna gången? I väggen eller i datorn?

Sent from my HTC

Last edited: Dec 2, 2011
  13. caveman

caveman Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Väggen. Lyckades dock få igång den efter typ en timme efter att tagit ut batteriet i typ 5 min.