Fråga: SGS IIIs grafikchip - Vad sitter egentligen därunder?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Sajhe, 8 maj 2012.

  1. Sajhe

    Sajhe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Frågan som jag funderat en hel del över. Speciellt då det egentligen inte sagts någon om detta från officiellt håll.

    Det spontana svaret blir troligen "Mali 400 fast överklockad till XXXmhz" vilket har varit den stående teorin de senaste veckorna.
    (Sidor som reffererar till SGS3s grafik chip som MALI 400:
    http://www.anandtech.com/show/5810/samsung-galaxy-s-iii-performance-preview
    http://en.wikipedia.org/wiki/Galaxy_S_3
    etc etc)

    Dock reffererar en hel del sidor till grafikchippet som "Mali 400 MP4" vilket borde betyda att det är en quadcore version av Mali 400 chippet. Enl ARMs egen produktbeskrivning av Mali:
    "Scalable from 1 to 4 cores the Mali-400 MP enables a wide range of different use cases"

    Framförallt intresserad blev jag när Engadget i sin första gämförelse direkt pekade ut att SGSII hade "Mali400" grafik medans SGSIII hade "Mali400 MP4" Grafik. Dock togs detta bort ett par timmar efter artikeln släpptes och i nuläget står skärmtypen lite underligt under "Graphics":
    http://www.engadget.com/2012/05/03/galaxy-s-iii-whats-changed/

    Inte ens i press releaset där samsung släpper info om SGS3s processor går det att finna något om grafiken:
    http://www.engadget.com/2012/04/25/samsung-announces-1-4ghz-exynos-4-quad-as-basis-for-galaxy-s3/

    .. Så, vad tror ni?
     
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    hade det varit något nytt hett hade det ju säkerligen framkommit så det är säkert same old men klockat eller fler cores tror jag iaf.
     
  3. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Mali 400-chippet är fyrkärnigt i SGS2 också. Detta medan det i Sony Xperia P eller U bara är tvåkärnigt. Vilket förklarar varför den telefonen inte har så mycket grafikprestanda trots Mali 400.
     
  4. Nuukeer

    Nuukeer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Enligt medlemmar på det ansedda forat Beyond3D bör klockfrekvensen ligga på cirka 440 MHz för att erhålla prestandaökningen vi ser från SGS2.
     
  5. Sajhe

    Sajhe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Var hittar du denna information? Ang SGS2 dvs?
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Lite OT fråga kanske, men vad är S2ans GPU klockad till? Och vad är One Xs GPU klockad till?

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
    Last edited: 8 maj 2012
  7. Sajhe

    Sajhe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Sgs 2s GPU är klockad till 200mhz. Vad One X är klockad vet jag inte men det är orelevant i fallet då det är 2 helt olika grafikchip. Det går inte att jämföra dem mellan bara på hur de är klockade. One X har tegra 3 som för övrigt har 12 dedikerade grafik cores (inte för att detta gör den snabbare.. :) )
     
  8. Nuukeer

    Nuukeer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Nej, klockfrekvensen är 267 MHz. Dessutom har inte Tegra 3 "12 dedikerade kärnor", utan 12 pipelines.
     
  9. Sajhe

    Sajhe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Har hittat det själv. Alltså är det troligen så lätt som de sagt att det är en uppclockad Mali 400. Hepp.
     
  10. tjtj

    tjtj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Det sitter Mali 400mp4 i SGS2 också, sen är det riskabelt att använda ordet kärnor när man pratar om GPU'er. I det här fallet med Mali mp4 så är det ju vissa delar som man har 4 av, medan andra delar är det fortfarande bara en av.
    Begrepp som fill-rate och liknande är hårt kritiserade för att bedömma GPU'er, men är ungefär 100ggr bättre än att prata om antal klockfrekvens, kärnor & pipelines när man jämför olika GPU'er :)