Problem: SGS5, Aten UC232A(PL2303) och Terminalprogram

Diskussion i 'Galaxy S5 - Allmänt' startad av Basher52, 18 nov 2015.

  1. Basher52

    Basher52 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2010
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    SGS5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SGS5
    ROM:
    PhoenixROM v3
    Först, hittade ingen direkt bra plats för denna fråga så jag la den här och hoppas det är rätt.

    Jag sitter med en Samsung Galaxy S5, min är rootad och har inte StockROM men har även provat detta på en SGS5:a med StockROM å där fås precis samma fel så jag tror inte det är ROMet det är fel på. Då detta är tänkt att användas för jobbet så bör det fungera UTAN root men om det är enda lösningen, 'so be it'.

    Tänkte använda detta senare till mina Arduinos som kommer snart men just nu på jobbet där man förnärvarande använder en laptop för att via UC232A programmera om en del radars. Då detta inte alltid är en lämplig lösning pgaa laptopen är rätt stor så försöker jag få till detta med en Android som nu inte alls verkar fungera vilket i sin tur medför att mina Arduions blir lidande :(

    Har provat dessa 2 TerminalAPPar: "Free USB Serial Term" och "Slick USB 2 Serial Terminal" och där i just detta fall 'Free USB...' passar bäst då den har macron enkelt åtkommet. Detta för att när man programmerar radarn så har man inte alls många sekunder på sej innan den går från "edit-läge" tillbaka till "run-läge" så man har inte tid med att fippla på tangentbordet.

    Problemet som uppstår är att den hela tiden tappar kontakten med UC232A-devicet, utan att radarn ens är inkopplad.
    Igår (151117) fungerade den helt OK under 4 minuter, man kunde t o m avsluta det enda term-appen och starta den andra och den fungerade åxå. Efter dessa fyra minuter som återkom samma problem igen, dvs man stoppar i u-USB't i Androiden igen och för det mesta tar det typ 0.2 sekunder så står det "Device disconnected".

    Jag har ju sett att massor med folk programmerar sina Arduinos via en mobil och en USB/RS232 adapter så jag fattar inte vart problemet ligger.
    Drivarna jag tagit är från Aten och t o m DEN Appen har samma problem.
    UC232A fungerar helt OK via den laptop vi normalt använder så den fungerar OK, då via WinXP's HyperTerminal.

    och igen, detta borde INTE vara mitt ROM som jag har då precis samma fel uppstår i en SGS5 med StockROM.

    Det jag funderar på är om det finns flera typer av UC232A som har klarar olika spänningar/drar olika mycket. En laptop borde ju kunna leverera mer "kräm" på USB-porten än en Android, eller?

    Info tagen då den fungerar:
    Device ID: 1002
    Device Name: /dev/bus/usb/001/002
    Device Class: Unspecified
    Device Sub Class: Unspecified
    Device Protocol: 0
    Vendor ID: 8200(UC-232A Serial Port (pl2303))
    USB Version: 16.1
    Product Version in BCD: 0.3
    Serial: null
    Interface Count: 1
    -------------------------
    Interface ID: 0
    Interface Class: Vendor Specific
    Interface Sub Class: Unspecified
    Interface Protocol: 0
    Interface Endpoint Count: 3
    =========================
    Endpoint Number: 1
    Endpoint Address: 129
    Endpoint Direction: IN
    Endpoint Interval: 1
    Endpoint Max Packet size: 10
    Endpoint Type: Interrupt endpoint type
    =========================
    Endpoint Number: 2
    Endpoint Address: 2
    Endpoint Direction: OUT
    Endpoint Interval: 0
    Endpoint Max Packet Size: 64
    Endpoint Type: Bulk endpoint type
    =========================
    Endpoint Number: 3
    Enpoint Address: 131
    Enpoint Direction: IN
    Endpoint Interval: 0
    Endpoint Max Packet Site: 64
    Endpoint Type: Bulk endpoint type

    Vad kan jag göra?
     
  2. Basher52

    Basher52 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2010
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    SGS5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SGS5
    ROM:
    PhoenixROM v3
    Är det nån som vet om en RS232-adapter med FTDI-chip är bättre än PL2303?
    Om man skulle skaffa en sån istället och lägga denna på "tippen".......
    då åxå om det finns varianter på denna å vilken som skulle vara bäst anpassad för både mina kommande Arduino's och det jag gör på jobbet (...dom frågar hur det går med detta...)


    Admin/SMODs/MODs, kanske detta inte är rätt plats, eventuellt om denna post borde flyttas till ännu mera allmän plats på forumet då detta kanske inte har bara med SGS5 att göra??