SGZ eller SGSII?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av cnord, 6 sept 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag är 3-kund, och är väldigt förtjust i 3 - så låt inte tråden handla om operatörsbyte. Mitt problem är följande.

Jag hade länge en HTC Desire från 3, med 3Pott 399. Denna potten passar mig alldeles utmärkt, då det är precis vad jag förbrukar en normal månad. I detta har jag 3Surf Plus (89) 3Vänner69 (69) för gratis minutkostnad till 3 och fasta nätet och 3Vänner Tele2 (69) då de flesta i min omgivning har antingen Tele2 eller 3.

Min HTC Desire blev nyss stulen efter 17 månaders trogen tjänst och nu funderar jag på ny telefon. Eftersom det fortfarande är en månad kvar tills jag kan "nödförlänga" med 6 månader kvar, så finns det lite tid till eftertanke. Som jag ser det finns det 3 val.

Förlänga 24 månader Pott399 och få en SGSII för ca 300 kr mellanskillnad - total bindningstid 30 månader.
    Förlänga 18 månader Pott399 och få en SGZ - total bindningstid 24 månader
    Förlänga 18 månader Pott399 och få en SGSII för 2000 kr mellanskillnad - total bindningstid 24 månader.

De extra 6 månaders bindningstid blir ca 2400 kr totalt, men då ingår mina samtalskostnader däri. Ovanpå det har man bättre möjligheter att få rabatter (t.ex. nuvarande med ½priset fram till påsk) och då blir merkostnaden för 24 månaders bindningstiden MINDRE än 2000 kr - det är egentligen enda anledningen till att jag betraktar det som ett alternativ, då 30 månader är på tok för lång bindningstid egentligen.

Om det visar sig att jag istället för kontanter får en rekvisition på mobiltelefon upp till värde x av försäkringsbolaget blir ju valet förhållandevis enkelt, men då telefonen var gammal misstänker jag att jag inte har så mycket utbetalning att vänta mig.

Så vad tycker ni? Är storebror värd 2000 kr mer än lillebror? Har jag tur kan jag få ner mellanskillnaden till ca 1500 så säg 1500-2000.

Last edited: 6 sept 2011
  2. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Beror på vad du vill göra, z är snabb och säkert bra men på s har du amoled skärm som är. Om du kollar film och spelar på telefon så är s värd det annars så spelar det mindre roll vilken du tar

Sent from my SK17i using Tapatalk

3. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

OLED-skärm är ju trevligt, men inte nödvändigt. Hade en Sensation till låns under en månads tid nu och tyckte att den skärmen stod sig bra mot SGSII. Jag var även mycket imponerad av kameran i Sensation - något som jag förstått SGSII:an gör lika bra eller bättre.

Mitt största problem med SGZ:an är att den kommer att vara brandad/låst. Detta leder till att den kommer att få uppdateringar senare.

Att den heller inte verkar ha blivit särskilt populär, är också en varningsflagga för mig, då jag åtminstone vill kunna ha CyanogenMod för på telefonen, om inte MIUI eller andra roms. Så branding/utveckling till telefonen - tillsammans med prestandaskillnaden och då främst kameran..

4. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Efter lite närmare kostnadsforskning tror jag mig ha kommit fram till svaret.

SGS2 med 399 x 18+6 mån + 2099 kr kontant ger en genomsnittslig månadskostnad på 486 kr.

SGS2 med 399 x 24+6 mån + 399 kontant ger en genomsnittslig månadskostnad på 412 kr. Om man sedan lägger till "standardrabatten" hos 3 för 24 månaders täckning - d.v.s. 3 fria månader, eller 6 månader halva priset (rabatt 1197 kr) blir genomsnittslig månadskostnad 372 kr.

SGZ med 3Pott 399 blir såklart genomsnittslig månadskostnad 399 i 18+6 månader.

Det börjar mer och mer luta åt alternativ #1 trots allt. Frågan är väl egentligen bara om jag ska slutfakturera mitt abonnemang först, och betala 6 x 399 kr (2394 kr) medan jag vet att jag har försäkringspengar att betala det med. Eller om jag ska ta det på 30 månader, med inställningen att de sista 6 månaderna kan slutfaktureras vid behov istället (annars ringer nyttjar jag ju beloppet, så även om jag då betalar överpris kan de sista 6 månaderna ändå vara värda 200 kr st)

Den extra kostnaden för de första/sista 6 månaderna rundas ju av till ca 1200 kr när man räknar med 1197 kr rabatt - och 1200 extra tycker jag nog att SGS2:an är värd.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.