Shitsung eller annat?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av spice, 15 jul 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. spice

    spice Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30Pro
    ROM:
    Q/EMUI11
    Info:
    Nova launcher!
    Platta:
    iPad Air (1st gen)
    Sitter idag på en S3 som sjunger sin sista vals.
    Har genom åren ägt diverse märken med android; motorola, sony, htc, samsung.
    Tidigare har jag kunnat köpa dessa, som oftast utan abonn. då det fungerat bäst för mig men inte lika flexibelt tillämpat idag...
    Pga det kan jag tänka mig skaffa ny lur via abb om nu det är VÄRT DET, men vilken lur idag är egentligen värt en bidning på 2år?


    S3an har varit en bra erfarenhet. Med den har det bekräftat det jag redan visste om mina behov;att jag behöver en relativ tålig men ganska up-to-date lur.
    Tyvärr stötte jag på en rad sjukdomar med S3an:
    -Överhettas fort och ofta (trots det varit på service samt jag tom fått en ny lur)
    -Vid varje system updatering kändes som det slukade ännu mer batteri
    -Systemet låste snabbt upp en massa ram vilket slöade luren en aning, trots att jag har minimalt med appar och inga spel.
    -Av en rad skäl har jag för det mesta kört mina lurar orotade

    S4 som jag själv inte ägd men hjälp andra närstående med, tycktes ha precis samma problem.
    Jag fick reda på att Samsung hade återkallat flera lurar S3 och S4 pga batterifel. Känner många som var just missnöjda med sina S4or.
    Bla pga har jag växt en viss skeptism i att skaffa någon ny Samsung-lur.


    Men vad är alternativet? Kan rada upp vad och hur luren ska användas:

    -Utomhus-aktiviteter (skog och sjö-vistelser, bad, cykel),att det är ganska önskvärt att det kan tåla till en minimum ett skvätt vatten..
    -Musik (spotify)
    -Iom utomhusaktiviteterna används mycket GPs-relaterade appar
    -Fota/filma samt socialmedia
    -Det ska inte vara en omöjlighet att skaffa accessoarer till (skal/skydd/hörlurar) så om inget annat bör det inte vara någon 6"
    -Det ska hålla helst (minst)2år mjukvarumässigt å inte som S3an som började sacka efter, redan efter 4månaders anvädning. Kanske en ren skär omöjlighet om det ska klara ovanstående men..


    Utifrån ovanstående behov är av vad jag själv tittat runt enbart hittat 2 lurar:
    Samsung S5 och Sonys Z2.
    Det som avskräcker mig från Sonyn är bristen på tillbehör samt enligt vad jag läser och hört, har de väldigt kass service.

    Ytterligare val är vänta på någon av höstens lurar eller kanske tom gå så långt som ge upp android helt och övergå till iPhone (helst inte).


    Lägger man in ekonomin i det hela så tvekar jag att satsa på något bidning på S5 eller Z2, som är i skrivande stund troligast dom enda kandidaterna.
    Om man ska köpa second hand så vet jag ännu mindre vad som finns för egentliga kandidater.

    Heeeeelp plix.
     
  2. Rincewind

    Rincewind Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag råkade dränka min S3a så var tvungen att hitta något nytt. Jag slog till på en Nexus 5. Bara haft den ett par veckor men är mycket nöjd. Mjukvarumässigt går det nog inte att göra ett bättre val. Och ekonomiskt är den oslagbar! Den kostar hälften av vad en S5a kostar!


    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Och av en anledning. Kameran och displayen är det som onekligen får lida mest om man drar ner produktkostnaden. Båda är onekligen rätt kassa i N5, tyvärr.
     
  4. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Köpte en S5 i veckan då mitt habegär tog överhanden. Har en S4 som jag varit nöjd med som inte hade några problem alls, dock så har den rullat med custom rom hela tiden.
    Om du ska ha nån av toppmodellerna som är vattentäta så finns ju det inte så mycket och välja på. Både S5 och Z2 är ju bra, du får låta smaken och känslan avgöra. Men i båda har du riktigt bra telefoner.
    Om du inte vill binda dig eller lägga ut 6000 riksdaler så är Nexus 5 en fantastiskt bra telefon som du också får till ett grymt pris. Men som saknar vattentätheten.
     
  5. Rincewind

    Rincewind Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tycker både skärmen och kameran är helt ok. Speciellt med tanke på att det är halva priset. Och igen. Att det är en Nexus är en STOR fördel.

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  6. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Jag hade gått på en Sony Z2 om jag var i din situation.
     
  7. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    +1

    Om man nu hittar en felfri Z2, vilket inte verkar vara alltför lätt.
     
  8. master_x123

    master_x123 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har en S5:a och är riktigt nöjd, helt klart bästa telefonen jag ägt!
     
  9. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Z2 helt klart! Dock kanske det är ett minus med glasbaksida? Den har ju framåtriktade stereohögtalare så den låter ju bra när man spelar musik. Se bara till att sätta på ClearAudio+ :) Z2'ans batteri och kamera är också grymma :)

    Ett till plus - Den ser inte ut som ett plåster!
    ;)
     
  10. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag stod och valde mellan Z2 och S5 och valde S5 till slut. Skärmen upplever jag som mycket bättre med S5, hållbarare med plasten relativt glaset är min absoluta övertygelse, utbytbart batteri, fingerscanner så bra säkerhet, pulsmätaren använder jag faktiskt, riktigt bra kamera(jag tycker kameran på S3 var fruktansvärt dålig då jag hade en S3) och då har jag ändå haft Nokia 808 och Nokia Lumia Pureview, och tjejen Z1:an. Fysisk hemknapp är ett stort plus för mig, ännu en bonus med det är att skärmytan faktiskt används som skärmyta och inte en del som "knappyta". Beidou är en doldis som diggar, hehe. Den är också lite lättare och har ett lite smidigare format. Blablabla, kör på S5 är mitt råd! :)
     
  11. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 165

    MINA ENHETER

    Jag valde Z2. Inte för att jag inte gillar Samsung men jag har haft en S4 (som jag var jättenöjda med) men tyckte inte S5 tilltala mig riktigt. Känslan i Z2 är verkligen grym. Oavsett vilken du väljer så väljer du en riktigt bra telefon. Det handlar nog bara mest om tycke o smak mellan dom 2. Har du klämt o känt på dom i butik så du kan bilda dig en egen uppfattning ?


    Skickat från Tapatalk 2
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.