shopping-lista

Discussion in 'Applikationer' started by DanielMalmgren, Apr 19, 2011.

1. DanielMalmgren

DanielMalmgren Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Mors alla.
    Skulle behöva bra tips på shopping-liste-appar. Finns ju typ hur många som helst och det känns helt omöjligt att bedöma vilka som är bra och vilka som är skit (vilket förmodligen 95% av dem är).

Det är i princip alltid frugan som skriver handlingslapparna. Som det funkar nu så mailar hon dem till mig och så läser jag mailet medan jag går runt på Konsum. Det viktiga är att appen stödjer någon form av synk så det blir lika enkelt (eller enklare) för frugan att skapa listan. Hon har ingen smartlur över huvud taget. Jag har dock egen webserver på egen domän, så om man bara kan ge appen en url att synka mot så kan jag nog ordna resten i mitt eget lilla moln :)

De jag har fastnat för efter en stunds Googlande är dels Mighty Grocery Shopping (verkar vara väldigt populär och finns på svenska, men synk-funktionen är bara för betalvarianten, så då kan man inte testa att synka förrän efter köp), dels en som heter PocketShopping (vilken dock verkar väldigt otestad).

Vad tror ni? Någon som använder appen med stort A för detta?

/Daniel

edit: Efter att ha googlat mer och läst på så känns det helt klart som att det är Mighty Grocery jag behöver ha. Tydligen är det planerat till nästa version att man ska kunna mata in inköpslistan i web-gui, gör ju saken biff. Kan vara värt 19 spänn :-)

Last edited: Apr 19, 2011
  2. Wisentdual

Wisentdual Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

OurGroceries har allt du söker. Använder den själv, sambon skriver i sin iPhone eller på webben och jag som oftast handlar kan bocka av och betala :-) Gratis dessutom!

Sent from my X10i using Tapatalk

DanielMalmgren likes this.
  3. Kentomen

Kentomen Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kör med Coop & Mitt ICA-kort tillsammans med respektive hemsidor där man kan lägga till ett helt recept i inköpslistan eller enskilda varor.

DanielMalmgren likes this.
  4. DanielMalmgren

MINA ENHETER

Ska ta mig en titt på både OurGroceries och Coop-appen. OurGroceries är ju iofs gratis, men ska man använda den seriöst vill man nog inte ha reklamvarianten, och betalvarianten är ju raskt dyrare än Mighty Grocery. Coop ser jag att den har fått ruskigt dåliga recensioner, men eftersom jag ändå handlar all min mat på Konsum så känns det ju som att den skulle kunna ha fördelar.

/Daniel

5. Kentomen

MINA ENHETER

Coop är kanske inte världens bästa app, men att kunna sitta och välja ut 7 recept på hemsidan och sedan skicka dom till en inköpslista och i telefonen få upp listan sorterad efter "frukt & grönt" "kött" "skafferi" mm. är helt OK.

Me like A LOT!!!

6. DanielMalmgren

MINA ENHETER

Ja, det var ju faktiskt smidigt. Men om man själv skriver inköpslistan (typ om frugan vill att jag ska köpa 3 liter mjölk och en limpa och ett paket flingor) så måste man skriva in för hand, right? Vore ju smidigt om hon bara kunde klicka runt bland Coops sortiment och klicka i vad jag skulle handla (och så skulle det ju förstås komma under kategorier då också, precis som det gör när man använder recept för att göra listorna).

/Daniel

7. johand74

johand74 Senior Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Är det bara jag som funderar om ni inte gör det besvärligare än det är!?
    Måste gå mycket snabbare att skriva för hand på en pappersbit, eller?

8. DanielMalmgren

MINA ENHETER

Ja men då måste ju frugan posta pappersbiten till mig. Skulle ta typ två dagar. Dessutom är det inte säkert att jag kan läsa exakt vad hon skriver. Och så kan jag inte checka av vad jag köpt än på pappersbiten genom att klicka på den. Tänk inte så där tråkigt och analogt nu! :P

/Daniel

9. Kentomen

MINA ENHETER

Joo, håller med dig.
    Bara till att maila coops it-nisse och komma med förslag.

Inget bakåtsträveri nu Johan, nu ska vi utvecklas och ha kul ;)

10. Wisentdual

Wisentdual Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Reklamen i OurGroceries är ett litet mysterium faktiskt för jag har gratisversionen och har aldrig sett ett spår av reklam så jag stör mig inte så mycket på det :-)

Sent from my X10i using Tapatalk

11. TpS

TpS Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

12. DanielMalmgren

MINA ENHETER

Nu blev det ju ännu svårare här. Nog med förslag!

Ska helt enkelt ge Coop en chans tror jag. Om frugan börjar använda "mina sidor" på coop så kan hon ju dessutom se veckans rabatter och kortsaldo och grejer där, kanske är en extra morot :P

Känns i varje fall som att jag har några förslag att falla tillbaka på nu om jag tröttnar på den. Tack allihopa!

/Daniel

13. sanoz

sanoz Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har testat både OurGroceries och Shopper men är inte helt nöjd med någon av dem.

Jag letar efter en app som har detta:
    1. synk mellan flera androidtelefoner plus webbsida
    2. gratis och reklamfri eller under 30 kr
    3. toggla en produkt i en lista klar/inte klar (om man trycker fel)
    4. kopiera listor (så man kan ha en lista som grundmall)
    5. skapa egen databas med produkter sorterade efter kategori
    6. skapa ny lista genom att i databasen kategorivis bocka för produkter

Shopper saknar 4 5 6
    OurGroceries saknar 4 6 (man kan välja ur hela produktlistan och sortera alfabetiskt, så det går att lägga en kategorisiffra först i produktnamnet. T ex "1 glass". Vilket dock kan sammanblandas med en antalsangivelse.)

Något tips på en listapp som har alla 1-6?

Last edited: Jun 4, 2011
  14. DanielMalmgren

MINA ENHETER

Vad jag till slut kom fram till gällande shpping-appar var att det finns hur många som helst att välja på, men ingen som är nog bra.

Slutade med att jag använder Coops app. Har bara 1 och 3 i din lista ovan och är allmänt B, men fördelen är kopplingen till Coop (det är där jag alltid handlar) och jag hoppas att de gör den bättre med tiden...

/Daniel

15. Nikdroid

Nikdroid Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

16. Turritops

Turritops Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Vi kör med http://www.koplistan.se/, funkar jättebra om man har täckning i butiken. Du kan lägga in hur din butik ser ut så får du listan sorterad i rätt ordning och eftersom allt finns på webben slipper du all synkhantering.

17. DanielMalmgren

MINA ENHETER

Den här verkar ju faktiskt intressant och det känns som att den utvecklas ganska flitigt just nu. Problemet för mig är dock att i mitt hushåll är det oftast frugan som gör listorna och jag som handlar. Frugan har ingen Android-telefon och vill heller inte sitta och knappa in inköpslistorna som SMS på sin T9-dumbphone utan hon vill skriva dem på sin dator.

Kan du få den att parsa mail i K-9 på motsvarande sätt som du nu gör med sms känns det dock som att det vore värt för mig att titta på. Eller om den kan parsa en websida kanske? Har egen server under egen domän, kan säkert ordna så frugan kan knappa in en textfil på datorn som sedan synkas över till servern :cool:

/Daniel

18. Nikdroid

Nikdroid Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Ska titta på sync till mail. Tror det är ganska lätt att fixa. Har tänk fixa livesync via en webbserver i framtiden men kommer dröja ett tag då det är ganska mycket kodande

19. NalleN

NalleN Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Den verkar smart som sorterar listan som butiken ser ut.
    Måste testas

20. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Är inte receptfunktionen i Ourgrouceries tänkt att användas som 4:an?