Sifive open source alternativ till ARM (RISC-V)

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oceanic, 9 jun 2019.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 408
    Mottagna gillanden:
    4 151
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Verkar som qualcom nyligen har investerat mycket pengar i bolaget.

    Qualcomm backs Sifive, open source alternative to ARM - Gizmochina

    Frågan är om Huawei också kommer göra det det andra alternativet är ju att börja gör allt in house vilket förmodligen blir dyrare och tar betydligt längre tid att uppnå dagens standard.

    Home - SiFive

    Det bästa tycker jag ändå är att ARM får konkurrens det kommer nog gynna oss konsumenter... Med snabbare utveckling som förhoppningsvis kan komma ikapp Bionic.
     
    bernard och kirkx10 gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 741
    Mottagna gillanden:
    44 739
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det påstås att Softbank höjt licenspriserna sedan de tog över ARM, så det är inte förvånande att Qualcomm vill göra något åt saken.

    Problemet är väl bara det att Qualcomm i princip har monopol i USA, och med undantag för Exynos (som ju primärt används i Samsung-telefoner utanför USA) finns det väl ingen större konkurrens. Mediatek är fortfarande en väldigt liten spelare.

    Men det är ju samtidigt utmärkt om ett alternativ som är öppet kommer till, så även mediatek m.fl. kan utgå från det och tillverkare billigare teknik.

    Jag antar att Qualcomm kommer sätta sin egen spin på det hela i slutändan ändå, precis som med Kryo-kärnorna, eller som Samsung gör med Mongoose-kärnorna.

    Vore kul om Google kunde ge sig in i spelet med och designa chipp för sina produkter. De har tillräckligt mycket pengar i alla fall. Kanske kan de inleda med ett chipp för smartklockor, så att Android Wear får en ärlig chans.
     
    Oceanic gillar detta.