Sipdroid

Diskussion i 'Hero' startad av Isaksson, 15 sept 2009.

  1. Isaksson

    Isaksson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hallå.

    Nån som lekt nått med sipdroid?
    funderar på att installera och sedan använda för att ringa till dator som har msn, vad tror ni om den möjligheten?
     
  2. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Mja, har den installerad och planen är att använda då vi kör en asterisk hemma, tyvärr är vårt interna nätverk inte riktigt konfat rätt för att SIP ska funka tydligen. Något med min tomato-router som knasar tyvärr. Får se när jag har tid att fixa det.
     
  3. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Kör sipdroid sedan länge (två månader drygt) mot min asterisk och det fungerar kalas. Lite jobbigt att jag inte får något "tut i luren" när jag väntar på att andra änden plockar upp, emn det går att få till i Asterisken. Har tyvärr inte hunnit leka med den så mycket som jag vill, men ringer hem med sipdroid när jag är på tjänsteresor i utlandet (billigare och bättre ljudkvalitet). Andra änden tycker också att det är lite väl lågt ljud. Detta är tydligen för att minska rundgången, vilket inte är ett problem då jag alltid använder bluetooth. Det lär i senaste versionen gå att ställa in ljudnivån för att anpassa efter ens egna förutsättningar.

    Notera att du skall ladda den från deras hemsida för att få stöd för SIP över 3G. Versionen på Market stödjer bara WLAN (policy-beslut mot operatörerna).

    Lycka till...
     
  4. Isaksson

    Isaksson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har testat lite nu och det var inte så svårt att konfigurerar den för att få det att fungera att ringa (jag vill bara ringa till pc) annars så använder jag mitt mobilabonnemang.
     
  5. A_M

    A_M Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är helt ny på det här med SIP, och har ingen asterisk (vet knappt ens vad det är), men jag har i alla fall äntligen fått till det så att jag med Sipdroid och Google Voice kan ringa och SMSa gratis till USA. Vilket egentligen är det enda jag behöver SIP till.

    Det går till så här:
    1. Jag använder TOR för att kunna komma åt voice.google.com med en amerikansk IP-adress, så att sidan låter mig registrera ett konto.
    2. Vidare krävs ett fast amerikanskt telefonnummer för att kunna fullfölja setup av Google Voice. För detta använder jag IPkall, som gratis ger mig ett "fysiskt" (PSTN) telefonnummer i Washington som den dirigerar om till valfritt SIP-nummer.
    3. Det SIP-nummer jag angav för IPkall var ett jag fick när jag registrerade mig för Gizmo5. Detta gör att jag även kan svara på samtal till Washington-numret/Google Voice-numret på datorn med Gizmo5-klienten.
    4. Slutligen så för att kunna svara på samtalen på mobilen så gjorde jag en "forward" i Gizmo5 till en SIP-adress jag fick gratis från Ekiga.net. Jag konfigurerade Ekiga som "trunk" i pbxes och konfigurerade SIPdroid för att använda denna pbxes-extension.

    Voila! Jag kan ringa och ta emot samtal, samt skicka SMS (har inte listat ut nåt sätt att ta emot SMS) med mitt amerikanska Google Voice-nummer på mobilen!

    Lite fördröjning i ljudet och låg ljudnivå (har inte provat öka gain i SIPdroid ännu) var det senast jag var i samtal på detta sätt, men det kan jag stå ut med när det är helt gratis. :)

    Jag har bara ringt en handfull samtal på detta sätt än så länge, så jag kan inte garantera att det funkar bra i längden, men hittills är jag nöjd.
     
  6. Talisman

    Talisman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2009
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nu har jag satt upp ett Phozo cash abbonemang och routar genom pbxes.org. Går bra att ringa ut men inkommande blir upptaget hela tiden. Någon som har en susning om vad som kan vara fel? Stod i pbxes FAQn att man skulle spara om sin extension om man har det här problemet men det hjälper tyvärr inte...
     
  7. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Nja, aning om vad som är fel vet jag inte, men i min Asterisk så får jag upptaget om det inte finns någon klient registrerad...
    ...och ibland när jag har problem emd att klienten inte går att nå trots att den är registrerad (oftast NAT-problem).
     
  8. Lufox

    Lufox Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2009
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Du måste skapa en Inbound Routing, skriv in din Trunk och välj din extension under Regular Hour så ska det funka. Använder själv Phonzo med pbxes.
     
  9. Serious Bob

    Serious Bob Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2009
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fixat sipdroid mha cashkonto på phonzo. Funkar sweet! Kan både ta emot samtal, ringa och ringa skype. Mest användbart för att ringa till fasta telefoner där jag sparar runt 60 öre/minut.

    Någon som vet om att ringa från skype, förutom gizmo5s tjänst? Eller att ringa från annan sip-tjänst. Satte upp en adress på pbx, men inte hittat någon vettig softphone att koppla in på datorn. Någon som har någon erfarenhet?

    Dock har jag ett problem - dialern vill inte integrera. Den gjorde det i början vill jag minnas, men icke nu längre. Prövade att installera om och att ändra inställningarna i sipdroid fram och tillbaka, men kan aldrig få den vanliga dialern att välja sipdroid. Någon med liknande problem?

    Kan även tillägga att det funkar finfint att ladda ner klienten från market, man kan ringa över både wifi och 3g, som man vill.
     
  10. Talisman

    Talisman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2009
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Lufox: Jag har såklart inte missat några grundläggande instruktioner.

    Ni som fått det att funka: vad har ni för operatör och vilken APN använder ni?
     
  11. zyko

    zyko Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2009
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Xiaomi mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Xiaomi mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi 10T lite
    Platta:
    Sony Xperia Z3 tablet Compact
    Övrigt:
    Nvidia Shield Android TV 2019
    Har samma problem som Serious Bob då det gäller att Spidroid INTE är integrerad i dialern. Sen har jag ett annat skumt fel. Jag kan inte svara längre då det ringer????!! Det ser ut som jag svarat men hos den andra personen ringer det på och jag hör ingenting. Någon som har lösningen?
     
  12. zyko

    zyko Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2009
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Xiaomi mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Xiaomi mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi 10T lite
    Platta:
    Sony Xperia Z3 tablet Compact
    Övrigt:
    Nvidia Shield Android TV 2019
    NU funkar det..efter Uppgradering

    NU fungerar det igen efter uppgraderingen som kom igår. Dock hör jag inga signaler vid uppringning... Men det fungerar! :)
     
  13. mrphille

    mrphille Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2009
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Har lite funderingar kring denna app.

    Om jag i Sverige installerar appen och kör den enbart via wlan, kan jag då kostnadsfritt "prata" med en dator eller Iphone som har skype installerat och befinner sig i Schweiz?
     
  14. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

  15. mrphille

    mrphille Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2009
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Ach so... det var ju trist! Tackar för svar.
     
  16. Serious Bob

    Serious Bob Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2009
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det går alldeles utmärkt att ringa till Skype från sipdroid. Skype är proprietärt, men m h a pbxes ringer du bara [skypenamn]@skype så går det fram.
     
  17. mrphille

    mrphille Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2009
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Serious Bob >> Tack för det glädjande svaret. Tar programet mkt kraft/plats som man hört om andra messengerliknande apps? Är det ett enkelt program även för en novis som jag som inte ens förstår "m h a pbxes"? :)

    Ha en fortsatt bra dag!
     
  18. Serious Bob

    Serious Bob Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2009
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    m h a = "med hjälp av"

    Ursäkta den slarviga förkortningen, satt på en föreläsning och plitade från min hero.

    pbx är en förkortning av "phonebox", och pbxes.org är tänkt att anspela på det, dvs "phoneboxes". Det är alltså ett företag som säljer televäxlingstjänster. Utöver det så tillhandahåller dem ett gratisabbonemang, som gör att man kan koppla upp en sip-klient (och annat, det funkar som en telefonväxel).

    Sipdroid är utvecklat i samarbete med pbxes, för att göra det smidigare. Har du t ex ip-telefoni hemma kan du med sipdroid-klienten koppla upp dig direkt till den - fördelen med att gå via pbxes är bl a att du kan ringa skype och att det ska dra mindre ström när du har sipdroid påslaget. (En konsekvens av detta är att du t ex kan routa ditt hemnummer till telefonen, om sipdoid är igång.)

    pbxes.org är skapat av någon telenörd, så det är inte helt lätt att utifrån sidan förstå vad det är man ska göra. I grunden behöver du tre saker.

    1. En ip-telefoni tjänst, en "sip-provider".
    Det här är lite av en djungel, och det finns både gratis (gizmo5) och sådana man betalar för. Jag har valt phonzo.se, ty de hade ett cashkonto för 49:-, inklusive lokalt svenskt nummer, som är aktivt så länge man har pengar på kontot. Alltså ingen fast månadsavgift.

    Detta är alltså en helt vanlig ip-telefoni tjänst. Jag har fått ett vanligt 046-nummer kan köpa en ip-telefon och koppla in hemma också, om jag vill. Man kan alltid ringa gratis över internet, till andra sip-tjänster och utöver det, skype. Jag kan dessutom ringa till det fasta- eller mobila-nätet, enligt min leverantörs prislista. För mig är det billigare att ringa fasta telefoner över sipdroid, lägre uppkopplingsavgift och lägre minuttaxa. Det är ofta mycket lägre priser för samtal till andra länder, t ex lite över en krona för mobiler inom eu, och som mest kring tre kronor/min fö hela världen. (Skummade snabbt min leverantörs lista.) Om man är utomlands ibland ör detta riktigt smidigt - är du i ett annat land och har tillgång till wifi kan du ringa till Sverige för vanliga samtalspriset. Du kan även ringa till nummer inom landet utan att det kommer vara hutlöst dyrt.

    2. Ett gratiskonto på pbxes.org.
    Att skaffa kontot är enkelt, det är bara att registrera sig. Därefter skapar du extensions och trunks med de uppgifter du fått från din sip-leverantör. Oroa dig inte om du inte fattar vad allt betyder, det finns guider på sidan, och jag kan hjälpa dig att göra rätt inställningar om du väl skaffar det. (Som sagt, denna sidan är lite snårig att navigera.)

    3. En androidtelefon med sipdroid.
    Den enklaste biten! Bara dra ner sipdroid från market (market-versionen tillåter både wifi och 3g numera). Därefter öppnar du programmet och skriver in inloggningsuppgifterna för den extension du har skapat. Om du har internet tillgängligt kopplar telefonen upp sig. Färdigt!


    Man kan även göra stegen i lite annan ordning, du kan till exempel börja med att skaffa ett pbxes-konto och sipdroid, och kolla att det kopplar upp sig. Man kan då ringa ett echo-nummer som returnerar allt man säger. Därefter kan man gå vidare och försöka hitta en lämplig sip-provider.

    Ursäkta :wall-of-text:; min tanke var att jag skulle försöka beskriva processen hyfsat noggrant, och samtidigt visa lite på möjligheterna. Det är inte särskilt komplicerat när man väl satt sig in i det, men det kan verka lite krångligt först.
     
    Last edited: 16 nov 2009
  19. mrphille

    mrphille Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2009
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Serious Bob >> Stort tack!!! Skall kolla lite närmre imorgon. verkligen uppskattat att du tog dig tid. Må väl!

    /Phille
     
  20. kamchez

    kamchez Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2009
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    wow ... tack för den utförliga beskrivningen.

    Så som det är nu med just skype så kostar det att ta emot skype samtal (skype lite på market) enligt skype ... rätta mig om jag har fel...

    men jag vill kunna ringa / ta emot samtal från Canada. lättaste sättet att få igång detta är då genom att ? ...

    någon som har lust att förklara detta lite snabbt ... det var någon som pratade om att skaffa ett amerikanskt nummer ..går detta även med canada ?

    help plz .. jag vill altså kunna ringa/ ta emot samtal från hem telefoner/mobiler och skype alternativt något av dessa från utlandet (canada) - gratis ;)

    tacksam för svar.