Fråga: Ska flasha in JS7, är 100 % nybörjare

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av Nummerskivan, 31 okt 2011.

1. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag har kollat följande tråd: https://swedroid.se/forum/14840-guide-flasha-samsung-galaxy-s-med-odin.html

Men jag är alltså så mycket nybörjare att det tydligen inte räcker. Jag laddade hem en rar-fil från samsung firmware, och när jag tittar på den så finns det bara tre tar.md5+-filer. Om jag klickar på dem, så vill de ha ett lösenord för att öppnas.

Sedan fattar jag inte var jag får tag i PIT-filen, och exakt var jag ska lägga drivrutinerna för att de ska laddas.

Som ni märker är jag helt blåst på det här i nuläget. Guiden känns inte tillräckligt detaljerad för mig som aldrig gjort det här i hela mitt liv. Finns det kanske en mer idiotdetaljerad guide för superdummies som jag som får svårt att hålla reda på alla olika typer av filer och vad de är till för när jag aldrig grejat med dem? :D

Odin antar jag att jag bara googlar mig fram till och laddar ned.

Egentligen hade jag tänkt vänta på att vi får en ny OS-version, men man verkar ju få vänta ihjäl sig. Lite konstigt egentligen, då gamla billiga Galaxy 5 fick en uppdatering på sin 2.2 nyss. Jag kan ju alltid uppgradera min SGS till nya (och tillbaka till JS7 om det ej är bra) i så fall.

Jag har sökt lite, och hittade endast guiden ovan. Om det finns en befintlig tråd för dummiesar som jag, så kan ni hänvisa mig dit.

Jag har nog inte tänkt roota, eftersom jag vill kunna uppgradera via Kies om det nu kommer en ny version, så då måste jag fråga idiotfrågan om det går att uppgradera via Kies om man har rootat :o Jag har sett frågan förr, men glömt svaret.

2. SGSi9000

SGSi9000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S6 Edge +
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    Ipad
  3. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    När jag läser där, verkar det som att jag inte behöver använda Odin?

Och att jag måste installera CWM.

Men sedan ska ju en zip-fil från kitchen läggas på interna SD, vet inte om man kan göra det med den zip-fil jag laddat hem härifrån: Samsung I9000 Galaxy S Firmwares. Den innehåller inga sådana filer som det står om i den guide jag länkade till.

När jag skulle kika på den på datorn, var det ju lösenord som krävdes. Jag vet inte om det innebär att det blir problem när man ska flasha in.

Äh, jag kanske är för dum och newbie för att våga mig på det. Det verkar vara mycket som ska göras och förkortningar,termer och grejer som jag inte fattar riktigt eftersom jag aldrig hört dem förut. det räcker liksom att det står att jag ska ha drivrutiner och sedan låta dem laddas för att det ska ta stopp: "Jaha, var ska de ligga då, och laddas var och varför? Jag har ju redan drivrutiner som laddats när jag anslutit luren med USB till Kies."

Flashning ska ju vara enkelt (?), så jag måste missförstå något, eller krånglar till det i huvudet.

4. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Det verkar som att filerna med "konstiga" filändelser, gick att lägga in i Odin där de skulle vara.

Bara PIT-fil som saknas. Är det 803.pit jag ska ha, eller 512.pit? Om den ska anpassas till det man lägger in, så kanske det är 512.pit?

5. conny85

conny85 Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Får jag fråga varför du väljer att flasha just JS7? Jag kan tänkas erbjuda mig att försöka hjälpa dig med dom frågor du har och ev ge dig en liten översikt gällande alla olika begrepp . Skicka mig ett pm så kan du få vidare information hur vi kan gå tillväga och därmed slippa "fylla" forumet med information som redan finns. (Detta var en tanke/förslag, inget krav :P)

Last edited: 31 okt 2011
  6. Limpa

Limpa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

http://goo.gl/uT1hS

Detdär tycker jag är ett bra verktyg vid olika flashningar.
    Punkt 6 i detta fallet va.

Hoppas det hjälper.

7. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    De som har kommit efter JS7 har ju varit problem med. Och flera har tyckt att JS7 är den som fungerat bäst. Därför tänkte jag på den, om jag ska ha original. Som jag minns det, så var den nog bäst för mig också.

Det verkar krångligare att flasha in en custom-ROM, stämmer det?

8. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Ska kolla på det. Har varit ovanligt upptagen idag, kom hem, precis och måste sova nu. Jag hoppas jag hinner kolla mer i morgon igen.