Diskussion: Ska man lämna iOS för android?

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av mange76, 28 nov 2017.

1. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 328
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja mer saker syncas med Apple kontot, men det betyder inte att man inte kan göra samma saker med android. För att synca sms mellan enheter dator och plattor osv det finns en mängd appar för detta tex pushbullet och pulse sms. Just när det gäller sms tror jag återigen att google har ett annat privacy tänk, att synca sms till din platta när du är på jobbet och din fru är hemma och har fri tillgång till plattan kanske inte är önskvärt tex... Men jag tycker ändå man ska kunna ha valmöjligheten, som du nämner är det smidgare, jag själv hatar att behöver använda sms backup appar när jag byter enheter. Nu tycker jag försvisso sms backuo+ som jag använde senast som syncar med google drive funkar extremt smidigt, men det kräver då för användaren att man gör reserach för att hitta denna appen, istället borde liknande funktionalitet var inkluderat i android för att göra det enklare.

Handover funktionalitet har jag aldrig provat själv.. men är nog smidigt..men kanske ingen dealbreaker ?
    Sedan pratas det mkt om plattor när vi pratar om sync, passar på att ställa mig frågan vem använder surfplatta i dag ? för försäljningen har bara gåt ner i flera års tid.

Instant tethering finns bara på google pixel i dagslägets så vitt jag vet, ditt wifi lösenord syncas dock med ditt google konto, och i ärlighetens namn tror jag det är det viktigaste

automatisk fildeldning funka på ett tillfredställande sätt i android i dagsläget, och speciellt om man är på samma wifi nätverk..då kan man göra detta via många filhanterare... men även via google drive.
    Google drive är dock långt ifrån perfekt..hela gräsnittet känns segt och lite väl avancerat till skillnad mot google photos.

Hur som helst för att sumera nu när vi pratat om eko system, så litar du några mindre saker, men det enda relevanta och vad man tidigare förknippat apples icloud sync med är att ens bilder syncas så man kan se dom på tex " plattan" detta funka utmärkt med google photos i dag.

Apple har en liten edge över google när det kommer till sync, men det har inte varit som tidigare, innan google photos intåg var det dock rätt illa, även om det funkade med google drive så presenterades knappast bilder och filer på ett tillfredställande sätt i appen.

Som du nämer allt är ju frid och fröjd så länge du använder Apples hårdvara, det är det jag inte gillar du blir inlåst i deras eco system, det är kanske främst det som är vad man ska kolla apples eco system ? eller rättare sagt ett fängelse där man blir inlåst, det ökar ju chansen markant att man tvingar sig själv att välja appla bara för att man är van med att synca mellan sina egna enheter.

2. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 328
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag hitta från olika sidor, fast det är inget direkt som säger att den sidan du länka till skulle stämma mer än någon annan. Bästa är nog att jämföra mellan olika sidor och mät resultat. Vad jag vill visa vara i stora grad skilladerna men framförallt attt tex iphone 6 hade högre latency än androids motsvarigheter där note edge verkar vara bäst.

3. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

icloud och möjligheten till fullständiga backuper är så sjukt bra.... det är fullkomligt oförlåtligt att google är så inåt helvete skitvärdelösa på detta efter så många år.
    De verkar inte heller direkt bli bättre och att skylla ifrån sig på apptilverkare att de inte utnyttjar funktionen som finns tillgänglig är lite klassiskt google-pajas som vanligt. uppdatera kraven på apptillverkarna och få till nåt som inte suger.

4. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 328
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja som du säger går inte dra alla android tillverkare över en kam tillskillnad från apple..
    Kan bli stor skillnad med custom roms osv också..eller om man rootar och optimerar på olika sätt.

masze gillar detta.
  5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 293
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är dock något som blivit betydligt bättre på senare tid, speciellt SMS och samtalshistorik var ju ett minst sagt välkommet tillskott.

753573630208952892.png

6. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

dockfortarande en piss i nilen av vad som behövs att kalla det en bra lösning.. det är kluddigt, utspritt halvt fungerande och opålitligt... lagom till något fungerar testas något anant osv.. android är och kommer alltid vara lite av ett os i ständig beta känns det som. Gillar det ändå såkalrt men inte fan är det bra ;)

7. bernard

Mottagna gillanden:
    47 293
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Efter att ha bytt från en Pixel 1 till en Pixel 2 kan jag absolut inte hålla med dig. Det fungerade helt enkelt superbt. Hade inte en enda punkt att anmärka på. Hemskärm, appdata, SMS, samtalshistorik - rubbet, på plats utan att lyfta ett finger.

Det är dock inte helt enkelt att hålla sig á jour med utvecklingen, då många av funktionerna fortfarande saknas hos många tillverkare.

masze gillar detta.
  8. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

det beror väl såklart på vilka appar man har.. men personligen har jag inte sett att någon av de mesta populära apparna eller spelen osv ger en exakt kopia av var man slutade. nån gång kanske det händer :)

9. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 328
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja jag är glad att du tog upp det där med backup. Då framförallt av app data då, framförallt vid telefon byte när man vill flytta över alla appdata till en ny telefon. Här ligger android efter helt klart, men faktum är att google erbjuder de verktyg som behövs igentligen för att kunna göra backup på app data, men väldigt få tar nytta av det, whatsapp tex använder den funktionen och det unkar otroligt bra att flytta med sig alla bilder och videos och meddelande mellan devices. Många tillverkare tex huawies HiSiute har väldigt bra app för att göra backup på app data när man flytter till ny telefon (såvida det också är en huawei).

Hur som helst, detta är helt klart en av androids akileshäl. Det måste bli lättare att flytta över app data, och dom borde inse att systemet det har nu har floppat rejällt då väldigt få utvecklare har anslutit sin app till google drive. Så måste till ett system som är helt oberoende av att utvecklare självmant måste lägga till API för google drive integration.

Som det är nu finns det inget bra sätt att föra över app data om du betyder från två olika märken på telefonerna, byter du till samma märke finns åtminstonde tillverkarnas backup lösnignar att tillgå som ofta funka helt ok...

Det här med wireless backup har aldrig funkat för mig.. app datan följer inte med för de flesta appar, bluetooth varianten har aldrig lyckas paira.

10. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 328
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ofan sedan när kan man synca sms ?

smidigt förvisso men lite creepy.. kanske ?
    Men förmodligen kan google läsa alla ens sms ändå..flertalet av deras appar har ju sms permission redan tex.

11. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 328
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    För att förtydliga appdata av de appar som har google drive integration ?
    Vilket är kanske 10% inte ens de vanligaste apparna har det..

12. Droid55

Droid55 Guest

Vilket långt ifrån alla gör inkl. mig själv. Då jämför man iOS med Vanilla Android och olika tillverkares versioner av Android.

13. bernard

Mottagna gillanden:
    47 293
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

5437426523922287408.png

Ja, apparna med GDrive-stöd. De spel jag hade installerade synkade i alla fall problemfritt; Data wing, Framed och Chameleon.

Tror inte det kommer dröja särskilt länge innan problemet är ett minne blott med tanke på hur smidigt det är. Dock var det olyckligt att det dröjde så länge innan Google fick en solid och rigid plattform på plats för ändamålet.

För framförallt spelutvecklarna ligger det ju i deras eget intresse. Kan användarna inte fortsätta där de slutade när de byter enheter slutar nog många spela, och då blir det inte många "IAP:s" till :)

14. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 328
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    så är bara iphone mellan pixel för dig då ? då det bara är pixel som har "riktig" vanilla android, många andra har det till utseendet bara.

15. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 328
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja men jag använder väldigt många fler appar bara än google egna.
    Detta har ju funnits länge nu så jag vet inte varför du tror att det snart kommer bli ett minne blott, de måste göra om hela systemet så att google drive automatiskt gör backup av app data utan att tillverkaren behöver ansluta sig aktivt. Annars kommer problemet vara kvar. Och om jag byter telefon och vill föra över mig app data då vill jag ju också få med mig 100% av alla appar och dess app data vill ju inte att det ska saknas appar.. vilket är risken om utvecklaren aktivt måste ansluta sig till google drive backup funktionerna.

16. Droid55

Droid55 Guest

Det var inte det jag skrev. Jag skrev att många jämför iOS med Vanilla Android och tillverkares egna versioner, inte med det faktum att de kan använda custom ROM och roota telefonen.

Varför måste det stå mellan iPhone och Pixel menar du? Ja, det är bara Pixel som kör Vanilla Android men det är väl inget som säger att man måste köra det.

17. bernard

Mottagna gillanden:
    47 293
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det kräver inte mycket arbete, i princip en kodrad: https://developer.android.com/guide/topics/data/backup.html. Anledningen till att det släpat efter är för att Android-telefoner uppdateras i långsammare takt och för att många tillverkare implementerat sina egna backuplösningar.

Tycker det accelererat rejält på senare tid och i princip alla nya appar/spel har stöd för det från scratch. Oreo introducerade ett lite mer avancerat backupstöd också.

Och som sagt, behovet av tredjepartsappar/tillverkarspecifik backup minskar när samtalshistorik och SMS synkas. Den punkten är ju förstås helt valfri också om man inte behagar synka något.

Google snålar dock lite med backuputrymmet på 25MB/app.

Last edited: 30 nov 2017
  18. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 328
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Alright missförstod eller läste fel.. men ja du har rätt.. Pixel är inte alltid den ultimata android upplevelsen..de har en fördel precis när en ny android version släppts dock...vilket i regel sker föra alla andra.

19. Droid55

Droid55 Guest

Huruvida Pixel är ultimata Android-upplevelsen är väl en fråga om smak. Jag ser för- och nackdelar med att både välja och inte välja en Pixel. Största problemet med just Pixel är ju att de inte har svensk lansering än. Mycket pengar för att krångla med import på något så dyrt.

20. Oneplus2

Oneplus2 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    989
    Telefon:
    iPhone 8 plus

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Jag har också svårt för att klara mig med antingen ios eller android.

Det jag saknar på ios är det som är styrkan med android och tvärtom. Det jag senaste tiden dock lagt märke till är att jag upplever Appar bättre på min iPhone än på android. Detta gäller även google appar.

Jag kan inte sätta fingret på vad det är men allt känns mer finslipat och modernt i ios. Då jag 90% av tiden sitter i appar med min telefon så blir ofta valet just ios pga av detta.

Sedan är hanteringen av notifikationer helt väderlös på ios. Android spelar i en helt egen liga med just det.

Men i skillnaden som gör att ios blir mitt första val är ändå att jag lägger mest tid i appar , och dom funkar bättre i ios. Sedan är vägen till appen på hemskärmen "roligare" och snyggare i Android.