Hej, jag har en magic som det nu kommer upp "skadat sd-kort", jag kommer åt filerna via datorn men frågan är måste jag formatera om sd kortet?
Ja, formatera om SD-kortet så borde det fungera igen. Har sett att andra haft problem med detta och då har de löst sig genom att formatera kortet
Måste och måste... Om du har ett trasigt filsystem kan du med lite otur drabbas av att du förlorar filer. Det bästa är nog om du börjar med att göra en backup av allt som du kan rädda, sedan formaterar om sd-kortet. Fortsättningsvis får du vara försiktigt noggrann med att alltid göra säker urkoppling innan du rycker loss enheten. m v h Henrik
tack för svaren, detta hände när jag skulle starta Spotify, men den ville inte logga in så till slut så stängde jag av telefonen. Pelle
Flera har i detta forum rapporterat med problem i filsystemet efter att ha kört spotifiy. Dina problem måste därför inte bero på slarv med säker urkoppling. m v h Henrik
Har formaterat och fått lagt in foto, fått igång Spotify, men när jag ska lägga in mp3 i telefonen så funkar det inte, det kommer upp: Det går inte att kopiera filen..... Datafel (CRC-fel Cyclic Redundancy Check)? Någon som vet varför det blir så här?
Jag visste inte ens att det gick att få crc-fel på ett flash-minne... Det låter som om du har drabbats av ett hårdvarufel. Dock är jag som sagt osäker på om den typen av fel kan uppstå i ett flash-minne. Kanske ligger felet i stället i en glapp usb-kabel eller liknande. Vad kör du för OS? Om du kör Linux, exakt vilka felmeddelanden och varningar som berör SD-kortet ser du om du skriver "dmesg"? m v h Henrik
Ursäkta att jag inte hunnit svara, men jag kör XP professional på båda mina bärbara och jag får upp samma fel på bägge?
Jag törs inte säga något om hur tillförlitligt eller korrekt felmeddelandet från XP är, kanske betyder meddelandet i själva verket något annat än CRC-fel. Vad tycker telefonen om kortet? Klagar även telefonen när du försöker öppna filer? m v h Henrik
Ladda över lite musik till telefonen nu och det gick bra, sen när jag skulle montera loss sd kortet enligt konstens alla regler så stod det skadat sd kort och jag var tvungen att formatera sd kortet, jag ska testa ett annat sd kort om jag får möjlighet, men det verkar väldigt konstigt?
Två frågor (varav den andra lite omständig): 1) Har du kört spotify någonting under den tid som förflutit mellan att du formatterade kortet och att filsystemet gick sönder? 2) Skulle du vilja rabla upp steg för steg hur du gjorde "enligt konstens alla regler?" m v h Henrik
Hej, jag tror, nästan säker på att jag använde spotify mellan formateringen och det att jag flyttade mp3r. När det gäller fråga två så stängde jag ner alla fönster i xp och sen drog jag ner aviserings fältet och av montera sd kortet tror jag. Sen drog jag av kabeln, men redan innan jag drog av kabeln så stod det skadat sd kort. Jag är borta ett par dagar (svårt med uppkopplingen), så det är ingen brådska med förslag om det finns några. mvh Pelle
Spotify kan som sagt vara en misstänkt kandidat, andra i detta forum säger sig ha fått problem med SD-kortet efter att ha använt spotify. Här har vi en klar kandidat till varför filsystemet blir skadat. Din dators operativsystem snabbar upp disk-accesser genom att temporärt cacha dem i snabbt RAM-minne innan de verkligen skrivs till det långsammare sekundärminnet (i detta fall SD-kortet). Om man rycker ur ett USB-minne utan att i Windows XP först gå ned till task-baren för att göra säker urkoppling av USB-minnet finns det risk att en del skriv-operationer aldrig blir utförda. I bästa fall leder det bara till att en del filer inte uppdateras som de skall, om man har mera otur kan som sagt filsystemet gå sönder. Aviserings-fältet på telefonen är ungefär samma sak fast tvärtom. Först måste du dra ned det och klicka för att kunna montera minnet i Windows XP. Det som du egentligen gör då är att du avmonterar minnet i telefonen. Två "datorer" klarar inte av att samtidigt samsas om samma FAT-filsystem, om de skulle försöka skulle det resultera i att de lägger snarskan för varandra och skriver sönder filsystemet. När du sedan kopplat loss minnet från datorn drar du ned aviseringsfältet igen för att tala om för telefonen att datorn är klar med minnet och telefonen kan börja använda minnet igen. Så att avmontera ett android-minne enligt alla konstens regler från en värd-dator innebär följande steg: 1) Tala om för datorn att sluta använda minnet (umount i Linux, säker bortkoppling i Windows) 2) Koppla loss USB-kontakten 3) Använd telefonens aviserings-fält för att tala om att datorn är klar med minnet och att telefonen kan börja använda minnet igen. Steg 2 kan eventuellt skjutas upp till senare tillfälle om man önskar ladda upp telefonens batteri via datorns USB-port. m v h Henrik
installerade Spotify... spelade ett par låtar.. sen blev det naturligtvis FC och va f-n hände... minneskortet e "pajat" Preparing SD card, checking for errors.. hade jag inte haft en massa apps & bilder & skit, hade jag utan tvekan formatterat & gått vidare men nu e (var) jag supernöjd med allt jag hade, inställningar osv får kämpa i recoveryn... man kan ju varna andra: INSTALLERA INTE SPOTIFY (på minneskortet)..om du vill ha minneskortet intakt hehe
Har inte själv spotify, men har liknande problem. Det är framför allt när jag mountat SD kortet genom telefonen. Sen fungerar det klockrent ett tag. Men när man startar om telefonen nästa gång så säger den "Skadat SD-kort" Kortet går fortfarande läsa om jag sätter det i en kortläsare, men varken via telefonen (går inte heller mounta upp det igen) // Henrik