Skador på ny mobil - vad skulle du göra?

Diskussion i 'Asus Allmänt' startad av krilbe, 28 nov 2018.

Taggar:
  1. krilbe

    krilbe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2018
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    Hej!

    Min dotter på snart 10 år fick igår en ny Zenfone Max Pro M1. Idag drullade hon in i en stolpe, varvid hennes telefon halkade ur en knäppt jackficka och ner i gatan. Den fick repor på glaset (en tvärs över hela skärmen snett nertill) och glaset krossat precis i ena övre hörnet och en spricka cirka 3 cm i båge till kortsidans kant. Sprickorna är utanför bildskärmen.

    Frågan är nu: Hur skulle ni göra med detta? Låta det vara? Byta glaset? Något annat?

    Vi har försäkring som täcker men med 1500 kr självrisk, varav vi kan nyttja "självriskkonto" på 1400 kr. Vi skulle alltså bara pröjsa 100 kr, men tappar då också insamlad "bonus" på 1400 kr.

    Självklart ska vi omgående skaffa skal och skärmskydd till den, men detta hann alltså inträffa innan vi hann skaffa skydden. *suck*
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 688
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Sablar vilken otur, mycket retsamt.

    Ja, att byta glaset/displayen (de sitter i regel laminerade, så man byter i regel både och) blir förmodligen inte billigare än självrisken om 1500 kr.


    Eventuellt kan man förstås testa att byta själv; vet inte hur komplicerat det är på den specifika modellen. Displaymodulen verkar inte så dyr:
    LCD Screen Digitizer Assembly for Asus Zenfone Max Pro (M1) ZB601KL -Black
    ASUS ZENFONE MAX PRO (M1) LCD | eBay

    Se om du kanske kan hitta en guide för att byta ut skärmen på tex. YouTube. Vissa modeller är klurigare än andra.


    Edit: Hittade en hygglig video här:

    View: https://www.youtube.com/watch?v=KtQDJDc8-Ls

    Spontant ser det inte så komplicerat ut. Den är inte limmad och verkar inte kräva värmepistol eller dylikt, vilket gör jobbet mycket enklare.


    Tänk på att om du beställer från USA eller Kina tillkommer moms på 25% samt Postnord-avgiften om 75kr.
     
    Last edited: 28 nov 2018
    krilbe och Kristy gillar detta.
  3. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Skulle ta det på försäkringen, dottern blir nog inte helt glad med en mosad lur att nyttja.
     
    Kristy och krilbe gillar detta.
  4. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Jag röstar på att ta det på försäkringen, se det som läropengar :) Sen skaffa redigt skal och skärmskydd. Barn har en magisk förmåga att tappa telefoner i backen. Ser jag ut mitt perspektiv och mina barn, så är det nog skamfyllt nog att telefonen gick sönder direkt, och skulle stackarn gå runt med en trasig lur och påminnas om det dagligen skulle det va lite väl hårt...
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  5. krilbe

    krilbe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2018
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    Tack för era synpunkter! Skydd inköpta full screen pansarglas + plånboksfodral med hardcase (kombo). Puh!

    Lutar åt försäkringen jag också.
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  6. Marjan

    Marjan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Det är alltid lätt att vara efterklok men innan en ny telefon/platta tas i bruk måste alltid skydd vara på plats. Annars får man avvakta med att använda telefonen/plattan även om det kliar i fingrarna. Sedan kan skärmen gå sönder även om det sitter skydd på vilket inträffade med min nuvarande telefon under en cykeltur.
     
    Last edited: 30 nov 2018
    Kristy och bernard gillar detta.
  7. krilbe

    krilbe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2018
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    Man lär sig...