Problem: Skärmen/glaset spricker av inre spänningar - Z3 Compact

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av BirdCatcher, 13 nov 2014.

  1. mark2

    mark2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Dock verkar ju alla som skickat in direkt till Sony fått skärm eller baksida reparerade utan problem. Skickar man via Halebop eller dylikt så kommer telefonen till en extern verkstad och Sony lyssnar på deras omdöme. Men skickar man via Xperia Care så går telefonen till deras egna verkstad i Ljungby.
    Min telefon kom idag och både skärm och baksida var utbytta, samt kamera och massa småprylar. Jag är nöjd iallafall.
     
    Griffin gillar detta.
  2. CJG

    CJG Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det är bra att det löste sig för dig! Dock så tror jag att man ska vara beredd att betala/ta fajten om man lämnar in sin telefon pga det här problemet, oavsett hur inlämningen sker. Det är känslan jag har fått när jag läser denna tråd och liknande trådar på xda's och Sonys forum. I min dialog med Sony så påtalade de att de "hanterar alla garantiärenden individuellt". Jag försökte påtala det befängda i detta resonemang då det verkar vara så pass många enheter som drabbats av likartade fel, men för döva öron.
     
  3. mark2

    mark2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag tror att det är såhär att de verkstäderna Phone House, Halebop m.fl. använder tjänar mer pengar på om du betalar för reparation av skärm/baksida än vad de tjänar på ett garantiärende gentemot Sony. Dvs Verkstaden (t.ex. Delta) säger till Sony att det är en fallskada fast det i själva verket inte är det.
    När min Xperia V sprack så pratade jag med Sony och efter mycket om och men så begärde dom bilder på skadan från verkstaden men fick bevisligen så dåliga bilder att det inte gick att avgöra. Dvs att verkstadens ord gällde. Nu hade jag så billig självrisk på min hemförsäkring att det blev billigare att ta på den än att hålla på och bråka med verkstaden.
    Men skickar man den direkt till Xperia Care så är dom mer måna om sina kunder..

    Edit: Jag har inte hört eller läst om någon som skickat direkt till Sony med spänningssprickor som inte fått det fixat på garanti..
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Känns konstigt om det skulle vara så, eftersom det är Telecare som hanterar seriveärenden som registreras via Sony. :)
     
  5. Hojte

    Hojte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Varför skulle det vara konstigt? Det är deltaservice som hanterade serviceärendet på min sambos mobil för halebop
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Delta kan jag inte säga något om, menade mer om det du sa även gällde för operatörerna som använder Telecare som verkstad, känns ju som att det ska vara samma villkor oavsett hur det skickas in.
     
  7. per d02

    per d02 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2014
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Min tanke när jag fick min självspricka i bakstycket, var att eftersom Sony har ett bra reklamationssystem själv, så använder jag det i stället för att gå till ElGigantens klagodisk, där det står mycket luttrade medarbetare som har till arbetsuppgift att bromsa reklamationer.
    Om sen Sonys kundtjänst hade nekat mig gratis reparation, skulle jag ha försökt att ta reda på någon chef i stället, eller helst chefens chef. Då antar jag att det skulle gå lättare att få igenom en reklamation.
    Nu är detta bara en spekulation eftersom reklamationen gick igenom utan knot.
    Har aldrig använt skydd på någon mobil tidigare, men på Z3C har jag blivit tvungen eftersom den är hal och ömtålig...
     
  8. defendermannen

    defendermannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag har nu skickat in min telefon till Sony men fått det förklarat för mig att skadan inte går på garanti. Måste betala 780 pix + 320 för frakt = 1100 kr för att få den lagad. Jag skickade direkt till Sony, hade inte tappat eller på något annat sätt skadat telefonen vad jag vet.
    Jag skickade iväg ett mail till dem nu och frågade varför min "reklamation" inte gick igenom. Om det inte går får de skicka tillbaka telefonen, har inte råd inte betala 1100kr. Kostar 360kr att skicka tillbaka den som sagt. Men men, jag har hoppas fortfarande att Sony kan rätta till det här.
     
  9. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Sony måste ju förlora något enormt på detta, men de får skylla sig själva helt och hållet. En telefon ska absolut inte spricka utan anledning liksom. Jag har haft tur och sluppit det, men däremot blev min vattenskadad trots att alla luckor var noggrant stängda. Fick efter mycket om och men en ny telefon, så över lag känns Sony trevliga att ha att göra med :)
     
  10. defendermannen

    defendermannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ville bara uppdatera och säga att Sony inte reparerar min eftersom de säger att sprickan är en repa.
    Jag har svårt att tro att jag får en repa som går från ena till andra kanten på telefonens baksida när jag inte fått någon repa någon annanstans på baksidan.
    Om ni har fått tydliga sprickor i fram eller baksida skulle jag nog rekommendera att skicka in direkt till Sony. Det verkar som att många(alla) får sina lagade om det är tydligare sprickor.
     
  11. BirdCatcher

    BirdCatcher Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2014
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    11
    Kan återkoppla igen. Nu har min nya (andra i ordningen) Z3C spruckit. Denna gång en lite mindre än 1 cm hårfin spricka upp från nederkant upp till digitizern. Detta gör att digitizern inte tar inmatningar när jag håller den i höger hand och arbetar med höger tumme.
    Felanmält till operatör, som vill ha in den för bedömning. Vi får se var det slutar denna gången. Jag är nu väldigt kluven till modellen. Jag gillar telefonen. Kunde de bara sett till att ge den ett glas som höll så hade den varit perfekt.
    Skulle jag rekommendera den till en vän? Njae. Jag vet inte om det är värt risken. 11% expected return är var mer än var tionde telefon. Siffran kommer från bekant som arbetat för Sony. Normal Expected return är tydligen någonstans 3-4%.

    Just nu kikar jag på alternativen. Finns det några? Z3C är ju fenomenal i övrigt, med 2 dagars batteritid och superb kamera. Som sagt sjukt kluven.
    Återkommer när jag vet vad 3 (min operatör) säger. Sony har hittills inte varit problemet, utan att operatör/verkstad inte vet något om problemet.
     
  12. JonasFri

    JonasFri Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Eftersom min ligger på lagning, och väntar på besked från ARN eftersom jag inte godtog verkstadens besked, och knappast kommer att våga använda telefonen då jag får tillbaks den då den inte verkar tåla någonting så gick jag och köpte mig en Samsung A3 istället. Än så länge så är jag nöjd med den, känns helt OK att hålla på med, metallram och samma storlek som Sonyn, fast tunnare. Lite klenare CPU i den men inget som jag hara märkt av än iaf, enda som jag skulle kunna klaga på är att dom kunde ha gjort den lite tjockar för att få i ett lite större batteri, då den är väldigt tunn så hade inte 1 mm till på tjockleken gjort någon skada...
     
  13. BirdCatcher

    BirdCatcher Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2014
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    11
    Update: Min skärm har inte alls spruckit för andra gången i ordningen. Det var ett hårstrå som fastnat under glasskyddet. Pinsamhet nummer ett är att upptäcka det först när jag står i operatörens butik och skall reklamera telefonen, pinsamhet nummer två är att behöva rätta mig själv här på forumet.
    Förhoppningsvis håller den här bättre än förra framöver med. Lessons learned: Lyft på skydd och kontrollera eventuella sprickor så att de inte är katthår.
     
    bluemike, cdrw, Kermithboy och 1 annan gillar detta.
  14. Santzia

    Santzia Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Ja jag kan ju Medela att min andra z3c på 3 veckor nu med har spruckit. Fick den första utbytt i butiken utan frågor men ser inte lika bra denna gång antar att jag måste skicka in den denna gång.
    Har en tunn spricka längs nästan hela baksidan. Skitjobbigt. Har annars blivit positivt överraskad av denna telefon. Djävla skitdag.
     
  15. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Är det pga värme eller varför spricker era? Haft två stycken och ingen har spruckit.
     
  16. Santzia

    Santzia Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    För min del kan jag inte säga att det skulle bero på värme. Har inte känt att telefonen skulle ha blivit vidare varm. Har inte spelat några spel eller gjort något tyngre än att slösurfa på bussen till jobbet. Om jag får den ersatt/reparerad så kommer jag nog tyvärr byta telefon. Har enbart använt Sony telefoner de senaste 2 åren men känner mig nervös för att få en 3e enhet som har 11% risk att gå sönder, eventuellt att jag kan sträcka mig till att köpa en z2 ist. Eller bara fortsätter använda min z ultra.
    Jag gillar verkligen Sonys design.
     
  17. flyawaynille

    flyawaynille Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2012
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Glaset på baksidan av min Z3 compact fick exakt samma spricka som någon lagt upp på första sidan i denna tråd. Sen sprack hela min framskärm när jag hade mobilen i fickan. Jag fick betala 2000kr för att fixa detta. Helt sjukt att man ska behöva betala för såna här fabriksfel!
     
  18. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Nu har fan min mobil med spruckit! Ca tre veckor gammal!

    En fet spricka hela vägen från vänster till höger, precis ovanför Xperia-loggan på baksidan...
    Satte mobilen på laddning och när jag tog upp mobilen ca fem minuter senare så var sprickan där.

    Ska jag vända mig till Tele2 eller till Sony direkt? Vad säger ni redan drabbade?
     
  19. Santzia

    Santzia Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Vänd dig till tele2. Har suttit i telefon med dem båda idag angående min spricka.
    Snabbast går det om du går in i en tele2 butik. Annars skickar de ut en avi till dig som tar 3 arbetsdagar att få och sedan ska du lämna telefonen och avin till tele2 iaf. Konstigt.
     
  20. Hojte

    Hojte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Nu har jag fått svar från sony med att dom inte reklamerar telefonen. Även om dom bara kollat pä två bilder som verkstaden tog... dom litar på halebops verkstad.. fast vi fick ju tillbaka telefonen från verkstaden gratis iom att vi inte kunde reklamera telefonen när den var på verkstaden...

    Så nu ska jag knåpa ihop länkar och bevis för att dom har dåliga skärmar som jonasfri gjort till en ARN anmälan. Men frågan är om man ska låta dom reparera telefonen och hoppas man får pengarna tillbaka. Känns drygt när man betalade 2400 kr för den på halebop (med abonnemang 24mån) och få den reparerad för 2000kr men samtidigt får man ju inte en sån bra mobil med bra kamera för det priset.