Problem: Skärmen slocknar vid samtal

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av ralle, 4 jun 2015.

  1. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Fått ett problem.
    Skärmen slocknar så fort ett samtal startas. Ibland kan den vakna om jag lägger telefonen helt horisontellt, men så fort jag lutar upp telefonen slocknar den igen.
    Detta är ju ett jätteproblem då jag inte kan använda knappsatsen under samtal, och jag kan ju inte ens avsluta ett samtal! Om ingen svarar och kommer till en telefonsvarare kan jag inte avsluta samtalet! Eller om jag lyssnar av min svarare så kan jag inte komma därifrån.

    Vad kan det vara för fel?
     
  2. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Det är förmodligen inte något fel på din mobil, (Vad har du för telefon) finns en inställning som gör att skärmen slocknar när man sätter den till örat men då ska den också vakna" igen när man tar bort den och kollar på displayen.

    Edit: Inställningar --> Min enhet ---> Samtal --> Stäng av skärmen under samtal --> Uncheck.

    Så ser det ut på SG4an med Lollipop iaf.
     
  3. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Det är en Z3 compact (som detta forum handlar om)
    Senaste original Android ver.

    Jag känner till den funktionen, men denna verkar ju inte fungera så bra nu då, eftersom skärmen alltid är släckt under samtal.
    Jag har letat efter nånstans att stänga av denna funktion, men hittar inte, är det nån som vet om den går att stänga av på denna lur, och i så fall var?
    För skulle det vara sensorn det är fel på kanske man kan kringgå problemet genom att stänga av funktionen?
     
  4. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Såja... Blev plötsligt värre.

    Skärmen började plötsligt se konstig ut... Och rätt va det var så var telefonen stendöd.
    Efter lite försök att få igång den såg jag att skärmen håller ju på att lossna! Sitter ju lös i ovankant!
    Va tusan...
     
  5. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Du kan ju börja med att kolla om sensorn fungerar.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mtorres.phonetester

    Hur länge har du haft problemet kommer det och går eller konstant, provat med frabriksåterställning?
     
  6. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    AJFAN :ehm: har du öppnat upp din lur tidigare eller haft den inne på reparation, tappat den i backen.
    Låter ju som att en skruvinfästning gått åt skogen.

    Har inte skruvat med modellen du har så vet tyvärr inte exakt hur den ser ut.



    Kända fel.
    Build Quality Issues

    Xperia Z3 Compact users have been affected with a bunch of build quality issues pertaining to the handset including rear and front glass cracking, failing waterproof mechanism, and flaps not closing properly.

    Here is the list of potential solutions to resolve this problem:

    • A screen protector could come in handy to prevent the front glass from cracking.

    • The front and back of the phone could be covered with a protective case for enhanced security against physical and water damage.
    http://www.ibtimes.co.uk/sony-xperia-z3-compact-most-common-problems-how-fix-them-1483281


    EDIT: Have you tested the Proximity sensor on the device, as this sounds like it may be related.



    Try the following.



    Menu > Settings > About phone > Diagnostics > Test Device > Tap Ear Proximity



    If this fails, make sure to remove any covers or Screen protectors and then test again, if it does work, then the Proximity sensor was being covered or obstructed.


    https://talk.sonymobile.com/t5/Xperia-Z3-Compact/Screen-goes-black-when-making-a-call/td-p/924315
     
    Last edited: 4 jun 2015
  7. fretig

    fretig Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Hade samma fel. Släppte uppe i vänster hörn, eller hur? Det fick på garantin (inom 6 mån anses det vara ett fel som fanns vid köp och bevisbördan för att så inte är faller ligger på säljaren). Dock hände samma sak igen ca 2 mån efter jag fick tillbaka luren.

    Nå, lämna in luren till säljaren är kontentan.
     
  8. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Ja, precis, uppe i vänster hörn.

    Nu är ju telefonen dessutom stendöd, vilket jag tror beror på fukt då det nu efter nån dag blivit fukt på insidan av kamera osv. Men den vätan måste ju ha kommit in via denna spricka, så om dom inte tar detta på garantin blir jag lite grinig!

    Den har aldrig varit på service, jag har aldrig haft isär den, och den har faktiskt aldrig åkt i golvet heller!
     
  9. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Det värsta är att dom förmodligen inte kommer hjälpa dig (garantiärende) 2st mobiler har jag haft inne och fått tillbaka dom utan rep pga av vattenskada, och dom har inte ens varit i närheten av vatten.
    (Jag har ju själv sett sen när jag har skruvat isär dom att det inte ens funnit antydan till fukt.)

    Ibland verkar det som något dom bara kör med, men visst är det värt en chansning.

    Får du tillbaka den utan åtgärd så får du skruva isär den själv lägga delarna i ett tidningspapperspaket med ris i och låta ligga på ett varmt ställe 3-4 dagar.
     
  10. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Tar dom det inte som ett garantiärende blir det krig kan jag lova!
    Visserligen är det rätt tydligt att det är fukt i den, syns tydligt, men den har ju kommit in för att det är en stor glipa mellan skärm och resten av telefonen!

    Han på Elgiganten var rätt säker på att den kommer att bli utbytt på garanti, men han kunde ju naturligtvis inte lova något.
     
  11. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER


    Ja vi får hoppas att du får den reparerad, bli inte jätteförvånad bara om dom säger att du tappat telefonen ... dessutom fått fukt i den och iom de så får du pröjsa reparationen själv.
     
  12. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Ja, jo... Men va tusan, det är ju en vattentät telefon!
    Men men, jag har ingenting att förlora på att ställa till med krig mot både Elgiganten (eller verkstan) och Sony!
    En telefon som är tre månader gammal och jag ska betala på i nästan två år till tänker jag knappast ge upp då felet faktiskt inte på nåt sätt ät mitt!
     
  13. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Det tänkte jag inte ens på, får hoppas att dom byter ut den/lagar utan att bråka.
     
  14. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Ja, fast man vet ju aldrig. Vi får se... Skrämde liv i gamla Z nu, strul att få simkort att passa osv, plus att den höll på och starta om hela tiden. Men efter en återställning verkar den gå... Så hoppas jag att jag får tillbaka luren snart.
     
  15. fretig

    fretig Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Som sagt, är den köpt inom de senaste 6 mån så är det upp till dom att visa på att felet inte fanns där innan. Hänvisa till den här tråden om dom bråkar. Har fukt kommit in är det pga att skärmen släppt på den vattentäta telefonen.
     
  16. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Har nu fått sms att min produkt är färdig och klar för hämtning.
    Får väl se i morgon vad det är jag har att hämta...
     
  17. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Fick en ny, eller möjligen en fin beggad... Osäker. Men funkar gör den.
     
    fretig gillar detta.