Skärmen svart vid samtal

Diskussion i 'Xperia XZ' startad av Grumpygnarly, 18 aug 2018.

Taggar:
  1. Grumpygnarly

    Grumpygnarly Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2018
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej, min XZ släcker ner skärmen när jag tar emot eller kopplar upp ett samtal. Detta gör att jag inte kan avsluta samtalet, går inte att väcka skärmen på något sätt. Har min samtalspartner avslutat samtalet återkommer skärmen efter 10 till 15 sekunder.
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Har du skärmskydd eller fodral som täcker över närhetssensorn kanske?
     
  3. Grumpygnarly

    Grumpygnarly Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2018
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Har iofs fodral, men det verkar inte påverka. Det som är lite lustigt att det här kommer och går. Jag kan ha problemet i flera dagar, sen fungerar det normalt en eller ett par dar för att sedan återkomma.
     
  4. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Det verkar vara exakt samma problem som Z ultra har.
    Moderkortet lyfter från chassit som gör att sensorn inte fungerar som den ska.
    En användare på XDA kom från ingenstans och tipsade om att denne lade en plastbit mellan bakstycket och moderkortet som löste problemet.
    Jag tog isär telefonen ganska ofta och vid ett tillfälle satte jag skumplast ovanpå moderkortet innan jag skruvade fast ncf antennen som trycker ned moderkortet mot skärmen.
    Och voila så fungerade sensorn som vanligt igen.

    Här är en tråd där de pratar om XZ. Det verkar vara samma sak. Man limmade fast skärmen mot chassit. Som också ligger mot moderkortet.

    Screen turns off during call due to problem with proximity sensor - Xperia Z3 compact

    Här kan du se JerryRigEverything ta isär telefonen:


    View: https://www.youtube.com/watch?v=ZTSKqPIxC_A


    Edit: Jag ber om ursäkt...google ljög för mig!!! Jag googlade på XZ men fick fram en tråd om Z3.
    Jag börjar avsky google. De censurerar resultat. Tillåter inte att visa källbild, sorterar bort resultat, sorterar resultat efter vilka som betalar mest för sin plats osv.
    Och visar icke relevanta resultat. Medan både bing och yandex ger rätt resultat mitt framför ögonen utan trams.
     
    Last edited: 18 aug 2018
    Mikael8.0 gillar detta.
  5. hahadaoc

    hahadaoc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Torka av övre delen av skärmen där öronhögtalaren och sensorerna sitter, kan ju svett eller något på sensorn som gör att den spårar ur
     
  6. Grumpygnarly

    Grumpygnarly Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2018
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Ska pröva det sista med avtorkning. Har skärmskydd på och det har släppt lite, samt att NFC modulen sticker upp lite.
     
  7. hahadaoc

    hahadaoc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Kolla så det inte glidit in och täcker över sensorn (den är avlång och sitter uppe vid öronhögtalaren) då kommer den fungera konstigt
     
  8. Speedfreak

    Speedfreak Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ
    Hittade denna tråden och har exakt samma problem som TS beskriver, kan inte avsluta samtal eller komma åt knappsatsen under samtal.. Skärmen blir svart, dubbeltrycker jag på sidan på startknappen så kan jag gå in via telefon symbolen och sen klicka i använd knappsats..

    Tack för tips om rengöring! Har beställt nytt batteri så ska lämna in telen, kan ju be dom kolla sensorn på samma gång..