Problem: Skärmöverlagring har upptäckts

Diskussion i 'Galaxy S5 - Allmänt' startad av DeBlueSeven, 10 jun 2018.

  1. DeBlueSeven

    DeBlueSeven Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Har testat att inaktivera skärmöverlagring på alla mina appar samt all möjliga system tjänster och startat om mobilen men jag kunde ändå inte bevilja att ge en app möjligheten att komma åt min mobil lagring...

    Också vad som är konstigt är att jag har lyckats genom att inaktiva appar förut på andra appar som ville ha beförigheter. Mycket märkligt?

    Behöver jag nollställa telefonen och börja från start? Borde jag göra en titanium appdata backup och sedan roota telefonen igen och återställa?? Drar mig i håret här.

    Tack

    Kanske relevant info vad jag gjorde innan allt detta:
    Jag försökte roota min g800f på 5.1.1 Lollipop men det gick inte särskilt bra, testade King Root på dator och via mobila APK, testade via Dr. Fone, funkade ej. Gjorde det där Odin mode grejerna och custom flash och så, kände att jag rörde om saker men vet ej...

    Jag bestämde mig för att uppdatera telefonen istället till 6.1 Marshmallow för jag ville se vad som var nytt och för att jag misstolkade att rooten krävde det men jag är rätt säker på att det faktiskt menade att rooten skulle själv uppdatera till Marshmallow... Hursomhaver, brickade min telefon efter uppdateringen, kunde alltså inte få igång den efter Samsung, powered by Android logan. Tänkte att det var pga mina 10 misslyckade root försök och har ändå inte garantin kvar.

    Då bestämde jag mig för att nollställa telefonen till fabrik via recovery mode, därefter uppdaterade jag mobilen, rotade den och återställde grejer jag backat upp alldeles innan allt detta via dr. Fone... Förlorade dock all appdata, och bilder verkade inte ha backat upp men men...
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
  3. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Det var ett litet tags sedan jag har den s5, men har stött på detta förut. Får se om jag kan hjälpa lösa detta. Notera att jag kör på engelska så jag skriver in original uttryck i parentes.

    Om jag förstått rätt så har du lyckats återställa telefonen och du har problem med skärmöverlagring (screen overlays).

    Det finns två sätt att ge behörigheter för en app.
    1. Ge den tillåtelse när den frågar om det. Här stöter du problem om du har en app som visar en screen overlay.
    2. Gå in i inställningar och ge appen i fråga de behörigheter som krävs.

    Vi börjar med 2, då det löser problemet tillfälligt.
    1. Gå in i Inställning (Settings) > Appar (Apps) och leta reda på den appen som det gäller.
    2. Välj behörigheter (Permissions) > och markera de behörigheter som gäller.

    För att lösa problemet långsiktigt måste vi finna vilken app som gäller.
    1. Gå in i Inställningar > Appar
    2. Se om du kan finna något som heter "special permissions" eller "Display over other apps"
    3. I den listan så letar du upp alla som har "yes" och ändrar de till "no". Om det är så att du har en extrem lång lista så kan du prova klicka på overflow menu (tri prickar i hörnet) och välja att endast visa appar med den behörigheten.
     
  4. DeBlueSeven

    DeBlueSeven Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej sorry for så sent svar, har varit upptagen. Okej jag testade de sakerna men oavsett vad jag gör så kommer samma meddelande upp, trots att jag inaktiverat all som kan visas överst exklusive system appar, startat om och sedan försökt ge den rättigheter.

    Hm, jag hörde att någon fick det att funka med att återställa telefonen men jag har ju gjort det en gång, dock inte efter problemet, men jag tänkte att jag kunde göra en "Titanium Backup Pro" backup och se om jag kan få det att funka. Det känns jobbigt dock då jag inte vill förlora saker igen, och med tanke på att som jag förstår det typ att bokstavligen allting backas så kommer väl problemet vara densamma också??
    Har aldrig jobbat med Titanium backups förut, men jag kan göra en, flytta backupen till min PC, återställa telefonen, roota den igen? (Risky?...) Osv...

    Vill gärna ha mer hjälp om du eller någon annan vet något bättre än det jag kanske kommer att göra om jag inte ser något alternativ.
    Tack för supporten

    Edit: Okej jag inaktiverade alla appar inklusive system appar och startade om. Då kunde jag aktivera en app för att ha rättigheter till lagring, men verkade bara funka med den appen vilket är bissart... Det är så många appar som inte har rättigheter
     
    Last edited: 15 jun 2018