Skärmskydd - behövs det?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av mickej79, 28 okt 2010.

1. YellowZombie

YellowZombie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Teknikmagasinet och kjell & Company har lite billigare skydd som är jätteglatta. inte alls lika "mycket" friktion som IS eller Copter. Men smaken är som baken.

50 spänn för ett displayskydd i butik är är inte så farligt när det faktiskt var förvånade bra. Kanske inte lika stryktåligt men mycket skönare.

2. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Visst handlar det om att ha otur men man får ju väga risken att få en repa mot att ha en skärm som känns sämre hela tiden (skärmskydd syns lite tydligare än många smårepor också). Det är lite som att ha plast på en soffa. Soffan kommer garanterat inte få någon fläck på sig men den kommer heller aldrig vara skön att sitta i.

Dessutom brukar en hel del små repor inte synas om man drar på ett skydd så man kan ju även göra det retroaktivt för att dölja en repa man fått, om den är liten.

Dock är detta såklart ur min synvinkel och jag påstår definitivt inte att det är ett synsätt som passar alla.

3. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Har inget skydd på min och det tänker jag fortsätta med. Har en liten repa precis ovanför hemknappen som blev till när jag tappade mobilen i fel rörelse på en byggarbetsplats, mobilen flög flera meter och landade med skärmen neråt.. Repan stör inte som tur är, inte mer än vad ett skydd skulle göra iaf.

4. ice.

ice. Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Att ha skärmskydd känns nästan som att i den nya bilen sätta på överdragsklädsel för att klädseln inte ska vara ful när andra ägaren köper bilen, och du själv får köra x antal år med "fulklädsel".
    Kan tillägga att jag själv kör med invisible shield. ;)

5. Acrux

Acrux Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

har kört med ett billigt skydd (inköpt på ebay för 2 -3 kronor) sedan telefonen var nästan ny och jag tycker inte att det försämrar känslan alls och syns gör det inte heller så att det stör

6. Lias08

Lias08 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    701
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 13
  7. Spuute

Spuute Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag kör utan skärmskydd, och hittills har det inte blivit någon repa alls på skärmen, då har jag haft den i samma ficka som nycklar osv

8. aka_the_barf

aka_the_barf Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

ja det är ju inte en dyr sportbil precis. har övervägt display skydd men glaset på diverse telefoner jag sett(inklusive denna). klarar sig ganska bra utan.

är man sen som jag och har telefonen ensam i en ficka som jag städat ur bra så funkar det.

display skydd ger så kass känsla + att det ser riktigt fult ut.

och varför vill man stänga in en så fin skärm bakom ett glattigt plast skydd, visst man kanske får ett par repor men man har njutit betydligt mer av telefonen under dess livstid.

the feeling of glass against my finger tips is almost orgasmic :)

9. Peter_l

Peter_l Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Skulle aldrig förstöra telefonen genom att montera nåt fånigt plastskydd.
    På den gamla goda tiden när jag hade Windowsmobiler med resistiv skärm, då körde jag med plastfilm för då använde man ju ändå penna, och skärmarna var mycket ömtåligare också, men på en modern telefon skulle det aldrig falla mig in.

10. TgL

TgL Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hade Copter på förra telefonen och var tvärnöjd,till min SGS nu var Copter slut när jag skulle köpa så jag chansade på Invisible shield.Kanske inbilning men Invisible shield kändes inte lika tjock som Coptern och är fantastiskt bra,sitter som ett "smäck" och inte en tillstymmelse till bubbla.Påverkar inte touchen det minsta heller,tycker iaf jag.

11. Spuute

Spuute Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Precis så jag menar! Känns bara som man sabbar den sköna touchkänslan i telefonen genom att stoppa på något strävt jävla skydd. Men återigen så är ju smaken som baken och endel gillar ju självklart detta.

12. eklund

eklund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag har alltid haft samma uppfattning som er som nämner att det är värre med plast hela tiden än någon eventuell repa vid något tillfälle. detta då många förr bara valde att ha kvar transportskyddet på displayen, som inte alls är gjort för att smälta in bra i designen.

nu tog det dock bara 1 vecka innan jag fick 2 ytterst små repor mitt i skärmen, ca 1 cm långa. antagligen så har det fastnat något metalldamm eller liknande i mina jeans då jag alltid har telefonen ensam i fickan och den inte repats mot något annat. dessa 2 repor stör mer än döda pixlar, eller lika mycket iaf.

nu har jag en skärmskydd med låg friktion och mycket bra passform, vet man inte om det så tror man inte att det finns där. och tur nog så döljer det de repor jag redan har. det viktiga är att välja "rätt" skydd.

13. Adiis

Adiis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det var iaf skillnad på skärmen med copter :D det tycker jag iaf :D

14. wuqqs

wuqqs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Vad är det för skärmskydd du använder då? Jag hade ZAGGs tidigare men det var kasst då det var sjukt hög friktion på det jämfört med att köra utan.
    (Använder dock ZAGG på baksidan för att inte telefonen ska glida ur handen så lätt - funkar ypperligt.)

15. Peter_l

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag brukar tracka en jobbarkompis över hans plastskydd ibland. Han har en gammal Hero med nåt tjockt och segt plastskydd som han vägrar ta av. Det är så strävt att all känsla i handhavandet försvunnit. Jag får rysningar i hela kroppen av obehag dom gånger jag fingrar på den.

Och det som gör det extra roligt är att resten av telefonen är så sliten att den ser ut som den varit med om nåt världskrig...i skyttegravarna då alltså.

Vad är det då för mening med att skydda displayen? Han får ändå inget för luren om han ska sälja den. Det enda han åstadkommit är att sabba hela finessen med touchskärmen.

16. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Små repor syns inte så mycket. Men med tillräckligt många repor får man synbara regnbågseffekter när skärmen lyser upp dem. Därför har man skydd även på slitna telefoner.

Sent from my personal Dis-organizer GT-I9000

17. eklund

eklund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

postade länken tidigare i tråden. skitbilligt på ebay, ca 45 kr för 5 st.

18. raze73

raze73 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

SGS har Gorilla glas och jag har inte haft skärmskydd sen inköp och haft den bland nycklar och annat skit i fickan utan att få repor på skärmen...dock en liten rakt över kameralincen på baksidan...några även på skalet..Har haft InvisebleShield på andra telefoner men det är för tjockt, ser fult ut, och känns kladdigt!! Inte äter man godis med pappret på heller ;)

19. Peter_l

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det har jag aldrig märkt nåt av. Varken på nån av mina iphone eller Galaxyn nu. Ändå har jag inte varit speciellt rädd om nån av dom. Galaxyn ligger för sig själv i en ficka, men ibland hamnar den i jackfickan tillsammans med nyckelknippan. Några repor har jag inte sett röken av, och absolut inga regnbågseffekter.

Eftersom du kör med skydd så antar jag att du själv inte drabbats, men har du sett det med egna ögon på någon nyare telefon och hur har ägaren behandlat telefonen?

20. petterekman

petterekman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Brukar ni ha kondom när ni har sex? Visst, det är jävligt mycket skönare utan, och inte är ju risken för klamydia särskilt stor, men en vacker dag sitter man där...

Själv lade jag på InvisibleShield på min SGS från dag ett. Har jämfört känslan med kompisars iPhone 3GS, iPhone 4, Hero, Desire, Nexus One m.m. och jag tycker inte skillnaden är så stor att det skulle vara värt risken att köra utan.
    Dessutom, största orsaken till att jag kör IS är att fingeravtryck och fett syns MYCKET sämre på min telefon. Jag kan använda den i en vecka utan att torka av den och det syns knappt, medans mina kompisars telefoner (nämna ovan) ser hemska ut av fettstreck efter 5 svep.

Så, lite sämre känsla och lite sämre bildkvalitet, men mycket mindre risk för skador och mycket enklare handhavande. Värt det för mig.