Skärmskydd?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Aladaladob, 22 jul 2019.

  1. Aladaladob

    Aladaladob Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2019
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    4
    Hur är dagens skärmskydd? Jag har inte använt ett på 4.5 år.
    Finns det något särskilt bra eller dåligt alternativ? Vill gärna att ett proffs applicerar det på min telefon då jag är klantig.
     
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Dagens skärmskydd i glas är överlag bra!

    Jag skulle aldrig gå tillbaka till att använda någon form av plastfilm igen. De sabbar känslan ordentligt.
    Har kört med glasskydd som kostat allt från ca 50:- till ca 200:-
    Den stora skillnaden jag kan tycka är att den oleofobiska (om det ens finns någon) beläggningen slits lite olika. Men jag har ingen uppfattning om det håller bättre eller sämre på dyrare glas.
    Men då är jag inte särskilt kräsen.
    På forumet finns folk som köper Whitestone Dome Glass. Det är en herrejössesvariant som kostar 500:-, men de som använder den är nöjda. Det skulle jag kunna tänka mig om jag hade en lur som kostade mer än de lurar jag använt de senaste åren.
    En stor fördel med den är att det täcker hela skärmen, även kanterna.
    Det gör inte vanliga glasskydd. Idag är i princip alla telefonskärmar lite kurvade längs kanterna, vilket gör att helt plana glas inte kan täcka hela skärmen, det blir alltid en liten liten bit kvar längs långsidorna.
    Eftersom jag använder mig av skal/fodral så är det inget som stör för mig.

    Det är heller inte särskilt svårt att lägga på skärmskydd idag. Förr när man höll på med flimsiga plastfilmer så var det lite meckigare.
    Nu ser man bara till att skärmen är ren, siktar in glaset från ett håll och släpper försiktigt ner det på skärmen. Man får med någon liten rengöringssats att göra rent skärmen med när man köper skydd.

    Köper du ett bättre skydd hos någon butik kan de ofta bistå med hjälp att applicera det åt dig.

    Själv ser jag alltid till att lägga på ett skärmskydd från första dagen!
    En fin skärm är lättare att sälja.
    Då jag alltid har någon form av fodral så blir det alltid lite nötning mellan locket och skärmen.
     
    Lord Vader och Kristy gillar detta.
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Om skärmen tillåter ett glasskydd kör jag alltid med det. Köper oftast flera billaga på tex eBay, då gör det inget om man missar appliceringen utan man tar bara ett nytt. Glasskydden är lätta att montera, se bara till att göra det i en så damm fri miljö som möjligt
     
    Rospigg gillar detta.
  4. Aladaladob

    Aladaladob Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2019
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    4
    Tack för svar, båda!
    Hur är det med glasskydd om man även vill ha mobilen i ett skal (jag kör ett av silikon, nån billig grej). Ingen risk at skalet liksom trycker loss skärmskyddet?
     
  5. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Oftast går skalen inte så långt in på skärmen så det brukar vara lugnt