Problem: Skärmsläpp och listproblem

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av Svartsyn, 11 maj 2016.

1. Svartsyn

Svartsyn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Tjena. Har sökt runt lite på forumet och hittat trådar med liknande problem, men mitt problem är lite mer specifikt så jag väljer att starta en egen tråd. Hioppas att detta är OK med Mod.

Min Z3 Compact har skärmpsläpp på vänster sida.
    De alternativ jag har för lagning är att lämna in den till Swedenmobile som jag köpte den ifrån, och då blir kostnaden för lagning 1800:-, eller lämna in den till Mumien i Göteborg, och då blir kostnaden 1500:-.
    Detta är pengar jag inte besitter för tillfället.

Så min fråga lyder: Är det någon som testat att reparera den själv? Jag har gjort två försök med att ytterst försiktigt limma fast skärmen igen, och det har fungerat, i ett par dagar, sedan så släpper den igen.
    Att den släpper verkar bero på att det ligger en liten tunn list av plast i ramen där skärmen fäster i telefonens ram.

Är det någon som vet om denna plastlist har någon form av funktion? Antar att den kanske har något med vattentätheten att göra, men jag är redan medveten om att min lur nog inte är så vattentät längre.
    Om listen inte har någon elektronisk funktion som påverkar mobilen så borde det väl vara lugnt att väldigt försiktigt avlägsna en liten bit av listen så att skärmen med hjälp av limmet fäster direkt i ramen istället för i listen?

(Kan försöka ordna en bild på det senare om det skulle hjälpa?)

Tacksam för svar!

2. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 157
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Hej och välkommen till Swedroid, det ovanligt trevliga och hjälpsamma forumet.

Synd att du redan hunnit sätta dit nytt lim. Det här kanske du kunde löst genom att försiktigt värma upp kanten på telefonen med en hårtork och sedan klämma ihop den med en klämma av någon slag.

Eftersom skärmen inte är trasig så är mitt tips att du köper ett nytt klister set till din skärm.
    Ta loss skärmen och ta bort det gamla klistret, sätt på ett nytt!

Det finns bra steg för steg instruktioner för detta och är inte särskilt svårt.

Säg gärna till om du vill ha mer hjälp!

Här är en sökning på Ebay.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...hesive.TRS0&_nkw=z3+compact+adhesive&_sacat=0

Du har inte tagit ett varmt bad med luren? Eller haft den någonstans där det varit väldigt varmt? Då limmet är värmekänsligt så kan sådant göra att det släpper.

Måste också säga att det var väldigt dyrt för den reparationen. Du är säker på att de inte tror att de ska byta skärm?

Last edited: 11 maj 2016
    Honda gillar detta.
  3. rickards

rickards Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 073

MINA ENHETER

4. Rospigg

Mottagna gillanden:
    2 157
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Jag antog att TS redan kollat garantibiten då han varit i kontakt med de han köpte luren av.

Så, har du garanti kvar på luren?

EDIT;
    Den har ju inte ens funnits i två år så, ja du hade iallafall garanti

Det här med att du har limmat lite själv kan ju ställa till det nu i så fall.

5. rickards

rickards Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 073

MINA ENHETER

Jo, tycker TS borde ha garanti kvar. Hade samma problem men lämnade in den hos tele2 där den var köpt och det va inga konstigheter att få det på garantin. Tog en knapp vecka att få tillbaka den.

6. Rospigg

Mottagna gillanden:
    2 157
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Jo absolut har han garanti kvar.
    Fast, vill de vara knussliga nu så kan de hävda att garantin inte gäller om han försökt fixa den själv.

Frågan är ju @Svartsyn@Svartsyn hur har du ställt frågan med problemet till Swedenmobile.

De borde ju tagit in den direkt på garantin.