Skaffa sig SGS eller annat? (avgörande frågor)

Diskussion i 'Galaxy S' startad av Marsman, 1 sept 2010.

1. Marsman

Marsman Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Hittade denna fina forum efter lite sökningar på Google. Nu till mina funderingar.

Jag har en mobil som är av modell stenålder och ska nu köpa en ny jäkel och då vill jag ha det fetaste som finns, typ.. ja ni vet säkert vad jag menar...

Har tittat på två modeller som finns en Samsung Galaxy S i9000 och ehrm iPhone4 Samt verkar Motorola släppa en fet mobil snart kanske värt vänta på den? :)
    Men allt lutar åt att jag vill ha Samsungen av olika anledningar men det är några frågor jag inte hittar svar på¨och tänkte att ni kunde hjälpa mig med dessa.

Detta här med Android Market (om det heter så) har jag förstått det rätt att man INTE kan köpa apps/widgets/spel mm från det om man bor i Sverige? Eller är jag helt vilse här?
    Måste man "roota" sin mobil för att kunna köpa/installera bra apps/widgets/spel till SGS i Sverige?
    Om det är så varför? Varför har inte vi tillgång till detta i Sverige? Kommer vi få det inom kort?

Har läst/sett några reviews om "pixeltätheten" på skärmen är dålig speciellt vid text och surf på nätet, stämmer detta? Hur har ni som äger en upplevt detta? Är det ett problem eller inte (var ärliga)?

Har ni tid så skriv ner några rader om det jag frågar efter så jag kan köpa mig en mobil med gott samvete.

MvH
    Marsman

2. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Angående market: Du kan inte köpa apps direkt från telefonen. Det finns sätt att köpa apps med din dator för att sedan ladda ner dem till din telefon via market (med Androids SDK). Det kräver INTE root.

Angående pixeltätheten: Gå till en butik och kolla själv. Det är bara du som kan avgöra om det är ett problem för dig eller inte.

3. qwas00

qwas00 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Man måste roota sin telefon om man vill ha betalapps i sverige (om du inte har ett utländskt sim kort). Gratis apps funkar ändå. Det beror enligt rykten på attt Google inte kommer överens med olika parter om hur pengarna ska fördelas.

Pixeltätheten är knappast "dålig", men inte lika bra som på iphone 4. Å andra sidan är skärmen extremt ljusstark (mil bättre än min förra n97).

Att roota sgs är väldigt enkelt och att sedan fixa betal apps.

4. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Nej, man måste inte roota telefonen för att köpa apps. Det går utmärkt att göra det genom att använda Android SDK på sin dator, även om det är betydligt knepigare att installera och konfigurera.

5. Laffe

Laffe Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    Apple iPad Air 2
    Jag har aldrig märkt någonting om att detta skulle vara ett problem.
    Visst, om man är på någon sida och zoomar in max så kan man se pixlar, men jag har aldrig stört mig på det, eller öht märkt det

6. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    >Har tittat på två modeller som finns en Samsung Galaxy S i9000 och ehrm iPhone4 Samt verkar Motorola släppa en fet mobil snart kanske värt vänta på den? :)

Motor-ola marknadsförs väl inte alls i sverige väl? Så lokaliserade versioner kanske inte finns.

>man INTE kan köpa apps/widgets/spel mm från det om man bor i Sverige?
    Korrekt. Fast man verkar kunna köpa en hel del på alternativa marknader samt utgivaren direkt. Har inte upplevt det som ett problem. Alla är intresserade av dina pengar, men visst vore det enkelt att köpa och betala direkt på market.

>Måste man "roota" sin mobil för att kunna köpa/installera bra
    NEJ! För det första finns det massor med bra applikationer som är gratis. För det andra finns det flera andra metoder för att komma runt googles tramsande (sim-kort, emulator)

>Om det är så varför? Varför har inte vi tillgång till detta i Sverige? Kommer vi få det inom kort?
    Google är tyst som en mussla angående detta.

>Har läst/sett några reviews om "pixeltätheten" på skärmen är dålig speciellt
    Absolut inget problem, tvärtom. Med sgs för du i mina ögon världens bästa mobilskärm idag, ip4 inräknad. Möjligtvis tycks den dra en hel del batteri trots reklamen.

De sidor du läst på (misstänker t.ex. engadget) skrivs ofta av vinklade användare som har förkärlek för äppel. (whoho rätta mig om jag har fel haha)
    men tester där man zoomat in med macro på skärmarna som något slags bevis på att ip4 är bättre. Bättre på vadå? Att visa små pixlar när man ser på skärmen med en lupp? Kontrasten som sgs erbjuder måste du uppleva. Gå ner till mediamarkt och kläm på den.

DÄREMOT finns några showstoppers kanske...

1. Lagget (kan delvis fixas med ett hack som kräver rootning)
    Den laggar inte så mycket att det stör egentligen, men med den hårdvaran ska det flyta på obehindrat (vilket det oftast gör). Lagfixet verkar lösa 90% av problemen.

2. GPSen. Den är tveksam. För bilnavigering verkar den funka (fast vissa anser inte det.) För tillförtlig plottning av en rutt i skogen är den värdelös. Geocachning som jag testade idag blev en tragisk upplevelse. Huruvida det är ett hårdvarufel eller en drivrutinsfråga är en gåta. Klart är dock att gps-chippet tydligen ska vara state-of-the-art, nyare och vassare en flera nav-prylar som tomtom (och ip4). Men trots detta hoppar den runt med nogranhet mellan 1 meter och 1 kilometer.

Framför allt gps-problemet behöver du ta ställning till. Antingen chansar du som jag gjorde, på att den löses med mjukvara. Eller så väntar du till denna undgörande mjukvara finns.

SOm det verkar är den idag världens mest avancerade android-telefon. Med lagfixet är den nära dubbelt så snabb på benchmark som htcs med froyo. Det finns mycket som tyder på att när man kör in en vettig froyo och motsvarande lagfix så blir det ännu bätre.

7. NoiseMaker

NoiseMaker Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Och som sagt, man kan ju använda ett utländskt simkort så kan man handla bäst man vill på market.

Köp av mig! ;-D