Skapa egen app - Hur går man tillväga?

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Oh Qrap, 17 maj 2013.

  1. Oh Qrap

    Oh Qrap Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jo om man har en idé till en app finns det då en sportmössa att lansera den som privatperson eller är det bara att glömma? Alltså det borde ju finnas några som laddat ner något av alla de verktygen som finns för ändamålet och faktiskt lyckats sälja appen/idén, eller? MEN det finns såklart frågetecken även om idén jag har är busenkel och förmodligen inte särskilt svår att skapa som app.

    Den kommer kräva att man på något sätt loggar in eller på annat sätt verifierar att man ska ha tillgång till den. Det duger inte att vem som helst kan köpa den och använda den fritt för då blir det strul = vem som helst ska kunna köpa den men sedan måste en inloggning/verfiering krävas.

    Support?

    Om man vänder sig till en apputvecklare, hur fungerar det?

    Är det bättre att skapa appen på "frihand" och sedan sälja idén så får ett företag anpassa den bäst de vill? Var kan man läsa på om det för att förhindra att någon snor idén?
     
  2. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Jag håller på och försöker lära mig hur man programmerar appar till Android och har märkt att Corona SDK är väldigt lätt verktyg att använda sig av. Men det beror ju förstås på hur du vill att appen ska vara. Corona har inte stöd för 3D t.ex. och lite sånt. Men ska man göra ett 2D-spel, eller annan app för den delen så är det rätt lätt att använda och det finns mycket tutorials att läsa och titta på på youtube.

    Jag har inte programmerat länge (om man inte räknar med de i gymnasiet och det lilla på högskolan, som jag typ har glömt) och har lyckats med att göra detta spel och lagt upp det på Google Play
    https://play.google.com/store/apps/...SwyLDIxMiwiY29tLnBhdHdlcy5zaWRlc2Nyb2xsZXIiXQ..
    Stommen i spelet har jag gått efter en tutorial på youtube och sedan utvidgat den med olika saker som jag har kommit på.

    www.coronalabs.com
     
  3. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det går absolut att lyckas att skapa och sälja en app själv och att det lyckas. Dock så måste du av juridiska skäl starta ett företag. Det går att driva som en hobbyverksamhet, men det kräver nästan lika mycket jobb som en enskild firma och en enskild firma ger en hel del andra fördelar.

    Om du har en bra idé till en app så kommer det dyka upp kopior väldigt kort efter lansering. Det går inte att stoppa. Du får helt enkelt ha en bättre app än alla andra.

    Vad menar du med "support?"?

    Om du vänder dig till en utvecklare så är det upp till er att bestämma hur det ska göras. Det är helt upp till er vad ni kommer överens om.

    Att sälja en idé till ett företag är väldigt svårt. Det måste nog vara något väldigt revolutionerande för att de ska nappa och för att det ska ge några pengar att räkna med. En idé är ingenting förrän det är klart och man ser att det säljer, men man kan ju alltid försöka.

    Du kan testa att skriva en affärsplan för din idé. Framförallt är affärsmodell intressant, dvs. hur kommer du tjäna pengar på appen. Analysera marknaden, konkurrenter, hot m.m.
    Om du kan visa på att appen kan dra in några hundra tusen kronor per år så kan det vara intressant att utveckla den.

    Det är lätt att man överskattar värdet på en idé/app och tror att om den drar in 100000 kr per år så är det en succé. 100000 kr per år ger ungefär 50000 kr i plånboken, dvs. drygt 4000 kr/månad. Visst det är kul med lite extrapengar men det är ingenting du kan leva på. Du behöver minst 5 såna appar för att du ska kunna börja leva på det, men du blir ändå inte fet.