[skapa en app] Läsa upp sms (i headset)

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av twonkey, 12 jan 2012.

  1. twonkey

    twonkey Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9
    Platta:
    Nexus 10, Ipad Air
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Mi Band 2, Galaxy Gear S3
    Hej! jag kan inte så mycket om programmering så jag vet inte ens om min idé är möjlig men jag lägger fram den ändå för att höra lite med er :)

    Idén:
    När man får ett sms så vibrerar telefonen och ett pling i örat som vanligt, sen när man trycker på knappen på headsetet så berättar telefonen "Nytt medelande från *namn* och sen läser den upp medelandet :)
    Med tanke på den svenska rösten i t ex googles translate app låter likt en vanlig människa så kanske man kan på något sätt importera den uppläsningen till appen?

    Användning: tex om man sitter i bilen eller på en lektion och inte vill böka med att ta upp mobilen ur fickan varje gång man får ett sms, så kan man lyssna om det är något viktigt innan man svarar :)

    så vad tror ni? finns det någon möjlighet att genomföra detta?
     
  2. Ijey

    Ijey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Det är redan möjligt med t.ex. Tasker.

    För uppläsning kan SVOX användas
    https://market.android.com/details?id=com.svox.classic&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5zdm94LmNsYXNzaWMiXQ..

    Får ladda ned svenskt röstpaket till också.
    https://market.android.com/details?id=com.svox.classic.langpack.swe_swe_fem&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5zdm94LmNsYXNzaWMubGFuZ3BhY2suc3dlX3N3ZV9mZW0iXQ..

    Sen kan du med hjälp av Tasker (https://market.android.com/details?id=net.dinglisch.android.taskerm&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsIm5ldC5kaW5nbGlzY2guYW5kcm9pZC50YXNrZXJtIl0.) få den att reagera på knapptrycket på headsetet så att senaste smset (både avsändare och innehåll) läses upp. Om man har lite tålamod och vilja är tasker dessutom grymt användbart till allt möjligt annat, kolla bara i tasker-tråden i forumet! :)
     
  3. twonkey

    twonkey Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9
    Platta:
    Nexus 10, Ipad Air
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Mi Band 2, Galaxy Gear S3

    Okej, har precis skaffat tasker och svox nu, hur gör man sen för att configurera det hela?
     
  4. Ijey

    Ijey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    I tasker trycker du på + för att lägga till en ny profil, döp den till något lämpligt. Som context sätter du State - Hardware - Media Button. Vilken knapp du ska välja beror på vad headsetknappen har för funktion vid musikuppspelning. Om du vill att man ska vara tvungen att hålla inne knappen kan du kryssa i held down.

    Nästa steg är att göra själva tasken, här väljer du Misc - Say. I min task har jag valt att den ska säga "Nytt meddelande från %SMSRN, %SMSRB". Det är alltså vad som står i Text-rutan. %SMSRN kommer tasker automatiskt att byta ut med smsavsändaren, %SMSRB är innehållet i smset. Sen väljer du helt enkelt (tryck på förstoringsglaset) SVOX som Engine:Voice.

    Typ så bör funka! Kanske kan vara smart att lägga till ytterligare en context att headset ska vara inkopplat, men tror inte det ska behövas.