Skattning vid försäljning av Android applikation, någon som faktiskt har gjort det?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av corgrath, 13 mar 2011.

1. corgrath

corgrath Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hallå, tack för ditt svar.

Bara för att dubbelkolla så jag är på noterna. Jag delar även upp frågorna så det inte blir en soppa av allting.

Din transaktions-bild verkar vettig. Dock kör du med dubbelbokföring, vilket kanske underlättar/försvårar min tanke-gång i det hela. Jag vet helt enkelt inte hur jag ska tolka ditt svar :-)

Problemet är att jag kan inte redovisa det så detaljerat på det sättet i det programmet jag använder: Visma Enskild Firma.

Där kan jag bara göra inbetalningar och utbetalningar, där jag anger vilket konto (bankgiro, konto eller kassa) det är och inbetalnings/utbetalnings-datum. Så det blir svårt att ställa upp det som du har gjort det.

Som jag har det just nu är två inlägg: 10kr (inkl moms) som inkomst, 3 kronor (exkl moms) som utgift - på samma dag. I verkligheten var det:

15 mars: +10 kr inklusive moms (försäljning av applikation)
    15 mars: -3 kronor exkl moms (Google tar sina 30%)

* Detta är fortfarande på Google Checkout och det står nu att 7 kronor ska utbetalas till mitt konto *

4 april: 7 kronor (bör bara inkl moms) hamnar på kontot

- Även om jag bokför en inkomsten på 10 kronor och utgiften på 3 kronor den 15 mars, kom faktiskt de 7 kronorna den 4 april. Vilket också blir fel då skatteverket tittar på mitt konto..

Jag har ju ett väldigt enkelt exempel. 10 kronor inkl moms. Allt jag behöver göra är att lära mig hur det ska bokföras :-)

2. foobar17

foobar17 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

I just detta fall blir det lite knepigt med enkel bokföring via Visma Enskild Firma (VEF). Bakom kulisserna lär nog VEF använda sig av dubbel bokföring, och motkonterar på ett förbestämt antal konton.

Kontrollera om det finns någon möjlighet att registrera ett verifikat med debit/kredit. Om inte, skulle jag rekommendera dig att kontakta deras support för tips om hur du på bästa sätt kan kontera dylika transaktioner.

Det verkar som du i market angett priset utan moms, annars borde Google betala in 70% + momsbeloppet. Exempelvis kan då priset vara 8kr med 25% moms blir det 10kr. Google drar 30% från 8kr, vilket lämnar 5,60kr. Med plus 2kr i moms, borde de betala in 7,60kr.

- Även om jag bokför en inkomsten på 10 kronor och utgiften på 3 kronor den 15 mars, kom faktiskt de 7 kronorna den 4 april. Vilket också blir fel då skatteverket tittar på mitt konto..

Det som saknas här är ett bokföringskonto för kundfordringar. Bakom kulisserna har VEF detta, eftersom det finns fakturering i programmet (enl deras webbinfo). Om du på något sätt kan registrera transaktioner direkt mot kundfordringarna så funkar det. Jag utgår ifrån att du INTE vill registrera en faktura för varje försåld app..., vilket ju känns som overkill.

3. sunkas

sunkas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Går i tankarna vilket bokföringsprogram jag skall välja för att bokföra mina framtida Android försäljningar i. Har precis startat egen firma.

Mailade Visma angående hur man ska göra i deras program för att det ska bli rätt. Fick svaret att deras program inte stödjer försäljnigar till utlandet!!

Så om någon har något tips på ett program som klarar detta skulle jag bli hemskt glad!

Svaret på mailet jag skicka:

4. foobar17

foobar17 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag kan varmt rekommendera Björn Lundén BLA. Det finns en programsvit med lite olika moduler som man kan uppgradera till allt eftersom.
    http://www.blinfo.se/Go.do?path=/shop/programs

Det som jag själv tycker är "killer" argumentet, är att hans bok (böcker) om bokföring och konteringar följer med som PDF och är åtkomliga direkt från programmet. Om man inte sysslar professionellt med bokföring, vilket jag inte gör, så kan det vara knepigt att minnas alla konterings varianter. Då är det bra att snabbt kolla upp i en referens, som innehåller många exempel och givetvis lära sig från när man börjar.

När det gäller försäljning inom Sverige, inom EU respektive utanför EU, så är det primärt en fråga om vilka konton i BAS-konto planen man använder. Bokföringen görs alltid i enda valuta dvs SEK (även om vissa större företag gör det i EUR).

När man konterar en intäkt respektive inbetalning i främmande valuta, så räknar man om det till SEK. Då finns det risk för en valuta förändring mellan de två konterings dagarna, vilket man då bokför som en valuta vinst/förlust på ett separat konto.

5. meatsushi

meatsushi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Angående att deklarera försäljningar utanför EU som export för att inte behöva betala moms på transaktioner som inte är momspliktiga. Vid en skatterevision är det bevisbörda på företagaren att visa att köparen verkligen kommer från det land som han/hon utger sig ifrån, exempelvis genom kortnummer eller IP-nummer. Någon som vet hur det går till när det är Google som hanterar den informationen?

6. Zidde

Zidde Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Angående detta, är det smidigast att ta ut 25% moms på ALLA försäljningar?

Så slipper man eventuellt strul med bevisbörda.

7. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Du får en lista på alla transaktioner varje månad samt vilket land som köparen kommer ifrån. Det är bara att visa upp dem.

8. b.lindahl

b.lindahl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Ska man vara petig så är det inte ok att ta ut moms i market om man ser hur Market är upplagt. Priset visas endast inklusive moms i sista steget av köpet. Överallt annars visas priset exkl.moms. Klart irriterande. Vid försäljning till privatpersoner skall pris visas inkl.moms vad jag fått förklarat för mig.

Jag pratade med Skatteverket idag och så länge du betalar in den moms du ska betala spelar det ingen roll om du tar ut moms eller inte av de användare som köper din app.

9. Zidde

Zidde Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jag förstår vad du menar, jag är själv lite förbryllad över att priset inkl. moms visas först vid betalningssteget.

På tal om ditt samtal med skatteverket, vad hade dom att säga om försäljningar utanför EU?

Jag har själv nyss startat en enskild firma, och den här tråden ger mig en hel del svar. Dock så undrar jag hur själva bokföringen måste ske.

Måste varje försäljning registreras enskilt? Detta skapar ju en hel del jobb när man har några tusen försäljningar att bokföra!