Skicka mobil på service utan kvitto, möjligt?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Dikkie, 17 aug 2012.

1. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Där förutsätter du väl att alla köper på kredit med abonnemang? Eller stämmer det även om man köpt telefonen utan abonnemang?

2. huskul

huskul Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    551
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

MINA ENHETER

Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    INTE om man går till verkstan direkt
    så länge telefonen är ny och har garanti kvar från fabriken så behöver man inte visa några kvitton

tror du dom säger att jag inte har garanti om jag går dit med min S3?

ni som säger att man kan se när luren är köpt med hjälp av IMEI

IMEI 357841030935452

När är den köpt och vad är det för lur

3. Mundane

Mundane Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    281

MINA ENHETER

Stämmer även om man köper utan abonnemang.

4. Mundane

Mundane Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    281

MINA ENHETER

Tror du någon här jobbar på Telia, Tre, Telenor, Phonehouse, Mobilizera, Expert och alla andra butiker samtidigt eller?

Enkelt, är den köpt på Telia så kan Telia se när den är köpt med hjälp av IMEI.

5. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Ursäkta att jag lägger mig er personliga diskussion, men det är så att garanti följer med prylen du köper. Det har dessutom varit så sedan tidernas begynnelse.

Ett exempel, jag köper en telefon till min polare i julklapp. Han har alltså ingen garanti eftersom han inte köpt den?

Eller min arbetsgivare har ett bonussystem där man kan få en telefon för ett väl utfört arbete. Finns det återigen ingen garanti?

I den lokala judoklubben köper man in en telefon att ha med för att kunna ha kontakt med föräldrar när man tävlar i annan stad. Skulle den telefonen inte ha garanti för att den inte ägs av en person?

För den som undrar så är svaret otvetydigt samma på samtliga fall ovan, det finns precis lika mycket garanti på de telefonerna som alla andra telefoner.

Om en konsumentvägledare här lärt dig något annat så är det antingen en inkompetent sådan, eller så har du missuppfattat denna. I båda fallen är det olyckligt då det leder till att du sprider felaktig information och folk blir lurade.

Inget ont om dig som person, men jag rekommenderar att du kollar upp fakta en gång till innan du fortsätter sprida denna information.

6. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Fast det var väl det jag skrev?

Får jag fråga, var har du lärt dig allt det du skriver?

7. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Nä, du skrev att du lärt dig annorlunda.

Vilken relevans har din fråga, och vad tillför den detta topic? Har du för avsikt att ackreditera de lärare och andra källor jag haft genom livet? Min CV är tämligen ointressant, däremot kan man läsa lagen på nätet så kan du själv kolla upp och slipper lita på (eller ifrågasätta) mig och andra.

Här hittar du t.ex. konsumentköplagen
    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.htm

Jag kan rekommendera det avsnitt som har rubriken reklamation (§23 och framåt), vilket är den riktiga termen för det som i allmänt tal kallas för garanti.

8. huskul

huskul Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    551
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

MINA ENHETER

Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    trodde dom mena att verkstan kunde se när den var köpt
    självklart kan butiken som har sålt kan se
    OCH polisen kan se vem som har sålt
    genom att kontakta typ Samsung så kan dom se vilken butiken som har fått luren med de IMEI nr

9. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jaha, då har jag kollat upp fakta. Vad evening.beam skriver är ju EXAKT tvärt emot vad lagen säger, och vad min konsumentvägledare lärde oss.

Saxat från konsumentverket:
    Man kan läsa exakt dessa ord på http://www.konsumentverket.se/Svar-...fragor-och-svar/Garanti-vid-kop-i-andra-hand/

Grunden för detta ligger i själva grunden för garanti. Den är frivillig för säljaren.
    Hittas på http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Garanti/

Säljaren kan alltså efter eget omdöme och lust utforma en eventuell garanti så som det behagar honom. Han kan alltså om han vill låta garantin följa apparaten för att han anser goodwill och liknande väger upp den ekonomiska risken.

OBS! Detta avser garanti. Garanti och Allmän reklammationsrätt skall aldrig blandas ihop.

Last edited: 9 okt 2012
  10. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Det du hänvisar till är reklamation enligt konsumentköplagen. Man kan också göra reklamation enligt garanti. Det är helt enkelt två olika saker. Konsumentköplagen är tvingande för säljaren medans garanti är frivilligt att erbjuda vid köpet.