Skicka sms - misslyckades

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av ellmark, 12 nov 2011.

  1. ellmark

    ellmark Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har nyligen fått hem min Samsung Galaxy W. Nöjd med funktioner och hastighet än så länge.
    MEN... Varannat, vart tredje, sms går inte att skicka. Direkt jag tryckt skicka så piper den och säger att det "misslyckades". Ibland skickar den själv iväg det ändå, ibland måste jag trycka "skicka igen". En del av smsen som står att jag skickat, når inte mottagaren. En del får ibland bara slutet av ett meddelande t.ex. Men de flesta av smsen verkar som tur är gå fram till slut.

    Har haft problem här med svajigt nät, men nu verkar det vara bara hos mig problemet sitter, och det har inte varit problem med tidigare mobiler på det här sättet.

    Finns det något man kan göra själv, eller är det något som tillverkare/återförsäljare ska fixa?
     
  2. Larss00n80

    Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    1 624
    Mottagna gillanden:
    186

    MINA ENHETER

    Byt ditt SIM-kort
     
  3. mbee

    mbee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2009
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Du är inte ensam det verkar vara en del på det här forumet som också har problem med SMS, men det kanske kan lösas med utbyte av simkort?

    Hur är ljudet när du ringer med telefonen, det verkar vara ett hett ämne där det är svårt att höra och höras av motparten?

    Samsung Galaxy W (I8150) Official Thread
     
  4. tuffejalle

    tuffejalle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2011
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    I samma tråd som länkas ovan är det många andra som även dom har problem med SMS.
    Hur upplever du telefonen annars? Kan du bjuda på en liten recension??
     
  5. ellmark

    ellmark Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Testar byta sim-kort då! Men borde jag inte haft problem med det tidigare också? Men när jag tänker efter så, på förra hade jag ett tag problemet att mobilen "inte hittade" sim-kortet, så det kanske börjar vara slitet.
    Tack för länken! Ska läsa igenom där..


    I övrigt så är jag som sagt nöjd. Men då bytte jag upp mig från en Spica som var sanslöst långsam och inte gick att uppdatera....
    Så just hastigheten, minnet, skärmen och kameran är jag väldigt nöjd med för det priset! Annars är det väl som vilken samsung som helst i menyer och sånt. Använder inte så jättemånga appar, och game hub och social hub är för mig ointressant. Alla sju "skrivbord" (vad heter det?? :)) är överflödiga också. Använder två av dem. Tror inte telefonen har kapacitet för att fylla alla sju med appar heller(?)

    Vad gäller ljudet så är det inget jag speciellt har funderat på. Det är kanske inte det bästa, men de samtal jag hunnit göra med den har fungerat. Kanske att något ord försvunnit ibland, men jag har förstått och blivit förstådd. Då nätet som sagt svajar här så är man rätt van. Och eftersom jag mest gör korta samtal och sällan lyssnar på musik i mobilen så är jag nog inte rätt person att recensera ljudkvalitet tyvärr.

    Batteritiden är helt okej för ett 1500 mAh. Efter andra-tredje laddningen höll det i nästan två dygn, men det beror ju förstås på hur mycket den använts. I nuläget skickar jag några sms, spelar wordfeud, yatzy och ibland något "tyngre" som angry birds, kollar facebook, mejl och läser nättidningar ibland. Oftast laddar jag ändå varje natt för att slippa bli strömlös på dagen.

    Annars känns den lätt och lagom stor att hålla i. Den texturerade baksidan är väl bra för att den inte får en massa synliga fingerspår på, men om den hjälper något för greppet är jag tveksam till. Jag upplever den lite hal om man har torra händer...


    Slutsatsen är väl att om man söker en snabbare (över 1 gHz) processor, bra skärm, 5 mp kamera med blixt, och inte är så intresserad av långa samtal med perfekt ljudkvalitet (för det verkar ju inte vara något som de prioriterat i den här modellen), så är det en jättebra och prisvärd telefon! Jämförde flera modeller i prisklassen och den här vann överlägset vad gäller de funktioner jag var ute efter.

    Fråga gärna om det är något mer ni undrar!
     
  6. ellmark

    ellmark Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Förresten, är det möjligt att få ett nytt sim-kort utan att bli utan fungerande sim-kort i några dagar? Kan man springa in på teliabutiken och få det fixat direkt? :)
     
  7. tuffejalle

    tuffejalle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2011
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Tack för recensionen!!!! :)

    Vad skulle du säga inte är så bra med telefonen/vad tycker du kunde varit bättre??
     
  8. ellmark

    ellmark Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så lite så, men jag är väl egentligen för lite insatt i såna här grejer för att ge riktigt bra recensioner men... :)

    Svår fråga, eftersom jag är såpass nöjd än så länge..:)

    Men en liten detalj jag tänkt på är att jag inte kan stoppa en låt (bara pausa) utan att stänga av programmet med task killer. Så startar jag en låt och sedan vill använda den till t.ex. ringsignal eller radera den så måste jag antingen starta en annan låt eller stänga programmet med task killer och gå in igen. Kan ju dock lika gärna vara jag som är oteknisk och inte hittat rätt :) eller att det är så i alla musikspelare?

    Det är lite fattigt med funktioner i bildredigeringsprogrammet. Inga filter eller "auto-fix". Man kan bara justera ljusstyrka, kontrast och mättnad i princip. Och lägga till lite oskärpa-effekter. Men det finns väl säkert bra appar för sånt om man vill.

    Återstår att se hur Kies funkar, har inte testat än. Det är mycket jag inte testat än :) Kameran är jag nöjd med men har inte provat filma. Har inga höga förhoppningar på kvaliteten där men det var ju inte ett av mina krav heller.

    Jag gillar däremot, som jag inte nämnde tidigare, att man kan slå på/av wifi, bt, gps, ljud/vibration och autorotering genom att dra ner den där rutan där man får "underrättelser" (svårt att förklara, finns säkert nåt bra namn för det :)). Det saknade jag i spican.


    Är det nån specifik funktion ni undrar över får ni fråga så kan jag testa och rapportera ;)
     
  9. ellmark

    ellmark Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har nu bytt sim-kort men ingen skillnad tyvärr.... Börjar bli riktigt frustrerad. Går inte att skicka något lite längre sms. Nu är det helstopp ibland, får korta ner smset för att kunna skicka. Riktigt dåligt. Hoppas det är något som går att åtgärda, får ringa dustin imorgon...
     
  10. tuffejalle

    tuffejalle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2011
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Usch att inte smsfelet du har är fixat än!

    Vad säger Telia när du talar med dem??
     
  11. ellmark

    ellmark Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    De sa inte så mycket mer än att jag kunde ju testa att byta simkortet, men att det trots allt inte var så gammalt så det borde inte vara problemet.
    Sen kan de ju inte göra så mycket mer eftersom jag inte köpt telefonen hos dem, och det inte handlar om störningar i deras nät. Eftersom problemet bara verkar vara hos mig så måste det ju vara telefonen. Har även svårt att använda appar som t.ex. wordfeud och nu även facebook. Rätt ofta står det att jag inte har någon internetanslutning, trots att jag sitter ett par meter från (den helt nya) routern. Har inga problem med anslutningen på datorn heller så något måste det vara...
     
  12. tuffejalle

    tuffejalle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2011
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Verkar som att många fått sina problem lösta, bla smsproblemen, efter uppdateringen KJ5 som kom ut för ca 3 dagar sedan.
    Testa detta och skriv gärna om det funkade eller inte.
     
  13. ellmark

    ellmark Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jasså? Låter bra! Dum fråga från en som aldrig provat uppdatera en telefon..hur gör jag? Inte lyckats ansluta telefonen till datorn trådlöst, men idag tog jag lägligt nog med usb-kabeln. Gör jag det via Kies då?

    I fredags blev jag tipsad av Samsungs support att uppdatera, men då fanns ingen uppdatering för den här modellen...Så det blev ett nytt samtal då jag fick rådet att återställa luren. Sagt och gjort, men ingen skillnad, problemen återkom på fredagskvällen.

    Ringde på nytt idag och fick tips om att ringa telia och kolla så inte problemet sitter hos dem. Skulle ändå få en fraktsedel att skicka in telefonen med, ifall det nu inte var telia. Glömde dock lämna mailadressen så efter kontakt med telia (som konstaterade att problemet troligen satt i telefonen) ringde jag supporten igen.

    Då fanns ingen supportanmälan så jag fick uppge imei-nummer och adress igen. Då var det inte tal om fraktsedel via mail utan jag skulle få ett paket hemskickat. Då detta är en arbetsmobil köpt via företaget sa jag att jag kanske borde uppge den adressen, men hon i supporten verkade inte förstå vad jag pratade om, så efter att hon för tredje gången upprepat "kan jag få din hemadress tack" gav jag upp och gav henne min hemadress.....

    Blir tokig!! Men det har i alla fall funkat felfritt att skicka sms idag..alltid nåt :-)
     
  14. tuffejalle

    tuffejalle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2011
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Japp det ska fungera via Kies.
     
  15. ellmark

    ellmark Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag och den här luren verkar inte vara meant to be....

    I Kies står det ingenting om någon uppdatering. Bara "GT-I8150 stöder inte uppgradering av inbyggd programvara". Vad betyder det då?

    Provade även söka uppdateringar direkt i mobilen, och efter att först ha bråkat med wi-fi, som dagen till ära inte vill ansluta till nätverket på jobbet (haft samma problem med förra luren), ställde jag in så jag kunde söka via 3G. MEN inga uppdateringar hittades!?

    Var ser man vilken version man har? Det pratades i tråden på lowyat om kj4 och kj5 osv... Jag känner mig rätt trög vad gäller sånt här. Men det vill inte fungera för mig...
     
  16. shinyhead

    shinyhead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    Honor 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 9
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Övrigt:
    Mi Band 4
    Prova att avaktivera mobil data, då funkade det att skicka för mig.
    Men nåt är ju knas, för såhär ska man inte behöva göra.

    (jag har galaxy Ace, men borde vara samma)
     
  17. ellmark

    ellmark Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nja känns ju inte som man ska behöva göra så... då förlorar man ju andra funktioner.

    Läser lite på Varför kan jag inte uppdatera min telefon i Kies?. Kan det vara något att testa? Om jag lyckas förstå mig på det. Får isåfall bli ikväll för det går tydligen inte på mac..

    Behöver alla tips jag kan få nu. Vill gärna testa nya uppdateringen, men varför ska det vara så krångligt?
     
  18. tuffejalle

    tuffejalle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2011
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Halloj igen!

    Jag hoppas att du köpte telefonen icke operatörslåst (dvs. inte via Tre, Telenor, Telia etc.) då dessa kan ha lagt in en egen liten version av firmware vilket kan göra att du får vänta längre på uppdateringen.
    Annars har jag fått informationen från samma forum som du själv hänvisar till och där har ju dom flesta fått in uppdateringen.
    Du kan ju alltid slå en pling till Samsung och höra.

    Lycka till och håll oss gärna uppdaterade!


    EDIT: Kom just på att du kanske behöver den senaste versionen av Kies. Denna kan du ta hem från Samsungs hemsida.
     
  19. ellmark

    ellmark Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för hjälpen! Har nog senaste Kies, installerat alldeles nyligen, men om inte annat får jag väl testa ladda ner senaste igen, ifall det blev fel. Ska prova mig fram nu på min egen pc, verkade inte som att macen vi har på jobbet var optimalt för det här...

    Ja, det lät ju inte som någon hade problem att hitta uppdateringen där, men kan det vara någon skillnad i Sverige?
    Nej, operatörslåst är den inte!
    Drar mig lite för att ringa ytterligare ett samtal till Samsungs Support, de lämnar mycket att önska... Men en trevlig tjej lyckades jag få prata med idag i alla fall! Även om inte hon heller kunde hjälpa mig mer än att göra en serviceanmälan...

    Jag återkommer, garanterat ;P
     
  20. tuffejalle

    tuffejalle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2011
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Verkar som det kan gå utan Kies också. Så här skriver en kille:

    "I updated this morning to KJ5..i upgrade through Settings-About Phone-Software update-Check for updates

    I downloaded 2 files and less than 15minutes (reboot and installing), my SGW upgraded to KJ5."

    Testa o se om det funkar.