Skicka sms till email

Diskussion i 'Applikationer' startad av hedztrem, 18 aug 2022.

  1. hedztrem

    hedztrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Har försökt med flertal appar och det kan funka någon gång men behöver en plåtlig app som gör jobbet.

    Jag vill alltså att smsen på min jobbtelefon vidarebefordras till valfri email adress.

    Någon som senaste året fått detta och funka?

    IFTT hade jag höga förhoppningar på men icke. Är ett lotteri när det går vidare eller inte
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Mitt bästa förslag, SMS Backup, det finns ett antal olika, den jag använder kör en period och lägger av sen så den kan jag tyvärr inte rekommendera, funktionen i övrigt är dock utmärkt.
     
  3. goateye01

    goateye01 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Jag använder Backup to Gmail och har gjort så i väldigt många år.
    Funkar klockrent!!

    Tyvärr så försvann den från appbutiken för länge sedan men det borde gå att hitta den någon annanstans.

    Min installationsfil heter "backup.email.inapp.apk"
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Jag använder Smsbackup+.
    Sedan Gmail skärpte säkerheten för några år sedan så måste man, om man har tvåstegsverifiering påslagen i google-kontot, göra en halvavancerad grej för att smsbackup+ ska fungera, nämligen skapa ett "applösenord" i googles inställningar som sedan manuellt matas in som lösenord i Smsbackup+.
    Här förklaras hur:
    SMS Backup+ is now broken due to Gmail's API changes, but there's a workaround
    Inte speciellt svårt, men följ ändå stegen noggrant och se till att detta applösenord inte kommer på vift.

    Appen fungerar lysande, men jag stänger av batterioptimering för denna app, annars blir det en fördröjning innan meddelanden laddas upp. (Batteritiden påverkas ändå inte vad jag märkt).

    Mitt syfte med smsbackup+ är att skapa en backup av alla sms, dvs meddelandena hamnar i Gmail men markeras som lästa automatiskt för jag vill inte få någon notifikation. Vill du däremot bli notifierad om nya sms genom gmail försorg? Då kan du ändra inställningarna i smsbackup+ så att smsen markeras som olästa när de laddas upp.
    Notera att denna lösning inte låter dig svara på sms från gmail, bara läsa. Det är kanske en minuts fördröjning som mest, om du stänger av batterioptimering.
    Vill du läsa sms i din dator och även kunna svara (men utan att en pålitlig säkerhetskopia skapas, för det fall att du skulle tappa telefonen), då är Android Messages webbklient bra. Den nås på messages.android.com efter att du en gång synkat telefonen med webbsidan genom en QR-kod.
    Jag använder bägge dessa lösningar.
     
    Jerpa, paycheck och Heleg gillar detta.
  5. hedztrem

    hedztrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER


    Tack för inlägget. Men jag verkar inte få till detta. har gjort exakt som guiden säger. Angående punkt 11. Visst ska jag ange @gmail.com i slutet? På startmenyn i smsbackup är anslut gråmarkerad men med @null.com isåf. Provar jag däremot "imap.gmail.com:933" så dyker min mail upp före iaf men ingen synk verkar funka
     
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Det gör jag med men min mobil rapporterar att den kraschar ganska ofta tyvärr!
    Undrar om det går att hitta någon med motsvarande funktion som är mer stabil.
     
  7. hedztrem

    hedztrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Men det funkar bra när den inte krashar? Fattar inte varför jag inte får igång det. Jag har skapat ett applösenord och angivit mitt mail konto i imap inställningar. Som jag förstår ska det inte gå att aktivera på startsidan utan det ska vara grå markerad enligt punkt 14 i guiden.
     
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Du måste godkänna i Gmail att appen får hämta mail därifrån, jag minns inte hur man gör det men det trodde jag stod i beskrivningen.
     
  9. hedztrem

    hedztrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Jag hade råkat ange fel port. 933 istället för 993. Så nu har jag provat en säkerhetskopiering. och plötsligt finns en mapp med sms där :) men hur sjutton får jag en notis om nytt mail / nytt sms då?
     
  10. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Jag har försökt att hitta en enkel lösning på det men det är inte så enkelt vad det verkar... tyvärr!

    Själv använder jag Google Messages och kan därmed läsa och skicka meddelanden från en dator åt gången, på den datorn får jag aviseringar när jag får SMS, det funkar utmärkt, byter jag dator (vilket jag ofta gör ett par gånger per dag) så måste jag gå in på webbsidan för Google Messages och aktivera det på den datorn...