Skillnad på anslutning till Wi-fi och hotspot?

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av sankaboy, 5 apr 2022.

  1. sankaboy

    sankaboy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Vad är det för skillnad om jag får "Wi-fi network connected" symbolen eller "Hotspot connected" symbolen när jag ansluter till ett nätverk?
     

    Bifogade filer:

    • wifi.jpg
      wifi.jpg
      Filstorlek:
      49,2 KB
      Visningar:
      61
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    En ren gissning från min sida är att "hotspot connected" betyder att något är anslutet till din hotspot. (Har inte Huawei, så ren gissning)
     
  3. sankaboy

    sankaboy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Stämmer tyvärr inte. Det hela handlar om när jag ansluter mobilen till två olika trådlösa nätverk utan att ha hotspoten aktiverad.

    Det är som att den gör skillnad på om jag ansluter till ett "vanligt" trådlöst nätverk eller om jag ansluter till ett "hotspot" nätverk. Förstår dock inte skillnaden eller hur den kan avgöra detta.
    Har haft lite problem med internet anslutningen på nätverket som ger symbolen "hotspot connected" vilket ibland resulterar i att mobilen säger att internet saknas. Kan det vara skillnaden? Alltså att en hotspot är ett trådlöst nätverk utan internet och ett "vanligt" wifi har internet access?
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Skillnaden är sannolikt att ett wifi-nätverk behandlas som "unmetered", dvs nätverk med obegränsad data, medan wifi-uppkoppling till hotspot förutsätts gå till ett abonnemang med begränsad data, dvs "metered", ett nätverk utan obegränsad data. I telefonens wifi-inställningar går det att ange om olika wifi-nätverk man kopplar upp sig till ska behandlas som metered eller unmeterd, det finns även ett auto-val där telefonen själv känner av. Jag vet att min telefon brukar känna av automatikst när det rör sig om en hotspot på något sätt och då välja "metered", det gäller Pixel 3a. Gissningsvis har Huawei någon liknande funktion, kanske kopplad till de saker du noterat i din trådstart.

    När jag är uppkopplad till ett wifi-nätverk som betraktas som "metered" (t.ex. en hotspot) så kommer t.ex. Google Photos inte ladda upp foton, trots att den appen i vanliga fall laddar upp foton på Wifi. Så wifi-nätverket behandlas helt enkelt som att det vore ett mobilnät och inte wifi. Tror det kan finnas vissa andra funktioner inbyggda som begränsar dataåtkomsten vid såna anslutningar också, men inte säker på exakt vad. Att din telefon säger att internet saknas låter märkligt, vet inte varför, men möjligen skulle problem med vissa specifika appar kunna bero på att appen inte får full tillgång till internet pga att nätverket behandlas som "metered".
     
    sankaboy och Heleg gillar detta.
  5. sankaboy

    sankaboy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Låter logiskt. Kan vara metric värderna på routern vars wifi visas som hotspot som ställer till det. Ska undersöka saken. Tack för tipset!

    Kan man får fram metric informationen i en routers configuration som ansluten klient? Tänker ifall mobilen kan hämta den informationen from routern och på så vis kan avgöra om det är en hotspot eller "vanligt" wifi?