Skillnad på kablar och kablar (USB)

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av PetterW, 16 feb 2012.

1. PetterW

PetterW Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sitter på tåget med min Ray inkopplad i datorn för att den skall få lite kräm på vägen. Den indikerar att den laddar, men i realiteten tappar den laddning hela tiden. Jag har telefonen igång som Wifi hotspot, men är det verkligen rimligt att den skall ha mer än 500 mA draw då (hade det handlat om GPS/navigation så hade jag accepterat det, där har jag sett kraftig power draw)?

Ärligt talat lite misstänksam mot min USB-kabel som är köpt billigt på eBay. Känns som att telefonen inte tar samma laddning från den som från originalkabeln... Men det låter ju helt löjligt.

Det blev två frågor i en, någon som har någon kunskap i ämnena?

2. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Det är inte säkert att du får 500mA, du är garanterad 100mA, allt över det är en förhandling mellan dator och enhet.

Har du några andra enheter inkopplat via USB?

WIFI hotspot kan nog dra rätt mycket kräm, du har ju både 3G-radion och wifi-radion på samtidigt.

3. PetterW

PetterW Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nä inga andra enheter. USB-enheten i datorn rapporterade uttag på 500 mA. Nu tryckte jag in USB-kabeln i min iPad-laddare i stället (2 A) och telefonen indikerar laddning men batteriprocenten rör sig inte uppåt över huvud taget. Skumt.

EDIT: Japp, nu hemma och testar att sätta i SE-USB-kabeln i datorn. Telefonen laddar någon procent per minut. Testade med en annan Kina-kabel. En procent i kvarten ungefär. Testade med Kina-kabel i SE-laddaren - lååångsam laddning igen. All USB cables are not created equal it seems. Härligt att man kan standardisera på ett kabelformat utan att det finns en standard på innehållet i kabeln.

Last edited: 16 feb 2012
  4. AtEase

AtEase Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Upplevde samma problem på fjällsemestern tidigare. Trodde vi glömt usb-sladden till externa hårddisken så jag köpte en ny i Ica-butiken, men det enda den orkade göra var att tända power-lampan på hårddisken. Jag trodde att hårddisken hade gett upp, men till slut under en hög med papper hittades originalkabeln igen, och hårddisken fungerade som en dröm igen.

Jag förstår inte varför, men nog är det ruggigt dåligt att det är såna skillnader!

5. CoccaBurra

CoccaBurra Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Jag har haft liknande problem med min X10 när den var ca 1 år gammal började jag få problem att ladda den via dator (aldrig via laddaren). Köpte en ny usb-kabel från jmedata, det var förvisso en lite dyrare kabel men alla problemen slutade. Jag använder fortfarande originalkabeln till laddaren utan problem.

6. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Jag har för mig att ämnet var uppe för länge sedan här på Swedroid, då med en guide hur man kunde bygga om en kabel för att ge mer ström.
    Jag har enbart internet via min telefon. Jag använder alltså väldigt mycket wifi-tethering. När jag gör det ansluter jag G2an till min Light-laddare som ska ge 1000mAh om jag minns rätt. Detta räcker för att ladda telefonen samtidigt. Jag har ibland tagit fel laddare och då använt laddare till Scala rider (mc-intercom) och då orkar laddaren knappt hålla telefonen på samma procent som jag började.
    Det verkar alltså bero på dels hur mycket laddaren klarar / är konstruerad för och dels vilken typ av kabel man använder (stiftningen).