Skippa fast uppkoppling

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av FemStegFram, 7 aug 2011.

  1. FemStegFram

    FemStegFram Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Min idé är att skippa min fasta bredbandsuppkoppling (fiber) och det nuvarande mobila bredbandet för att enbart köra ett fastpris mobilsurf-abonnemang.

    Med Telia Mobilsurf Extra+ får om jag förstår det hela rätt 10GB surf i upp till 10 Mbit/s. Dessutom bor jag då 200 meter från en Telia Homerun Wireless Zone med fri surf i hastigheter upp till 22Mbit/s. Detta är väl glädjesiffror som vanligt men jag är ändå intresserad av om mobilen skulle kunna bli en flaskhals i detta fall. (En SE Experia Mini Pro) Vilka hastigheter klara en mobil setup mot en laptop.

    Finns det några andra nackdelar med att köra all surf på datorn via telefonen via en sådan setup. Tex att vissa protokoll inte fungerar eller är tillåtna via mobilsurf.

    Hur bra fungerar Telia Homerun Wireless Zone egentligen?
     
  2. Erknlssn

    Erknlssn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Nu vet jag inte var du bor och hur du har med täcknin. Men upp till betyder verkligen upp till, inte ungefär.
    Nu vet jag inte hur telia har men tele2 och 3 har 0,5 mbit som lägsta godkända hastighet för mobila bredband (kanske lägre för mobilsurf), kan tänka mig att telia har liknande.

    Så mät upp hastigheten vid många olika tillfällen (mobilsurf är belastningskänsligt) innan du säger upp ditt fasta.

    Det är vad jag tycker. Jag skulle personligen aldrig ha ett mobilt bredband som hembredband, men jag kanske ställer andra krav än du. :)
     
    FemStegFram gillar detta.
  3. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Din mobil klarar bara 7,2 Mbit/s nedlänk teoretisk hastighet. D.v.s. du kommer mycket sällan över 5 Mbit/s i praktiken. Det räcker dock fint i de flesta fall. Sedan ska du ha i åtanke att batteriet töms på nolltid om du använder nallen som modem. Så du kommer i praktiken att sitta fast i laddaren då.

    Har du bra signalstyrka på Telia Homerun? I så fall kan du nog räkna med åtminstone 7-12 Mbit där (På fasta uppkopplingar varierar hastigheten mindre)
     
    FemStegFram gillar detta.
  4. FemStegFram

    FemStegFram Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Bra åsikter!

    Finns det möjlighet att köpa till ett extra Sim-kort för att slippa vara beroende av mobilen och köra tex direkt mot Homerun? Hittar ingen info på telia om detta.

    Vad är policyn för peer-to-perr på homerun?
     
  5. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 055
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    för att köra Homerun behövs inget sim-kort, det är ju vanligt WLAN, behövs bara ett abonnemang.
     
  6. FemStegFram

    FemStegFram Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kalas!

    Hur är det med uppströmshastigheten på Homerun?
     
  7. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 055
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Har inte kollat.
    Får du verkligen in Homerun hemma, 200m låter lite långt bort för WLAN? eller hade du tänkt ta dig ditt bara ibland?
     
  8. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Du kan lägga till ett tvillingkort på ditt abbonemang. Kostar 40 kr/mån och då får du ett extra sim-kort som du kan använda samtidigt som ditt ordinarie. Förslagsvis kan du ju ha detta i ett 3G-modem.

    Upplänken har jag ingen koll på, men förmodligen är accesspunkterna fibermatade(vilket innebär samma hastighet upp). Annars kan du ju ansluta till Telia Homerun och betala för en dag löst bara för att prova.

    Wlan fungerar fint på längre avstånd än så. Inte med en vanlig svensson-accesspunkt som man har hemma, men publika nät brukar ha betydligt bättre prestanda.
     
    Last edited: 7 aug 2011
  9. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 055
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Jovisst, men de Homerun surfpunkter jag har träffat på har varit vid hotell, bensinstationer etc och har inte varit sådana som har kommit speciellt långt utanför tex hotellet, därav min fråga. Har dock varit på typ campingplatser där de har haft Wlan som har haft hyffsad täckning över ett större område men det var inte en homerun surfpunkt.
     
  10. Joiis

    Joiis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    614
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Asus Nexus 7 (2012)
    En Telia Homerune Wireless zon är jättestora master, inte som dom hemma där antennen är 1 dm;)