Problem: Skit "hörlur"...

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av paccy, 8 okt 2013.

  1. paccy

    paccy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    363
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Fick lite regn på öron högtalaren idag, den dog direkt, klarade inte en droppe vatten, suck..

    Vad ska man göra? Några tips, nån som bytit den delen själv?
     
  2. Acentren

    Acentren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    lägg "skiten" i en balja ris och hoppas på att du kan driva ut fukten.
     
  3. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag fattar inte varför det tjatas om det där riset hela tiden. Bara för att man sett det i saltkar på restauranger runt medelhavet?
    Köp en riktig produkt om du ska evakuera vatten, http://www.clasohlson.com/se/Engångsfuktslukaren-Torrbollen/Pr341488000

    Själv skulle jag starta upp ugnen, det funkar i mina ögon minst lika bra och är i det närmaste gratis. 50 grader kanske skulle vara lagom, kan du ta isär den går det ju fortare och minskar risken för följdfel, mer om dem längre ned.

    Så här är det, telefonen (eller valfritt elektroniskt objekt) har med hjälp av otur och kapillärkraft dragit åt sig oönskad vätska (ungefär som med disktrasan fast där är det önskat), riset, eller det "kemiska riset" suger åt sig vätska men lägg en blöt disktrasa utan mekanisk kontakt med ris i en påse eller vad du vill så kan du själv konstatera hur bra det fungerar. Eller varför inte lägga torrt ris i varmvatten kontra kallvatten

    Torrbollar och liknande (även ris) drar åt sig vätska ur sin omgivning, dvs. luftfuktigheten.. Om man stoppar sin fuktutsatta mojäng i ett varmt utrymme avdunstar vattnet och blir till vattenånga som riset eller torrbollen kan kapillärt attrahera. Ur ugnen, du kan ha luckan på glänt om du vill avdunstar vattnet och du har till slut en snustorr produkt.

    I brist på annat kan du ju använda ris, eller om du vill driva fukt ur födoämnen/livsmedel där kemikalier är oönskade. Men - produkter avsedda för kapillär effekt fungerar bättre än ris!

    Det om att torka saker, tyvärr blir saker till slut en sanning om de bara upprepas tillräckligt ofta som det görs på såna här ställen.

    Nu till vad som händer i telefonen.

    1. Om det ligger en rejäl vattendroppe på högtalarmembranet har det svårt att röra sig (skapa ljud genom att svänga luft). Ungefär som vad som händer med folks telefoner på mekaniska verkstäder och liknande. Ett metalldamm lägger sig på membranet och attraheras av magneten, ridå för den hörsnäckan.

    2. Ofta sitter inte högtalarna lödda på kretskortet utan kopplas via fjädrande metalltungor. Vatten kanske lite salt och koppar är lika med ärg/rost är lika med dålig eller ingen kontakt. Kanske inte så troligt alls egentligen om den lade av direkt.

    3. Vattnet kan ju ha hamnat på någon annan komponent som missanpassades av vattnet.

    4. Tänk dig din telefons kretskort som en knäckebrödmacka som du doppar i vatten (kapillärkraften sätter in). Vattnet får kortet/mackan att svälla vilket kan bryta ledningsförbindelser mellan de olika skikten i kortet eller varför inte bara oxidera och ge oönskade impedanser/kapacitanser som missanpassar alla möjliga komponenter. Dessutom börjar lödtennet som angrips att kristalliseras och tappa ledningsförmåga (det är ett helvete att få bort också).

    Nej men släng in lite ris i den så är biffen klar! ;) Skämt åsido, det kan hända en jävla massa om man tillför vatten till elektroniska apparater. Har du tur lyckas du få sprutt på den igen genom att torka den. Har du lite tur och sen lite otur så hoppar den igång för att efter en tid lägga av igen när allt det där eländiga jag skrev om oxidationer och allt vad det var kickar in för det märks först efter 14 dagar, en månad, ett halvår, när är omöjligt att säga
     
  4. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Vi hade vid ett tillfälle en kund som lämnade in en telefon för garantiservice. Den var rejält fuktskadad. Kunden hade aldrig tappat den i vatten så han var ju oförstående. Men det visade sig att han var på bandyfinal det året, en dyngsur utomhusaktivitet det året. Han förstod senare hur vattnet gått via jackans yttertyg, in i innerfickan och in i telefonen.

    Normalbegåvade människor förstår inte alltid allting. Det är inget onormalt.

    Sent from my Nexus 10 using Tapatalk 4
     
  5. Tobbe82

    Tobbe82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Fick vatten i min öron högtalare också. Dog också.
    Stängde av den, la den i 50 grader i ugnen några timmar.
    Sedan lät jag den ligga i rummet 1.5 dygn.
    Starta upp den och högtalaren fungerade som vanligt!