skkulle inte Samsung S ha en förbättrad processor ?

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Cylon, 15 maj 2010.

  1. Cylon

    Cylon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2009
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Enligt vad man kunde läsa på nätet och på Swedroid, skulle tydligen samsungen ha en förbättrad processor, när jag kollade på GSM arena står det Cortex ARM A8 1GHZ jag hade för mig att det skulle vara en förbättrad variant av den (samma GHZ)? Heller har jag missförstått något ?

    Galaxy S, GSM arena
     
  2. Mattan

    Mattan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om du jämför Qualcomm Snapdragon QSD8250 mot ARM Cortex A8 (Nexux one mot Galaxy S) på samma frekvens så är A8.an drygt 30% snabbare enligt vissa mät-metoder. Frekvensen på 1GHz säger igenteligen inte så mycket om hastigheten, många faktorer i och runt en cpun avgör prestandans helhet.
     
  3. Ewr

    Ewr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro
    Platta:
    Xiaomi MI Pad 4
    SAmsung Galaxy S har en förbättrad version av A8 kallad Hummingbird
     
  4. Cylon

    Cylon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2009
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Ah va bra. Då är jag inte orolig längre.
    Tack för info.
     
  5. htc_hd2

    htc_hd2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    skitsnack, snapdragons cpu gör 2100mips jämfört med cortex a8 som e 2000
     
  6. exit

    exit Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Man ska inte stirra sig blind på klockfrekvensen, för det är inte det viktiga.
    Det mer viktiga är Cpu arkitektur,flyttalsprestranda och hur Gpu arbetar med Cpu...
     
  7. Drygore

    Drygore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Skitsnack, du vet ju inte vad du pratar om. Den ÄR snabbare, enligt varenda test som finns, i princip.

    Kolla t.ex. GSM arenas review av den. Skillnaderna är inte alltid jättestora, men nog skiljer det i prestanda. Men självklart så är det inte direkt något fel på Snapdragon :)

    Var bara tvungen att förtydliga lite.

    Edit: Det "exit" säger stämmer också såklart.
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 760
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    Det finns många olika halvledartillverkare som licensierar ARM:s processorarkitektur och sedan implementerar den själva. Då olika implementationer skiljer sig åt, så kan även prestandan göra det.

    Ofta är det dock oerhört marginella skillnader vad berör just MIPS eller MFLOPS om det rör sig om samma typ av processorkärna med samma klockfrekvens, i det här fallet Cortex A8, och de skillnader som finns beror inte på att man förbättrat själva processorkärnan. Det är ARM:s jobb och så vitt jag känner till så är ARM:s Cortex A8 identisk för alla plattformar som använder den (frånsett tillverkningsteknik och klockfrekvens). Skillnader i prestanda beror på antingen mjukvaruoptimeringar, klockfrekvens eller förbättrade/högre presterande kringkomponenter.

    Vad som är så mycket bättre med Samsungs telefon kontra de andra vad berör just CPU:n är att man använder en mer modern tillverkningsteknik på 45nm framför 65nm. Detta är delvis, utöver skärmen, vad som tycks förklara telefonens fantastiska batteritid vid tex videouppspelning.

    En annan sak som är riktigt bra med Hummingbird är att man satsat på en kraftfull grafikprocessor, den presterar en hel del bättre än Adreno 200 som följer med Qualcomms första generation Snapdragon-telefoner.

    ps. Tråkigt att tonen blev så dålig i den här tråden.
     
  9. Drygore

    Drygore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Det är såklart precis som du säger :)
    Angående tonen i tråden så håller jag med, enda anledningen till att jag använde "skitsnack" i min kommentar, var för att den som jag citerade använde ordet. Onödigt av mig förstås, kunde bara inte hålla mig..

    Men det var en engångsgrej ;)
     
  10. Thundershit

    Thundershit Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är det bara vid videouppspelning samsungs galaxy s har bättre batteritid? Eller gäller det generellt? Kan man uppskatta i % hur mycket längre batteritiden är generellt i jämförelese med nexus one och iphone?

    Som i det här fallet när galaxy s har en bättre gpu, vad säger det? Vad kommer jag märka på min telefon utav detta?
     
  11. ηπρg

    ηπρg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är förmodligen även det som möjliggör att ha en Cortex A8 på 1GHz i telefonen (Snapdragon är ingen A8:a) då alla versioner av den som är på 65nm ligger en bra bit under den klockfrekvensen.

    http://www.insidedsp.com/tabid/64/a...ualcomm-Reveals-Details-on-Scorpion-Core.aspx

    "ARM quotes the speed of Cortex-A8 in an LP process as roughly 650 MHz"

    "What about power consumption? Qualcomm claims that Scorpion will have power consumption of roughly 200 mW at 600 MHz (this figure includes leakage current, though its contribution is typically minimal in low-power processes). In comparison, ARM reports on its website that a Cortex-A8 in a 65 nm LP process consumes .59 mW/MHz (excluding leakage), which translates into about 350 mW at 600 MHz."

    Det finns en 45nm Snapdragon planerad att släppas under 2010 på 1.3GHz vilket borde betyda att den hamnar strax över en Cortex A8 på samma tillverkningsteknik.