Problem: Skrämmande dålig support Oneplus 3

Diskussion i 'OnePlus 3 - Allmänt' startad av difference, 13 aug 2016.

  1. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 914
    Mottagna gillanden:
    592
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S10
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Ja, tyvärr. Som titeln lyder.

    Eftr gårdagens uppdatering (3.2.4) hoppar telefonen väldigt lätt från LTE till 3g trots bra mottagning. Händer inte överallt men väldigt ofta.

    Det är flera som rapporterar det i Oneplus forum också. Så det är helt uppenbart ett fel i mjukvaran. Som kom i 3.2.4.

    Oneplus första tips var fabriksåterställning.
    När jag sa att det inte hjälpte så skriver de att jag måste skicka in telefonen. Hahahaha! [emoji23]

    Samma sak när jag rapporterade att 3g-data hänger ofta om man kör 3g på sim 2 (samtal + sms endast).
    Deras enda lösning var att jag skulle skicka in den. Trots att det även för detta problem är ganska många som rapporterat det.

    Man blir ju mörkrädd. Tyvärr verkar ryktet om Oneplus värdelösa support stämma.

    Men men. Tur man är nöjd som fan med telefonen trots allt. (Kör ju workaround för Doze-problemet. Och endast 2g för sim 2 vilket gör att 3g-data inte hänger sig på sim 1.)

    Ps. Utöver deras obefintliga hjälp; Det är flera olika som svarar i ärenden som man skapar. Och de kommer med olika svar. De läser inte heller hela tråden. Efter flera veckor kan någon skriva samma sak som en kollega redan gjort dag 1. Haha. De säger även emot varandra. När jag skrev en ticket om hur dåligt deras tempered glass är. Så skrev någon att jag åtminstone ska få ett nytt, trots att glaset är som det är medvetet. Okej tänkte jag. De bad mig bekräfta adressen de skulle skicka det till. En vecka senare svarar någon annan, igen, att glasen ska vara så. Och att jag inte får ett nytt. [emoji23][emoji23][emoji23]
     
    svenix gillar detta.
  2. Znork

    Znork Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2015
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pocophone F1
    Telefon 2:
    Oneplus X
    Telefon 3:
    iphone 6
    Japp, oneplus i ett nötskal.
     
    Donadoni och difference gillar detta.
  3. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Udda att du har det där felet med lte->3g hoppandet. Det har jag inte :s
     
  4. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 914
    Mottagna gillanden:
    592
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S10
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Det verkar inte ske överallt. Men väldigt tydligt på vissa ställen. Trots full LTE så hoppar den ner och stannar.

    Möjligt att det är en ny bugg i kombination med vissa operatörer bara. Jag kör ju Halebop (data) + Telia.
     
  5. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 914
    Mottagna gillanden:
    592
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S10
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Fått lite fler svar från supporten nu.

    De skrev först att de ville boka in en remote session. Men eftersom jag inte har felet hemma så är det meningslöst. Vilket jag förklarade.

    Sen skrev de att de ska be utvecklarna kolla på det...
     
  6. mikael.a1

    mikael.a1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2014
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    LG Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG Nexus 5X
    Nyfiken; visste du om deras kassa kundtjänst innan du köpte telefonen?

    Är svaret ja, så.........
     
    DiiM gillar detta.
  7. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 914
    Mottagna gillanden:
    592
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S10
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Självklart. Men det gör väl inte att man inte får påpeka det så att andra vet? Och ge ett par bra exempel.
     
  8. mikael.a1

    mikael.a1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2014
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    LG Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG Nexus 5X
    Undrar bara varför du köpte telefonen då?
     
  9. Asawi

    Asawi Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    3 202
    Mottagna gillanden:
    2 709
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 6 Pro
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi 9 lite
    Platta:
    Samsung Note 2014
    Jag kan inte svar för någon annan, men många gånger tänker man nog att "jag kommer nog ändå inte att behöva någon support, så jag slår till ändå!" Man chansar. Många gånger går det kanske hem, men så nån gång åker man dit. Tycker inte det är något konstigt.
    Jag tycker det är bra att man kommer hit och rapporterar om sin dåliga erfarenhet i vilket fall.
     
    indika, vampyren, Znork och 7 andra gillar detta.
  10. svenix

    svenix Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    2 978
    Mottagna gillanden:
    3 969
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    LG G7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    LG G7
    Platta:
    Samsung Note 8.0
    Det är nu drygt tre år sedan Oneplus startade upp och kundservice och support fungerar fortfarande lika uselt som i början. Det är synd att de aldrig lyckats få ordning på den biten och efter tre år så är det nog inget större hopp om förbättring tyvärr.

    Så, de gör fina telefoner men för min del avgör support-upplevelsen och det blir aldrig mer en Oneplus för mig.
     
    Rospigg och bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    31 963
    Mottagna gillanden:
    29 429
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3
    ROM:
    Stock
    Platta:
    IPad Pro 12.9
    ROM:
    IOS 14
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det verkar helt klart vara en kompromiss man får vara villig att ta om man vill komma billigt undan.

    Egentligen är det ju samma princip i många andra branscher. Lågprisbolagen sparar nog in mycket pengar på att endast erbjuda minsta möjliga service och support.
     
    iterva och difference gillar detta.
  12. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 914
    Mottagna gillanden:
    592
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S10
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Det var nog ärligt talat den dummaste fråga jag hört i år. Faktiskt.

    Telefonen är grym. Den grymmaste jag haft. Trots de skumma fel som finns. Finns inget alternativ som jag skulle vara nöjdare med.

    Och skulle något gå sönder hårdvarumässigt köper jag bara en ny, då den är så billig. Eller byter ut glaset för 600 kr hos oneplus om det skulle spricka.

    Och när de släpper OP4 nästa år köper man den. Oavsett. Förutsatt att den inte på förhand har någon stor dealbreaker.
     
    sydeu, osterlindh och Asawi gillar detta.
  13. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Ja det är inget konstigt å ge kritik på supporten även om man är förstådd redan innan man köpte produkten att support å service skulle va kasst.

    Jag har aktsam på min bil, halva priset på helförsäkring med allt lull lull jämfört med moderbolaget Trygghansa som ville ha 1400kr... Det är frågan, varflr är det billigare på aktsam även om trygfhansa äger det. Jo, extremt simpel hemsida, ingen vidare support om allmäna frågor men man får det man betalar för, ersättning vid skada.

    Hos Trygghansa betalar man för support å kvalité även om dom suger förstås.. Haha.

    Går även jämföra med teleoperatörer, det fins ju vimla, hallon, halebop osv. Dom stora bolagen har dessa små för det är extremt bra profit då det är minimalt med utgifter på administrivt jämfört med moderbolagen. :-p

    Nu är väl inte oneplus något dotterbolag till någon men det är asiatiskt bolag ute efter att tjäna pengar men även ge kunderna presterande komponenter för så lite pengar som möjligt. Mjukvara å support, ja sånt kostar för tillverkarna å därav har man en stram budget där. Komponenter är engångsutgift per enhet. Mjukvara å support är konstant...

    Om vi hade betalat 2000kr mer hade vi nog känt av skillnaden antingen i mjukvara, support eller varför inte båda.


    Tycker ifrågesättandet av difference inlägg är lite löjlig.
     
    Last edited: 14 aug 2016
    Znork och difference gillar detta.
  14. mikael.a1

    mikael.a1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2014
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    LG Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG Nexus 5X
    Håller ej med. Även "billigare" märken kan ju ha en bra support. Det handlar om hur seriös man är.
     
    Ivan gillar detta.
  15. mikael.a1

    mikael.a1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2014
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    LG Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG Nexus 5X
    Verkligen?

    Även nu efter när OP har problem med telefonen?

    Om man vet att en tillverkare har kass support och man kanske kommer att behöva kontakta dem?

    Lätt att vara efterklok men.....
     
  16. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 914
    Mottagna gillanden:
    592
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S10
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Ge ett vettigt alternativ med dual sim. Som är ens nästan lika snabb? [emoji23]
    Och som laddar lika fort.

    Ne, tänkte väl det...

    Och det är ju knappast några dealbreakers som finns nu.
    Problemet med notifikationer, som även Nexus hade/har, är ju lätt att fixa manuellt.
    Problemet med att LTE går över till 3G är störande, men gör ingen egentlig skillnad. Då 3G är fullt tillräckligt.

    Utöver det finns inga större problem.
     
  17. mikael.a1

    mikael.a1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2014
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    LG Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG Nexus 5X
    Kanske värt att kolla runt efter en annan modell?

    Om man inte vill ha onödiga bekymmer med support dvs.....
     
  18. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 914
    Mottagna gillanden:
    592
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S10
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Finna som sagt ingen annan lur med dual sim som är i närheten så bra som OP3. Varken vad gäller snabbhet, design, känsla, batteritid eller laddning. :) Du tror inte jag kollade upp det innan köp?
    Jag köpte inte OP3 pga priset. Utan pga att den är grym och inget vettigt alternativ finns för mig.

    Och jag visste att de har usel support när jag köpte. Som jag redan skrivit. Ändå köpte jag, då telefonen är så grymt.

    Lite buggar får man leva med första halvåret. Som med alla telefoner. Dock är det dåligt att de inte löst notifikationerna. Men det gör mig inte så mycket att behöva koppla den till laptopen i 30 sekunder, när jag startat om den max en gång i veckan. För att disablat Doze.

    Verkar som att N6 och S7 fortfarande eller av Doze-problem också. Men det går in lite aggressivare i OP3. De kunde åtminstone ändra det...
     
    vampyren gillar detta.
  19. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 914
    Mottagna gillanden:
    592
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S10
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Och ärligt talat. De gånger jag kontaktat Samsungs, Sonys eller HTCs support om buggar, så har det inte dirket hjälpt.
    Skillnader med OPS support är att de säger olika saker och är allmänt virriga.
     
  20. mikael.a1

    mikael.a1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2014
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    LG Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG Nexus 5X
    Tråkigt att höra.

    Kan f ö tipsa om supporten från Google är grym.