Skrivare: Bläckstråle kontra laser - utskriftskostnader

Diskussion i 'Off Topic' startad av lenamarsan, 28 mar 2021.

Taggar:
  1. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Min särbo och jag äger varsin enkel bläckstråleskrivare - EPSON XP-6105.

    Dom kostade c:a 1 000 kr/st i inköp.

    Min särbo beställde nyligen toner till bägge våra skrivare. I toner av varje färg + 1 extra svart, till vardera skrivaren.

    Kostnad: 3 375 kr.

    Såhär kan man ju inte ha det. Det är ju värre än när vi köpte en Nespresso-maskin för 600 kr, och varje gång man la en liten beställning på kaffekapslar till den så blev det sådär 1 400 kr.

    Vi överväger nu att istället köpa varsin färgLASERskrivare. Den här ligger bra till:

    Multifunktionsskrivare för professionella färgutskrifter

    Anledningen är förstås, att laserskrivare påstås ha betydligt lägre utskriftskostnader än bläckstråleskrivare.

    Jag undrar i vilken utsträckning detta påstående stämmer.

    Alltså, HUR mycket billigare blir utskrifterna per sida.

    Ska vi dumpa våra fullt fungerande Epson-skrivare och lägga totalt 6 000 kr på varsin Brother, så tänker jag att kopiorna bör bli MINIMUM 50% billigare.

    OBS:
    Det här är en rent ekonomisk fråga, alltså ungefär hur många A4-sidor av normaltyp räcker tonern för respektive skrivarmodell / skrivartyp till.

    Inte en fråga om hur mycket vi brukar skriva ut, vad vi skriver ut, vilka egenskaper vi vill att en skrivare ska ha etc.

    Men om det mot förmodan spelar någon roll, så skriver vi bägge mest ut textsidor, t ex orderbekräftelser, information, etc.
    Ytterst sällan rena fotoutskrifter. Däremot ofta saker med en blandning av text och bilder, typ "Råd & Röns test av skrivare". Tonerförbrukningen kan jag dessvärre inte redogöra för, men jag skulle säga att vi bägge byter samtliga toners nånstans runt 4 gånger/år. Minst.

    Vi skriver aldrig ut på fotopapper, kuvert eller liknande.

    Tacksam för svar!

     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Egentligen inget svar men lite svammel om ärendet:
    Jag brukar inte säga "toner" utan "bläck" när det gäller bläckstråleskrivare. Med toner så tänker jag på enbart på laserskrivare.
    Min uppfattning är att en laserskrivare är dyrare i inköp men rörliga kostnaden per sida sedan är lägre. Så totalkostnaden under en skrivarens livstid blir inköp plus antal sidor gånger sidkostnaden. Dvs skriver man ut lite så blir det billigare med bläck men vid större mängd så kan laser bli billigare.
    Köper ni nya bläckpatroner varje kvartal så skulle jag säga att ni skriver ut mycket, åtminstone ur privatpersonsperspektiv.
    Oavsett om ni köper nytt eller inte så kanske ett råd skulle kunna vara att försöka välja svart-vit utskrift för att spara på färgpatronerna. Svarta färgen brukar räcka betydligt längre än vissa andra färger och finns ibland i större patroner.
     
    lenamarsan och Kristy gillar detta.
  3. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Jag tycker ni kan kolla på att köra tredjepartsbläck till att börja med - om det bara är en kostnadsfråga. Finns många bra sorter på Amazon, exempelvis detta kompletta paket med alla färger för 242 kr: https://www.amazon.se/DOUBLE-903XL-...y_amazon:20692919031&rnid=20692918031&sr=8-57 (skit i rubriken, det är rätt bläck).
     
    bernard, lenamarsan, Kristy och 1 annan gillar detta.
  4. slystone

    slystone Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Lite 11 5g NE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Lite 11 5g NE
    Platta:
    Lenovo Yoga Smart Tab
    Ett alternativ skulle kunna Epsons Ecotank-skrivare t.ex 7700. Mycket god utskriftsekonomi, hur den står sig emot laserskrivare vågar jag inte spekulera kring dock.
     
    bernard och lenamarsan gillar detta.
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Föredrar laserskrivare. Ofta strul med bläckstråleskrivare om man skriver ut sällan. Munstycken som torkar etc..
     
    Kingson, fryguy, lenamarsan och 2 andra gillar detta.
  6. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Agree.. skriver man sällan ut så vill man att det bara fungerar när det väl är dags...
    I tidigare "liv" så kunde man på tredje utskriften upptäcka att patronen kläggat igen, fick man igång skiten så blev det randiga utskrifter..
    Nu i mitt "nya" liv, med en enkel HP Laser CP1525nw färgskrivare så blir resultatet perfekt .. varje gång... Dyrt med toner, men totalkostnaden är nog en bråkdel mot bläckstråle, i mitt fall...

    Nu är det säkert 7-8 år sedan jag hade en bläckis, de kan ju blivit mycket bättre sedan dess..

    edit** Kikade lite på HP's hemsida, och detta är deras billigaste alternativ: https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=4ZB94A&opt=B19&sel=PRN
     
    Last edited: 28 mar 2021
    bernard, lenamarsan, Kristy och 1 annan gillar detta.
  7. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Har en Epson EcoTank på jobbet, klart imponerad. Köpte den för mer än ett år sedan, runt 2500 utskrifter med mest text men även en del bilder (runt 50-talet högupplösta färgbilder i A4) och har fortfarande runt 50% av första färgpåfyllningen kvar... till skrivaren följde med 2 uppsättningar påfyllningar, är fortfarande på första uppsättningen.
    Med rätt papper blir bilderna riktigt bra, jämfört med kollegans laser inte lika blanka men jag gillar semi-matt papper mer så mig stör det inte.
    Jämför man ekonomin med kollegans laser så är det stor skillnad, till lasern kostar en uppsättning patroner runt 3000:- och räcker ca. 3500 utskrifter medans till min Epson kostar det runt 500:- och räcker längre - vet fortfarande inte hur långt då jag inte har kört slut på första uppsättningen men enl. Epson bör det bli 5000 utskrifter.
    Har aldrig haft strul med den heller, efter semestern så körde jag rensningsprogrammet för säkerhets skull och det är allt - den bara tuffar på. Visst, jämför man utskrifterna så har lasern mer skarp text än bläckstrålen men då jag inte skriver ut presentationsmaterial så är den helt tillräcklig för mitt ändamål och definitivt billigare i drift.
     
    slystone, lenamarsan och tpalsson gillar detta.
  8. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Ja, det där med att välja svartvitt när färg inte behövs kanske man ska försöka tänka på!

    Bra påpekat! Bläck till bläckstråleskrivare, toner till laserskrivare.
     
  9. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Hmmm.

    Bra tips. Vore skrivarna nya skulle jag aldrig våga mig på det. Då gäller väl inte garantin...?

    Men i nuläget skulle man kanske våga prova.

    Nu var jag ju fast besluten om att tråden ENDAST skulle handla om utskriftspris per sida, men det är en annan liten sak också, som hägrar vid horisonten.

    Det är att jag har fått för mig att laserskrivare är betydligt stryktåligare än bläckstråleskrivare.

    Har jobbat som receptionist i ett antal år och bytt typ 862 st tonerkassetter i kontorets laserskrivare.

    Min uppfattning är att dom tålde ganska omild behandling, vilket jag tycker är en fin egenskap hos apparater av alla slag.

    Man var stressad och vräkte upp locket, slet ut den gamla toner, slängde i den nya tonern och drämde igen locket med en smäll. Inte protesterade skrivaren för det.

    En Epson XP-6105 måste man vara ytterst snäll och varsam med. Hela konstruktionen känns skör och leksaksaktig, och det krävs bara en millisekunds ouppmärksamhet vid bläckbyte för att meddelandet "Bläckpatronen är felaktigt insatt. Kontrollera bläckpatronen." ska dyka upp.
    Det ska kalibreras hit och dit, o s v.

    Men kanske har det inte med laser vs bläck att göra, utan med kontorsskrivare vs hemskrivare...?
     
  10. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Har kollat dom tidigare.

    Mycket sympatiskt koncept, men jag föreställer mig att den vita väggen bakom skrivaren efter ett tag mer kommer att likna en regnbåge....
     
  11. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Ligger något i det.
     
  12. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Din skrivartillvaro låter klart frestande. Jag ska kolla upp din modell.
     
  13. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Intressant.

    Jag har ju fått för mig att det är ett kletigt inferno att fylla på bläck i dom där.

    Skulle du kunna beskriva proceduren?
     
  14. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    lenamarsan, Kristy och bernard gillar detta.
  15. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 100
    Ofta tror jag att det beror på att skrivaren inte gör rent munstyckena tillräckligt ofta.

    Jag har en Brother son gör rent munstyckena en gång varje dag och det enda som krånglat på den var en piratkassett med svart färg som läckte och färgen rann ut på golvet (som tur var så tog hyresvärden smällen för mattan skulle ändå bytas).

    Den har f.ö. en kassett per färg så man byter bara färgen som är slut och jag handlar numera bara hos Kjell&Co som har piratkassetter av bra kvalitet (den som läckte kom inte därifrån).

    Jag har ingen pejl på hur mycket utskrifterna kostar... Skriver oftast svartvitt och någon enstaka färg...
     
  16. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Ah! Tackar!
     
  17. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Vet inte om det behöver nämnas men ett generelllt tips kan också vara att inte byta färgpatroner innan det faktiskt syns på dålig utskrift. Varning om att färgen är på väg att ta slut kan komma *långt* i förväg. Sen kan det vara upp till en själv att bedöma hur kritiskt det är med utskrifterna: Om det är absolut kritiskt att varje utskrift blir perfekt, då ska man byta i tid. Kan man stå ut med att behöva byta vid lite oplanerat tillfälle eller att några utskrifter blir lite randiga så kan man spara en hel del på att använda upp hela färgpatronen.
     
    Kristy och lenamarsan gillar detta.
  18. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Har en Epson EcoTank ET2550 sedan flera år och den fungerar klanderfritt.
    Påfyllningsflaska kostar drygt en hundring per färg och räcker till tusentals utskrifter. Flera omgångar med fulla påfyllningar per flaska
    Inget kladd, spill och mycket få huvudrengöringar. Kostnaden för skrivaren är marginell jämfört med alternativ och inget man tänker på. Detta gör skrivaren till ett användbar lösning genom att kostnaden är försumbar per sida.

    På bläckstråle med dyrt bläck i patroner kostar varje rengöring av skrivarhuvudets munstycken sanslösa pengar. Med Ecotank bråkdelen
     
    bernard och lenamarsan gillar detta.
  19. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Precis det lärde jag mig, efter en tid med Epson XP-6105.

    Först kommer det en varning om att bläcket är på väg att ta slut. Den kan man bara ignorera, och köra på. Syns inget konstigt på utskrifterna.

    Sen, efter ganska lång tid, dyker samma varning upp. Den kan man också ignorera. Utskrifterna ser fortfarande ut precis som vanligt.

    SEN dyker det upp ett ilsket meddelande om att bläckpatronen/bläckpatronerna måste bytas NU. Och det måste man, för då går det helt enkelt inte att skriva ut överhuvudtaget.

    Nu blir det "off-topic i min egen tråd" som vanligt, men en väldigt bra sak med Epson XP-6105 är menysystemet.

    Jag har ju Aspergers och tycker rätt ofta att såna här "apparat-menyer" är totalt ologiska och svårbegripliga. Men på denna Epson är det fullkomligt briljant. Helt logiskt och intuitivt. (Nu har ju en sån här liten skrivare ett begränsat antal funktioner, så det är ju inte hundratals undernivåer att hålla reda på. Men ändå.)
     
    bernard, Kristy och Buzz gillar detta.
  20. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Mycket bra info.

    Jag måste kolla upp denna, inser jag.