Min särbo och jag äger varsin enkel bläckstråleskrivare - EPSON XP-6105.
Dom kostade c:a 1 000 kr/st i inköp.
Min särbo beställde nyligen toner till bägge våra skrivare. I toner av varje färg + 1 extra svart, till vardera skrivaren.
Kostnad: 3 375 kr.
Såhär kan man ju inte ha det. Det är ju värre än när vi köpte en Nespresso-maskin för 600 kr, och varje gång man la en liten beställning på kaffekapslar till den så blev det sådär 1 400 kr.
Vi överväger nu att istället köpa varsin färgLASERskrivare. Den här ligger bra till:
Multifunktionsskrivare för professionella färgutskrifter
Anledningen är förstås, att laserskrivare påstås ha betydligt lägre utskriftskostnader än bläckstråleskrivare.
Jag undrar i vilken utsträckning detta påstående stämmer.
Alltså, HUR mycket billigare blir utskrifterna per sida.
Ska vi dumpa våra fullt fungerande Epson-skrivare och lägga totalt 6 000 kr på varsin Brother, så tänker jag att kopiorna bör bli MINIMUM 50% billigare.
OBS:
Det här är en rent ekonomisk fråga, alltså ungefär hur många A4-sidor av normaltyp räcker tonern för respektive skrivarmodell / skrivartyp till.
Inte en fråga om hur mycket vi brukar skriva ut, vad vi skriver ut, vilka egenskaper vi vill att en skrivare ska ha etc.
Men om det mot förmodan spelar någon roll, så skriver vi bägge mest ut textsidor, t ex orderbekräftelser, information, etc.
Ytterst sällan rena fotoutskrifter. Däremot ofta saker med en blandning av text och bilder, typ "Råd & Röns test av skrivare". Tonerförbrukningen kan jag dessvärre inte redogöra för, men jag skulle säga att vi bägge byter samtliga toners nånstans runt 4 gånger/år. Minst.
Vi skriver aldrig ut på fotopapper, kuvert eller liknande.
Tacksam för svar!
Click to expand...