Skruvar saknas = ingen garanti

Diskussion i 'Allmänt' startad av zng, 19 apr 2012.

1. zng

zng Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjenare

Skulle behöva lite tips vad man kan göra i följande situation.

Det hela började med att jag skickade in min 4månader gamla Galaxy S2:a på service pga fel på brusreduceringen. CDON anlitar DeltaService till ärendet och får tillbaka telefonen och arbetsrapporten lyder:
    Efter servicen så är det otrolig dålig täckning, inomhus hittar man ingen operatör, utomhus kan man om man har tur få någorlunda kontakt med min operatör Telia. Innan var täckningen aldrig något problem och det fungerar som det ska i min backup-telefon.
    Min S2:a är nu mao. obrukbar att användas som telefon.

Kontaktar CDON igen och de säger pga skruvar fattas så är det ingen garanti längre. Jag har inte ens tänkt tanken att börja skriva i en ny telefon, inte ens lekt med custom rom eftersom jag väntade på rätt tidpunkt(pga flytt) att skicka in den på service.

Några förslag vad man kan ta sig till?

mvh

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det är möjligt att garantin är förverkad på grund av att skruvarna saknas, men reklamationsrätten finns kvar i 3 år enligt lag.

Eftersom telefonen inte är äldre än 6 månader så måste de bevisa att felet inte fanns från början. Att skruvarna i sig saknas betyder inte att du eller någon annan haft sönder telefonen utan bara att skruvarna saknas.

Hänvisa till konsumentköplagen:
    http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Reklamation-/

3. Muggesand

Muggesand Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 7
    mindre än 6 månader gammal, sånna fall är bevisbördan hos cdon som ska bevisa att det inte saknades skruvar innan den skickades in. Bara att gå vidare till ARN.

4. fjärden

fjärden Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag lämnade in en Hero för ett garantiärende på Anovo och när jag fick tillbaka luren så var garantiförseglingen bruten på skruven och ingen ny var tillbakasatt.
    Som förklaring varför dom inte klistrat dit någon ny var att dom inte hade någon.
    Vad händer då sa jag om jag måste lämna in den igen?
    Då skrev dom ut ett intyg att den lämnats ut utan garantiförsegling och då skulle det inte vara något problem om den var tvungen att lämnas in på service igen.
    Man måste tydligen kontrollera allt..
    Saknades det skruvar i telen så skulle jag nog försöka gå på den som sålt den och hävda ursprungsfel.

5. Riddler

Riddler Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

CDON

Hej

Nu är det ju ingen tröst men min kompis köpte en "ny" Xbox 360 från CDON. Den var en julklapp till sin son så den köptes i november och öppnades på julafton (så klart).

Den var stendöd när dom på julafton skulle spela... Dom lämnade in den efter jul till Cdon (eller deras reparations avdelning). Efter någon vecka fick dom till svar att dom inte kunde reparera den då den var modad invändigt osv och svartlistad osv. Efter ett X antal mail samtal och tjat arga mail igen osv och förklaringar att han aldrig någonsin öppnat och lött in något i sitt nya xbox så gick CDON med på att skicka en ny till han.

Men vem som hade varit inne och lött i en ny xbox innan den skickats till någon kund vete fan. Efter det köper då i alla fall jag aldrig elektronik från CDON men de är min personliga ställning.

Till saken det fungerar att tjata och härja med CDON de är jobbigt men de kommer troligen resultera i att du tillslut får din mobil lagad om du ligger i.
    Sen kan du ju även lägga din kommentar om CDON på valfri host http://www.prisjakt.nu/ sida också så märker dom att man inte kan jävlas med kunder utan att få igen.