Fråga: Skulle bara köpa en kaffebryggar-timer - nu helt förbryllad av "Smart Plugs" m m.

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av lenamarsan, 4 mar 2021.

  1. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Total, oteknisk nybörjare här.

    Vi har just köpt en extremt billig kaffebryggare (som komplement till vår extremt dyra espressomaskin).

    Föga förvånande saknar kaffebryggaren det mesta man kan önska, däribland automatisk avstängning.

    Min särbo beordrade mig därför att köpa en timer. Ni vet, en sån där stor klump med en stickkontakt på ena sidan och en stor ratt på andra sidan, som man vrider på för att välja tid.

    Jag googlade lydigt på "timer till kaffebryggare".

    Och fattade sen ingenting.

    För det fanns inte en enda sån där vrid-mojäng bland dom första 7-8 träffarna. Däremot oerhört många SMART PLUGS.

    När jag surfade in för att läsa om dessa olika smart plugs, mest för att förstå varför dom interfererade med mitt sökande efter en kaffebryggar-timer, så tappade jag formligen hakan.

    Varje sökning ledde till en ny sökning. Som ledde till en ny sökning. Plötsligt befann jag mig i en helautomatiserad värld. Med olika nivåer och hubbar och switchar och relän och detektorer och plattformar.

    Nej, jag har inte bott under en sten dom senaste 10 åren. Jag har t o m något slags högtalare som heter JBL LINK 20. Jag använder den ytterst sällan, men när jag gör det brukar jag säga "Hej Google, spela soundtrack från Saturday Night Fever!" Och då gör den det.

    Jag har en oerhört diffus kännedom om att man ska kunna säga till JBL LINK 20 att göra även andra saker. Inte att spela nåt annat än "Staying Alive" - det vet jag redan att den kan.

    Utan HELT andra saker. Som att tända lampor. Eller sätta på TV:n. Men hur det skulle gå till, är liksom ljusår bortom min fattningsförmåga.

    Men samtidigt verkar den här världen, som nu har öppnat sig, så otroligt fascinerande och kul. Jag vet bara inte om det överhuvudtaget är möjligt för en människa som jag (som inte klarar att ställa om min klocka från vinter- till sommartid, fortfarande håller på att försöka skapa mitt livs första spellista på Spotify, aldrig lyckades spela in något på min barndoms videobandspelare, och har stora problem med att förstå hur man använder induktionshällen i den lägenhet jag har bebott i 6 år) att hitta en oerhört basal nivå på det här, som det är möjligt att klara av att hantera.

    Så nu står jag här, som en åsna mellan två hötappar. Det har gått 3 veckor, och min sörbo undrar irriterat hur det kan ta sån tid att beställa en vanlig j-a timer. Jag vet inte vad jag ska svara.

    Jag sneglar på den hötappen som symboliserar den gamla hederliga vrid-mojäng-timern, och känner att - nej! Den tillhör en förgången tid! Folk använder inte såna längre! Det finns ingen potential! Inga finesser! Inget att koppla ihop, eller bygga vidare på!

    Och sen sneglar jag på den andra, glamorösa hötappen, den som består av massor av Deltaco Smart Plugs och coola hubbar och grejer, och då känner jag att SÅ vill jag leva, allt sköter sig självt, man behöver inte göra nåt, tid över till att leva, carpe diem.... Ja, ni fattar.

    Men sen seglar tvivlen upp, som mörka moln. Jag kommer aldrig att kunna sköta det där maskineriet.

    Och vad är egentligen poängen? Att tända en lampa tar mindre än en halv sekund. Att - tydligt - säga "Hej Google, tänd taklampan i vardagsrummet! tar minst 5 sekunder, och det är mycket möjligt att tant Google svarar att hon inte riktigt förstod vad man sa, så att man måste försöka igen.

    Är det nåt jag har missat här? Är det kanske inte tidsvinst det handlar om? Utan något annat?

    Jag är nu totalt förvirrad, och behöver er hjälp.

    Är det möjligt att köpa EN enda Deltaco Smart Plug? Eller liknande? Till kaffebryggaren? Till att börja med? Eller måste man köpa 10 stycken, plus en gigantisk hub, som är uppkopplad i realtid mot Cesiumklockan i Ingolstadt?

    Snälla. Hjälp.
     
    Fredriks, Rocco420 och Kristy gillar detta.
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 430
    Mottagna gillanden:
    4 712
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Vad ska du ha timer till?

    Är det för att stänga av bryggaren. Alltså som en säkerhetsgrej. I så fall:
    Sök på korttidstimer istället. Det är vad du behöver för ögonblicket.

    Är det för att styra både på och avslag kan det möjligen vara idé att titta in i smartplug-världen. Du kan då styra av på till exempel från mobilen. Jag har ett gäng smarta pluggar i min sommarstuga för att kunna styra saker när jag inte är där. (Hemma har jag någon enstaka då jag inte ser det som något problem att slå på/av saker manuellt.)
     
    Kristy gillar detta.
  3. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    867
    Mottagna gillanden:
    1 027
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Det som går över Wifi, som delTaco, behöver vanligtvis inte någon hub, utan kan kopplas direkt. Då kan du köpa 1 och koppla den till Wifi.

    Frågan är då istället om appen har en timer, som räknar ner säg 30 minuter, eller 15, från pluggen startas tills pluggen stängs av igen. Behöver du manuellt stänga av den så missar du ju helt funktionen som var intentionen, att vara någon säkerhetsgrej. Då är det enklare att bara köpa en klockströmbrytare på typ Clas olson eller kjell för typ 100 kr.

    Jag dricker inte kaffe men kaffebryggare brukar väl inte starta av sig själv, om el tillförs, utan att man trycker på en knapp på bryggaren. Så det kommer inte gå att göra en billig kaffebryggare smart och starta den från sängen. Antar jag.

    Säkerhetstimer 15-60 min ( Luxorparts Säkerhetstimer 15-75 min - Timers, klockströmbrytare )

    Säkerhetstimer med snabbval - Timers, klockströmbrytare
    Säkerhetstimer 60 min - Timers, klockströmbrytare

    Korttidstimer 30 min | Clas Ohlson
    Korttidstimer | Clas Ohlson
     
    Kristy gillar detta.
  4. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Ifall du bara vill prova lite så är det enda du behöver en smart plug och en router med 2,4 ghz trådlöst nätverk.

    1. Köp denna (du kommer garanterat att hitta användning för den extra längre fram).
    2. Installera appen Smartlife i din telefon (nej, du vill inte använda gosund eller någon annan tillverkares egna app).
    3. Lägg till strömpluggen i appen genom att följa instruktionerna i smartlife.

    Nu har du en strömplugg som du kan stänga av och på med hjälp av telefonen samt även schemalägga på och avstängning valfria tider.

    Eftersom det är fruktansvärt opraktiskt och inte löser grundproblemet...

    4. Köp en Amazon Echo Dot 4 eller Amazon Echo Show 5.
    5. Installera appen Amazon Alexa och tugga dig igenom installationsguiden.
    6. Lägg till en koppling till Smartlife i Amazaon Alexa.
    7. Skapa en rutin där du väljer att när du säger ordet "Coffee" så ska den slå på strömpluggen till kaffebryggaren, vänta 10 minuter och sen stänga av strömpluggen till kaffebryggaren.
    8. Säg Alexa coffee varje gång du vill att kaffebryggaren ska få ström i 10 minuter.

    Den uppenbara nackdelen med Amazon Echo-prylar istället för Googles motsvarigheter är att den inte kan svenska så du får snällt prata engelska med den.

    Den uppenbara fördelen är att du slipper säga Hey / Okey Booble varje gång du vill göra något. (Det kanske finns folk som trivs med att leva i en tillgjord reklamfilm men jag är inte en utav dom)

    En annan fördel är att du slipper installera plugin för att kunna lägga in en fördröjning i din rutin som sätter på och stänger av strömmen till kaffebryggaren. Det är visserligen inte någon jättebesvärlig grej att göra men helt ofattbart att det behövs.

    En sista fördel om du väljer echo show istället för echo dot är att du kan återanvända den som en rätt bra väckarklocka på nattduksbordet efter att din fru hotat med skillsmässa om du inte skaffar en korttidstimer till kaffebryggaren eller om du kommer fram till att det är mycket trevligare att prata svenska med dina 150 smarta enheter som du skaffar längre fram.
     
    Last edited: 5 mar 2021
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 430
    Mottagna gillanden:
    4 712
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jodå. Man ställer i ordning den med on/off knappen på on. Då kickar den igång när den får ström.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Det brukar vara automatiskt avstängning på kaffebryggare efter 40 minuter ungefär. Det är ett EU krav. Så testa om det är så.
    Så det kanske inte behövs en timer.
     
    Kristy gillar detta.
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag tycker du ska köpa en vanlig enkel korttidstimer som du fått tips om.
    Man blir inte lyckligare av att hemautomatisera om man inte har det som ett intresse. Ger man sig in i det blir det en hobby som man tvingas ägna rejält med tid. Det finns inga enkla "installera detta, så sköter det sig själv"-lösningar. Hemautomation kommer alltid att vara förenat med krångel, uppdateringar och mystisk konfiguration. Inget kul om man inte är nörd.

    Med det sagt så kan hemautomation vara kul om man liksom undertecknad är den där nörden som gillar att hålla på att mixtra och konfigurera till övriga familjens förtvivlan... Det är lätt att resten av familjen inte hänger med i svängarna och har koll på vilken app de ska använda eller hur och var de ska trycka.

    Fundera på om du har ett verkligt behov av att automatisera något innan du ev. ger dig in i detta med hemautomatisering? Ge dig inte in i det bara för at tekniken finns. Än så länge är det väldigt långt kvar till något användarvänligt system.

    För mig har det blivit så att jag ratat smarta högtalare för jag fann ingen praktisk nytta med dem. Dessutom känns det inte bra att Google ständigt avlyssnar mitt hem. Däremot gillar jag att automatiskt styra min belysning efter olika klockslag och vilken ljusnivå det är utomhus. Det känns som att huset lever och anpassar sig själv efter dygnet. Också väldigt bra när man är bortrest så behöver man inte oroa sig för att huset ser öde ut. Utan lampor tänds och släcks som vanligt.

    En annan sak jag gillar är att samla in data om temperatur, luftfuktighet m.m. från olika utrymmen. Jag ritar automatiskt kurvor över ute och innetemperaturer, luftfuktighet m.m. Till allt detta har jag ett Home Assistant system. Men det är en hobby som kräver ganska stor arbetsinsats och inget jag rekommenderar om man inte är väldigt intresserad.
     
    Kristy, lenamarsan, Asawi och 1 annan gillar detta.
  8. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    STORT tack för alla svar.

    Det har kört ihop sig lite i tillvaron, men jag kommer att återkomma i denna tråd.

    Och jag är en "hon", så det är mannen, inte frun, som undrar varför inköpet av timer aldrig blir gjort. :)
     
    Heleg och Rocco420 gillar detta.
  9. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    790
    Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Älskar original inlägget så hoppas höra mer ifrån dig.
     
    Kristy gillar detta.
  10. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Samma här [emoji3]. Väl skrivet, hade ett leende på läpparna hela läsningen.

    Om jag vore dig skulle jag köpa något liknande denna TIMER 15-75MIN NEDRÄKNING

    Visst är det kul med automatisering osv MEN det kommer troligtvis betyda ett o annat grått hårstrå. Det kräver ändå lite tid och tålamod för att allt ska fungera som man vill och man behöver ibland göra lite justeringar. Har man "otur" så har det fungerat utan handläggning en längre tid så när något börjar strula är det som att börja om igen.

    OM du har intresset och tycker det är kul så ska du absolut ge dig in i det. Man kan göra en hel del saker som ändå underlättar vardagen
     
    Kristy gillar detta.
  11. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    790
    Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Ev sikta på IKEA, dom har ju ett hyffsat bra grundutbud. Enkla grejer men man kan inte göra så mycket automatisering och koppla händelse 1 med händelse 2 så gör grej3.
    Men är absolut en bra början om man är sugen på lite belysning och nån strömställare som man kan styra.
     
  12. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Men tack!

    Det var precis vad jag behövde höra just nu.

    Att skriva känner jag mig lite hemma på. Däremot vet jag ingenting om IT och teknik. Och är SJUKLIGT opraktisk. Trots det är jag enormt fascinerad och intresserad av ämnet.

    Att gilla något som man inte kan bemästra är ingen särskilt bra kombination.

    Jag är liksom som farbror Sven-Tore, som harklar sig och ställer sig upp på ALLA bröllop, dop, begravningar, finare middagar och andra sammankomster, plirar glatt ut över de församlade gästerna och säger:

    - Jag ska be att få sjunga en liten sång!

    Varvid samtliga närvarande vrider sig av obehag och himlar med ögonen. Farbror Sven-Tore kan nämligen inte sjunga. Han har inte lyckats sätta en enda ton i hela sitt liv, och vid tidigare tillställningar har det flera gånger hänt, att någon diskret har fått eskortera ut gubben, när han står i begrepp att börja på 14:e versen, och de övriga gästerna inte står ut längre.

    Eller som den där polaren som älskar fina knivar och exklusiva köksmaskiner, men som åstadkommer så vidrig mat, att alla numera har förhinder, när han ringer runt och vill bjuda på ett litet 4-rätters Thailand-Jukkasjärvi-crossover-experiment.

    Ack ja.
     
    Rocco420, Fredriks, Kristy och 1 annan gillar detta.