Problem: Skumt beteende batteri / laddning

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av nixpix, 26 nov 2013.

1. nixpix

nixpix Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tja.

Har upptäckt ett märkligt beteende sedan jag uppdaterade till 4.3 för någon vecka sedan. Det som händer är att efter att jag laddat upp telefonen till 100%, grön diod lyser, så verkar telefonen ändå inte 100% laddad. Tar jag ur den ur laddaren, låter den ligga inaktiv med skärmen off i några minuter och sedan kollar batteriet så är det nere på runt 93%, släcker skärmen igen och tänder den på en gång, och vips så är batteriet nere på 90%. Sätter jag i laddaren igen och laddar upp den igen till 100% så upprepas hela förloppet två tre gånger för att slutligen bli "normal" igen. Helt vrickat.

Håller alltid koll på batterieåtgången med betterbatterystats/wakelock detector/gsam, och det är inget som håller telefonen awake, ingen app som suger batteri. Verkar bara som om att batteriindikatorn ljuger, att batteriet inte alls är fullt laddat när telefonen indikerar det.

Någon som varet med om nått liknande, eller har något tips på hur man kan kalibrera om batteriindikatorn? Telefonen är ej rootad, och vill om möjligt undvika factory reset.

Notering. Batteriet håller grymt bra, frånsett från denna bugg. Drar ca 0,5-1% batteri idle per timme.

Last edited: 26 nov 2013
  2. John.ohrberg

John.ohrberg Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

HTC måste ju ta tag i det här med batteriet på dessa mobiler... Fruktansvärt många som har massa olika problem med batteriet.

Sent from my HTC One using Tapatalk

3. Wafflez

Wafflez Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    255
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE
    Telefon 2:
    Htc 10
    Jaså? Inte hört något om defekta batterier på one knappt.

4. nixpix

nixpix Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tror i och för sig inte att detta beror på en defekt batteri, utan snarare en bugg i någon mjukvara, som i mitt fall verkar rapportera "fullt batteri", när det i själva verket bara är runt 90% fulladdat. Om jag låter telefonen ligga kvar på laddning en dryg halvtimme - timme efter det att batteriet är "fullt", så försvinner problemet. Kan bara dra en slutsats av detta - att inikatorn/mjukvaran/sensorn för batteri fulladdat buggat ur.

5. Wafflez

Wafflez Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    255
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE
    Telefon 2:
    Htc 10
    Precis, hade samma "fel" nån laddning med visade 97% direkt efter jag tog telefon från laddning. Gjorde en Clean installation av romen jag kör och har inte sett felet mer. Undrade bara vad för fel det påstods finnas på själva batteriet :-)

6. nixpix

nixpix Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ja det kan man ju fråga sig. Jag har personligen inte sett några poster på diverse forum där det konstaterats att det skulle vara något fel på batteriet. Däremot finns det ju en och annan som har problem med livslängden på en full laddning, men det kan väl troligen härledas till mjukvarurelaterade orsaker snarare än hårdvaran.

7. ludwign

ludwign Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har samma problem vid laddning...

Ett annat problem som uppstod efter uppdateringen till 4,3 är att telefonen laddar ur batteriet till 0 under natten, sätter ofta på flygplansläge under natten och även med det påslaget dräneras telefonen. Misstänker någon mjukvarubugg då batteriet var bra innan uppdateringen.

8. nixpix

nixpix Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Om det sjunker så pass mycket bara över en natt så skulle jag nog misstänka att du har någon eller några appar/system som håller din telefon awake, s.k "wakelocks". Om du inte redan har så ladda ner betterbatterystats, wakelock detector eller gsam och kolla vad det är som håller din telefon "vaken".

Finns en bra guide här som förklarar det hela ingående, med tips och så :)

9. John.ohrberg

John.ohrberg Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Menade inte att batteriet var problemet utan att batteritiden blivit dålig för många. Något mjukvaruproblem som jag hoppas dom löser fort

10. ludwign

ludwign Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ändrade Wifi under viloläge till aldrig, under avancerade Wifi-inställningar. Det verkar ha åtgärdat mitt problem än så länge.

11. malavan

malavan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har samma problem det som batteriet aldrig blir full laddat man får hålla på ladda den igen väldigt störig problem.

12. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag gjorde en hard eller factory reset efter kört lite olika launchers ett tag. Tillbaka till Sense och 3-4 dygns batteritid igen. Känns bra. Innan reset fick jag knappt ut ett dygn.