Skumt problem med min S21 som började när den länkades till Windows 10

Diskussion i 'Galaxy S21 Ultra' startad av synapz, 1 feb 2022.

  1. synapz

    synapz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2013
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    ROM:
    Stock
    Info:
    Använder Nova Launcher Pro
    Platta:
    Samsung Note 10.1 2014 edition
    ROM:
    Stock (5.1.1)
    Info:
    Nova Launcher
    Hej!

    Har ett problem som jag tror uppkom när jag länkade mig S21 Ultra till Windows 10 i min dator, men har ha varit innan också, minns inte riktigt då jag har haft problemet ett par månader och nu har jag t.om tagit bort "Min telefon" från Windows men får samma problem som är att när kopplar ifrån telefonen så får jag många meddelanderutor som säger att telefonen har slutat svara eller kopplats ifrån. Om jag visar bilder från telefonen och sen kopplar ifrån den kommer ännu fler såna meddelanden och nu sist så kom nya meddelanden typ 10 min senare när jag började spela ett online spel och då minimerades spelskärmen för att vissa nya såna meddelande. Enda som hjälper då är att starta om datorn eller logga ut.

    I och med att "Min telefon" är avinstallerad vet jag inte längre vad det är för koppling som datorn tjatar över igen och igen. Vad mer kan jag göra för att slippa alla dessa meddelanden? Har aldrig sett detta med min förra telefon (S9).

    Det tar också lång tid att radera nån bild från telefon via "Foton" som är det som öppnar bilderna. Kopierar jag över en bild till datorn är det inga problem med vid bläddring direkt från telefonen så går det trögt att radera, tar minst 1 min att radera en bild som jag inte vill ha.
     
    Last edited: 1 feb 2022
  2. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Har du fortfarande samma problem?

    Nyfiken på hur du kopplar telefonen till datorn? Något speciellt program? Sladd, Bluetooth eller Wi-Fi?

    Ta gärna också skärmdump på felmeddelandet du får upp på datorn.
     
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Det är en funktion i Windows 10 som har funnits ett bra tag (inget specifikt program) som finns under Inställningar, Din telefon och hur den kopplas är irrelevant (den behöver varken kabel eller Bluetooth).
     
  4. synapz

    synapz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2013
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    ROM:
    Stock
    Info:
    Använder Nova Launcher Pro
    Platta:
    Samsung Note 10.1 2014 edition
    ROM:
    Stock (5.1.1)
    Info:
    Nova Launcher
    När jag kopplar S21:an och har tittat på några bilder tagna med kameran så kommer ett antal fönster med samma meddelande enligt bilden jag bifogade. Ibland när jag har tittat på några så säger Foton att det fel format eller att mediat är skadat men sen är allt om igen om jag kopplar bort telefonen och kopplar in den igen. Misstänkte att Telefonfunktionen i datorn är det som spökade men har mer eller mindre dödat den i min dator men problemen kvarstår förutom att nu poppar meddelandena inte upp mer än en gång när jag kopplas loss telefonen. Har för mig att problemen började när jag testade att koppla telefonen till mitt Microsoft-konto via Telefon-funktionen och då var telefonen kopplad via wifi och datorn via kabeln till samma nätverk men sen när jag märkte problemen när jag kopplade telefonen direkt till datorn via USB-kabel så kopplade jag loss datorn från kontot och dödade appen i datorn men har fortfarande problem.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 18 feb 2022
  5. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Två saker jag kom att tänka på.

    1. Gör du en "säker" bortkoppling från usb?
    2. Kan det vara glapp i usb kabeln?
     
  6. synapz

    synapz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2013
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    ROM:
    Stock
    Info:
    Använder Nova Launcher Pro
    Platta:
    Samsung Note 10.1 2014 edition
    ROM:
    Stock (5.1.1)
    Info:
    Nova Launcher
    1. Det gör man inte med smartphones...i alla fall har det funkat fint utan i S2, S3, S5, S7 och S9.
    2. Återanvänder samma kabel som jag använde till min S9:a som jag fortfarande har kvar. S21:an är kanske känsligare så jag funderar faktiskt på att köpa en "äkta" USB 3-kabel.
     
  7. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    1. Jag låter det vara osagt då jag inte provat. (Länge sen jag var tvungen att koppla mobilen till datorn.) med det sagt så vet jag att mycket konstigt kan hända om datorn försöker skriva till "extern" lagring och man bara rycker ut sladden utan att avsluta först.

    2. Det var samma tankegång jag hade med usb sladden, om den glappar medan datorn skriver till telefonen eller så.

    Men det kan som du säger ha någonting med "handskakningen" att göra. Sladden inte är kompatibel eller liknande.
    Så prova gärna en annan sladd och även annan usb port/dator om du har möjlighet.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 326
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Har nog aldrig använt säker borttagning på en telefon och extremt sällan på USB minnen/hårddiskar och det har inte hänt mig något
     
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Säker borttagning är till för att det inte ska finnas några "lösa trådar", när man skriver data på en disk/USB så kan ju inte hela filen lagras direkt utan den skrivs blir för bit, dessutom ska det skrivas in information om var filen ligger lagrad så den kan hittas igen.

    I Windows kan man styra om informationen ska ta lite längre tid att lagra men skrivas säkert (i sådan ordning så att man inte ska tappa någon mer data än vad man lagrar just nu) eller skrivas snabbt (då ökar risken för att man tappar data om man inte för säker borttagning).

    Om de har löst så att säker borttagning inte behövs i mobiler vet jag inte (dvs att mobilen rättar till saknad information om man tar bort mobilen innan skrivningen från datorn är klar) men oftast läser man ju bara information från mobilen, det är ju rätt sällan man har behov av att skicka en fil till mobilens minne/SD-kort och då är det ju ett icke existerande problem.
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 326
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Så länge man vet att man inte skriver något till disken, så tycker jag att man inte behöver använda säker borttagning. Jag ser när disken/usb-minnet skriver något och då tar jag inte bort det från datorn
     
  11. synapz

    synapz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2013
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    ROM:
    Stock
    Info:
    Använder Nova Launcher Pro
    Platta:
    Samsung Note 10.1 2014 edition
    ROM:
    Stock (5.1.1)
    Info:
    Nova Launcher
    Har inte ens sett ett uppenbart sätt att koppla bort en Samsung på "ett säkert sätt" även om jag velat det och jag läste nånstans att med MFT-protokollet ska man inte behöva göra det. Testade nu med en annan kabel, ej en köpt dock men en som kom med min frus S21:a och symptomen kvarstår. Har testat med fler USB-kontaktakter och det blir ingen skillnad. Det som också är irriterande är av borttagning av media via kabel tar jättelångtid och under tiden kan man inte göra nåt med nån annan fil i telefonen, måste vänta tills borttagning är klar. Överlag verkar filhantering via USB-kabel fungera mycket sämre än min gamla S9:a . Att kopiera filer från telefonen går dock hyfsat snabbt.