Släpp/utveckling av androidlur som sticker ut?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Thundershit, 15 jun 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Thundershit

    Thundershit Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejsan, jag skulle vilja fråga om någon vet något om släpp/utveckling av ny androidlur som tar ett större utvecklingsteg än nuvarande.

    Det var trots allt ett halv år sen nexus one kom ut med 1 ghz processorn och nu har även desire, galaxy s och kommande incredible och evo 4g samt nya iPhone lika så alla 1 ghz processorer. Det känns som att det börjar bli dags att komma med något när även Apple kommit till det stadiet.

    Nexus One och Desire känns för mig hugget som stucket... och Galaxy S har något bättre skärm men mycket mer är det inte. Lika så med kommande Htc Incredible. Htc 4g Evo verkar dock bli ett litet större steg med väldigt välutvecklad kamera men för mig är den alldeles för stor...

    Hur ser ni på det jag påpekar? Har jag fått fel uppfattning eller stämmer det?
    När kommer det en ny android?

    Med vänlig hälsning
    Thundershit.
     
  2. Ewr

    Ewr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro
    Platta:
    Xiaomi MI Pad 4
    Samsungen har överlägset mycket bättre GPU.

    Det kommer hela tiden nya o bättre Androidlurar.

    Bara hoppas det inte blir ett race om vem som har högst frekvens på CPUn, 1GHz säger dessutom inte speciellt mycket, det finns så mycket mer som avgör hur snabbt mobilen presterar.

    Själv känner jag ingen oro över det, däremot på mjukvarusidan, hur blir det med uppdateringar til nya telefoner? Som de e nu verkar alla androids överges efter mindre än ett år.
     
  3. Thundershit

    Thundershit Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    GPU=grafikprocessor som tar hand om bland annat signaler från skärmen. Men vad säger det?

    Självklart men det är nog den komponent med mest inflytande för hastigheterna. Om det är några andra komponenter du tänker på som skulle sticka ut i någon av nuvarande eller kommande modeller så berätta gärna :)

    Hur menar du att mjukvaran påverkas för att man byter telefon efter ett år?
     
  4. Murer

    Murer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    GPUn tar inte hand om signaler från skärmen. GPUn sköter ju det som ritas på skärmen. Är nog någon annan komponent som sköter mottagandet av signaler.

    Han menar nog att alla androidreleaser överges. Inte att telefonerna bytas.
     
  5. Ewr

    Ewr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro
    Platta:
    Xiaomi MI Pad 4
    Nu e jag ingen expert, men om man kollar på prestandamätningar verkar versionen av Andriod vara viktigast för hastigheten... Legenden är mycket snabbare än Heron trotts att de har likvärdig CPU.

    Tänkt mer på bristen på uppdateringar till den telefon man köpt. Man vill ju inte behöva köpa en ny 5000kr mobil varje år.
     
  6. Thundershit

    Thundershit Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men som jag började spekulera i första inlägget. Det var ett halvår sen google släppte nexus one. Om dom har tänkt fortsätta med mobiltillverkningen så borde dom väll börja kolla på en ny "Nexus two" för att hålla samma steg med de andra märkena?
     
  7. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Det är inte google som släpper nexus-telefonerna, utan tillverkare som säljer sina telefoner genom google. HTC i detta fallet, och det ryktas om att motorola kommer att släppa ''Nexus 2''.
     
  8. Thundershit

    Thundershit Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hört något om release eller prestanda eller något annat intressant?
     
  9. merikan

    merikan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2009
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har samma funderingar

    Sitter också och funderar över att köpa mig en ny Android. Var väldigt nära att köpa en Nexus One i januari när de släppte den men av olika anledningar blev det inte så. Är som sagt på g att köpa en ny Android men eftersom Nexus har varit ute i åtminstone 6 månader så funderar man på om det inte är något nytt på gång. Någon som vet vad som händer den 23:e? http://www.engadget.com/2010/06/15/motorola-verizon-announcing-next-generation-of-droid-on-june/

    /Peter
     
  10. NickeW

    NickeW Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Med tanke på att Samsung släpper sin Galaxy S nu så är det nog ett tag bort innan man ser lurar med bättre prestanda. Kolla bara på t.ex. Acer och Dells kommande modeller, de är sämre om man ser till specs trots att de inte finns i handeln ännu. Droid X som förväntas bli officiell nu den 23:e verkar väl bli riktigt bra, dock kanske snäppet efter Galaxy S prestandamässigt.

    De insatta tillverkarna brukar ju sällan göra sådana stora missar som att introducera nya modeller som är tänkta att vara top-of-the-line samtidigt som någon annan släpper en lur som är nästa generation så att säga.

    Tror ni får vänta en bit in på 2011 innan nästa stora trappsteg i utvecklingen.
     
  11. dekadans

    dekadans Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Att Droid X (eller vad den nu får för namn) släpps har knappast så stor betydelse för folk som letar en telefon i Sverige eftersom den kommer köra CDMA.
    Och teknikmässigt rör det sig nog inte om någon ny era i Androidvärlden, med få saker som sticker ut, förutom den väldigt stora skärmen som synts på läkta bilder.

    Så småningom kommer vi att se telefoner levereras med bättre CPU och GPU (både arkitekturmässigt och med högre klockfrekvenser) och andra delar av telefonen som bytt generation, men det finns inget som tyder på att denna generationsväxling kommer komma speciellt snart.
     
  12. ηπρg

    ηπρg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nyare tillverkningsprocess (32 eller 28nm?) borde ju erbjuda möjligheter att ta prestandan till nya nivåer ::).
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.