Slipp trafikköer i Stockholm med ny applikation

Diskussion i 'Applikationer' startad av Trelocity, 11 mar 2011.

1. Trelocity

Trelocity Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vi släppte under veckan vår app som hjälper bilister att undvika trafikköer. För tillfället har vi bara full täckning i Stockholm men vi kommer att utöka till bl.a. Göteborg under våren.

[​IMG] [​IMG] [​IMG]

Informationen samlas in dels från användare men också från trafikverket och trafikkameror. För att kunna garantera bra täckning i Stockholmsområdet så samlar vi även in data från 1500 taxibilar.

Allt sker i realtid och du ser hela tiden de tre snabbaste vägarna till ditt mål

Ladda ner och prova gratis i två veckor!

Hoppas ni tycker om den!

//Trelocity

2. monkie79

monkie79 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Låter intressant då jag kör runt i storstockholm nästan hela dagarna :D

3. Gonjer

Gonjer Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Kings! Skynda på med Göteborg :)

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Grymt projekt. Kan bli något när det kommer till Göteborg.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

5. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Kanske borde klargöra för de lyckostarna till stockholmare som får testa. I appdn står det en vecka gratis och här i tråden 2 veckor. Vad är det som gäller?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

6. Trelocity

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vi kör med två veckor under en lanseringsperiod, sedan är tanken att det skall bli en vecka.

Jag skall se om jag kan få fram ett datum på Göteborg.

Om det är någon som testar appen så är vi väldigt intresserade av feedback, både gott som ont. Vi har kört Betatestning väldigt länge och det var oerhört givande.

Appen var från början tänkt att vara helt textbaserad (skärmdump #3) men det lärde vi oss ganska snabbt att användarna inte tyckte om.

//Trelocity

7. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Finns det inte risk att privatbilister blir inlurade på taxigator eller har ni löst det problemet?

8. G4il1

G4il1 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    368

MINA ENHETER

Måste man skapa ett konto på er site för att testa?
    Jag laddade ner appen och Knackade på kartan för "hemma" och då gjorde appen en rak blå linje mellan där jag är och Hemma med tid 00.00 ??
    Känns inte helt rätt med tanke på att normaltid är 30-50 minuter beroende på trafik.

9. Trelocity

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ursäkta att svaret dröjt...

Buzz: Taxigator är bortplockade manuellt ur systemet. Det kan finnas en risk att vi missat någon men vi har inte hört något från Beta-testarna så det bör inte vara ett problem.

G4il1: Man behöver inte skapa ett konto för att testa applikationen. Har du fortfarande problem? Isåfall vill vi väldigt gärna veta detta. Hela utvecklingsprocessen av applikationen har grundat sig på användares åsikter/problem/idéer.

Kolla gärna in på vårt supportforum på getsatisfaction.com Idag används forumet bara till Trelocity men det har tidigare använts till Trelocity Beta och Telefot. Telefot är ett projekt som Trelocity drivit tillsammans med vägverket.

10. G4il1

G4il1 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    368

MINA ENHETER

Det visade sig att det verkar vara till min hemmaadress som är i Upplands Väsby som det strular. Möjligt att Väsby klassas som utanför Stockholm och att det är därför?

Hemifrån och till jobbet i Segeltorp så funkade det dock bra även om det i mitt fall inte gav så mycket då enda alternativvägen den ger är runt Eugeniatunneln istället för genom.
    Gillar idén med appen dock.

11. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Grundläggande problem med de flesta program som försöker automatik-rutta, de vet inte om vägarna är "bra" eller inte, de tittar enbart på sträcka och eventuell hastighetsinformation. Och så i det här fallet då möjligen på bilarnas hastighet.

Jag skulle köra från Sollentuna till Värmdö för nån vecka sen och även på centralbron ville GPSen att jag skulle köra Södra länken... (ja jag sket i ju GPSens råd, jag behövde den mest när jag närmade mig slutdestinationen). Fast det kan iofs ha berott på att den inte visste att det inte är nån trängselskatt på helgerna .

12. Trelocity

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nerre: Hur klassar man om en väg är "bra" eller inte? Vi fokuserar bara på att komma fram så snabbt som möjligt till sitt slutmål men om där finns intresse av andra funktioner så går det alltid att utveckla appen.

Finns där fler kriterier som ni skulle vilja se att appen tar hänsyn till?

13. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Hur tittar ni på hur man kommer fram så snabbt som möjligt? Sträcka och aktuell genomsnittshastighet? Tar genomsnittshastigheten hänsyn till stopp vid trafikljus och sånt? Och tar den hänsyn till hur genomsnittshastigheten kommer att se ut SEN. För att det går fort på en väg just nu spelar ju ingen roll om jag inte kommer fram dit förrän om en kvart. Då kanske det har hunnit tjockna till... Det behövs ju alltså nån form av prognoser, statistik över tiden.

Minimera antalet svängar är ju viktigt också, tycker jag. Särskilt i stadstrafik, eftersom man måste sakta in när man svänger (och jag tror inte att så många GPS-program tar hänsyn till att man förlorar tid i en sväng).

Waze t.ex. har ju fördelen att varje bil som kör ger ett komplett GPS-spår, man kan alltså se vad folk brukar köra för sträckor för att ta sig mellan A och B och vilken som går fortast. Nu vet jag inte om de använder det på det viset, men jag upplever det som att Waze verkar lära sig.

14. Trelocity

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nerre: Trelocity undersöker ett stort antal olika alternativa rutter till målet. Sedan väljs max 3 av dessa ut att visas för användaren. Hastigheterna som används för att beräkna vad som är intressant tar hänsyn till uppmätta medelhastigheter på olika vägsträckor, så att en sträcka med många rödljus gör att den bör få en lägre medelhastighet. Ovanpå detta läggs sedan realtidsinformationen där den är tillgänglig.

Trelocity gör inte prognoser nu, utan det bygger på aktuell information.

15. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Men hur hanterar ni hastigheten vid svängar?

Om medelhastigheten på två korsande vägar är 40 km/h så blir inte min medelhastighet 40 km/h om jag svänger i korsningen mellan vägarna (jag måste ju sakta in vid svängen).