Slippa ange lösenord?

Diskussion i 'Allmänt' startad av thompo, 26 okt 2011.

  1. thompo

    thompo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    På jobbet har vi ett skyddat trådlöst nätverk där det krävs att man har certifikat installerade på telefonen för att kunna ansluta. Det funkar kanon, förutom att när jag har haft telefonen (en SGS2) avstängd lyckas inte telefonen ansluta till nätverket. Jag måste då manuellt avbryta anslutningsförsöken och sedan välja att ansluta igen. Då frågar telefonen mig om lösenord för lagring av säkra uppgifter. När jag skrivit in detta blir jag ansluten som vanligt igen.

    Nu undrar jag: finns det inget sätt att slippa ange detta lösenord hela tiden? Det är störigt att behöva koppla upp sig manuellt varje gång.
     
  2. Barbie

    Barbie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    599
    Mottagna gillanden:
    91
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS
    Telefon 2:
    HTC x2, iPhone, iPhone, iPhone
    Platta:
    Spånplatta
    Kan du inte klicka i att spara lösenordet?
     
  3. thompo

    thompo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Nej, det finns inget sånt val.
     
  4. xtreemjohan

    xtreemjohan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Det fungerar inte på det sättet med WPAEnterprise-skyddade nätverk. Man får ofta ett eget konto på nätverket, alltså ett användarnamn och lösenord som används för att koppla upp sig. Alla personer får ett varsitt. På så sätt är det lätt att se vem som kopplade upp sig, när de gjorde det, och vilken trafik som överförts.
    Telefonen vet att såna här användarnamn och lösenord är högst personliga, och försöker därför hindra obehöriga från att se uppgifterna genom ett lösenord för uppgiftslagring.
    Jag använder en sån här funktion dagligen, då liknande nätverk finns i skolan, och det funkar hur bra som helst. Den ansluter automatiskt osv.

    Edit: upptäckte att man inte alltid behöver användarnamn och lösenord. Man kan också använda ett installerat certifikat, men det fungerar på samma sätt
     
    Last edited: 27 okt 2011