Fråga: Smart att partionera och använda minneskortet för att frigöra minne?

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av VikingLeif, 23 okt 2012.

  1. VikingLeif

    VikingLeif Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, jag nappade på Cyberphotos 1995 kronors erbjudande för Arc S och ser fram emot att få den i postlådan om ett par dagar. Den kommer att ersätta min ZTE Blade 1 som jag haft ett par år, en telefon som jag varit nöjd med och som var min första kontakt med Android systemet.
    Har numera också en Acer Iconia Tab A200 som är så bra att jag använder den i stort sett varje dag.
    Men jag känner förstås att ZTE telefonen inte hängt med prestandamässigt, så ska bli kul att se vad Arc S innebär för skillnad nu.

    Tror att telefonen kommer att uppfylla många av mina krav/önskemål, jag hade tänkt köpa en Samsung Arc eller liknande, men slog till på denna på grund av priset.
    Det enda som oroar mig en aning efter att ha läst på diverse forum och sidor är att minnet för appar allt för fort ska bli fullt. Även om jag inte spelar och använder så många egentligen. Mest nyttomappar som Dropbox, Valutakurser, Väder etc.

    Enligt Cyberphotos sida så levereras den med Android 2.3.4 (Gingerbread). Men vad jag förstått så ska jag lätt kunna uppdatera den till ICS 4.1.B.0.587.

    Men nu funderar jag på om jag ska låsa upp bootloader och root'a den? - och jag undrar om det är smartast att göra det före jag uppdaterar Android versionen eller efter?

    Syftet med att roota för mig:
    Ta bort alla appar jag inte kommer att använda för att frigöra minne. (Typ Facebook etc.) Få en "renare" telefon.
    Partionera minneskortet som ext3/4 och spara eller installera appar där istället. Partitionerar jag så kan jag flytta alla appar till sd-kortet samt att hela appen då flyttas?

    Tror jag löser detta med rootningen om jag anstränger mig en aning.

    Men nu är jag mycket nyfiken på om någon verkligen har gjort detta med minneskortet och om det verkligen fungerar sen. Om resultatet var som förväntat och om det var "värt" jobbet och risken.

    Sen när jag gjort detta så vill jag ju att den ska fungera med uppdateringar från Sony + Android utan att jag ska behöva tänka så mycket på det sen.


    Så min fråga är: Är det någon som gjort detta med minneskortet ovan - med lyckat resultat?
     
  2. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    För någon hundralapp mer får du Sony Xperia P som är dubbelkärnig, 1GB ram osv. Knappt 300 kr dyrare och du får mer mobil för pengarna. Och så har du ICS samt JB ska släppas till den.

    Skickat från Sony Xperia S (ICS 4.0.4)
     
  3. VikingLeif

    VikingLeif Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja, det verkar vara en väldigt trevlig telefon. Men jag ville ha en med plats för minneskort. Så Arc S för 1995 kr tror jag var bästa köp ändå inom min budget nu.
     
  4. VikingLeif

    VikingLeif Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Blev en Xperia P istället...

    Blev som Cubenga tipsade om: Jag fick möjlighet att överta min fars 3 veckor gamla Xperia P, så nu skickar jag tillbaka ARC S'en med vändande post. Tror att det innbyggda minnet mer än väl räcker till mina behov.
    Så frågeställningen ovan är inte aktuell längre. Tack.
     
  5. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Helt rätt :-). Du kommer säkert inte bli besviken. Hus mycket minne har den? Min Xperia S har 32 GB. Kanske Xperia P har 16 GB?

    Skickat från Sony Xperia S (ICS 4.0.4)
     
  6. VikingLeif

    VikingLeif Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja, tack för att du satte mig på rätt spår! Den har 16 gb och jag har lite över 11 gb kvar till annat.
    Har uppdaterat till ICS 4.0.4 och den är verkligen snabb och skärmen är skön att se på.

    Nu skulle jag vilja hitta en lösning där de bilder jag tagit under tagen automatiskt laddas över till min dator via wifi när jag kommer hem.