Smart/digital våg - tips?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av N6290, 14 okt 2022.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Jag funderar på att köpa en smart våg, helst för under tusenlappen men om det är bra grejer så kan jag väl betala lite mer. Helst inget kina-märke.
    Några tips, vad använder ni?
    Vad gäller funktioner så önskar jag att vågen är uppkopplad (via Wifi?) till en app på min telefon, och att mina värden loggas varje gång jag väger mig. Gärna att den har lite bra funktioner såsom historik, statistik, sammanställning av min hälsa, BMI m.m., plus konto där allt lagras. Jag har lite svårt att lita på molnlösningar från mindre företag (och Kina-företag), och man vet ju aldrig om ett mindre företag kommer lägga ner eller bli hackat, så om appen är kopplad till en molnlösning så får det gärna vara ett pålitligt företag.

    Finns det något mer spännande era vågar kan göra, någon funktion jag missat som man inte vill vara utan?
     
  2. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 047
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Jag kör med Withings Body+ som synkar med wifi eller bluetooth och är nöjd! Det är ett franskt bolag som är uppköpt av Nokia.

    Den mäter kroppssammansättning så som fett, benmassa och vätska men värdena är inte så pålitliga för mätmetoden är inte särskilt exakt, det är nog samma för andra vågar.

    Den har en liten display där man får infon direkt vid vägning vilket är smidigt, den bläddrar igenom vikt, väder, kroppssammansättning t.ex. Det går att ställa i appen vad som ska visas.

    Appen "Health Mate" sparar din data och presenterar diagram och annan info och funkar bra. Går att koppla ihop med Google fit, Samsung health, Strava med flera. Man kan ha upp till 8 användare för vågen med, den känner av vem som väger sig automatiskt. De har ett gäng andra produkter som även synkar in i denna app om man har dessa, t.ex. en semi-smart klocka som mäter steg, puls och sömn.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.withings.wiscale2&hl=en&gl=US

    Kostar 799:- nu men när jag köpte på black friday kostade den bara 599.
    Withings Nokia Body+ (Personvågar)
     
    bernard, RexGalore, N6290 och 1 annan gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Tack för tipset!
    Jag blev rejält sugen på att köpa en sån efter din beskrivning, får se om jag slår till i dagarna eller om jag väntar på ett Black Friday-erbjudande. Du har haft din i ett år då, om jag förstår rätt. Ingen begränsning i hur lång historik som sparas i appen och dess moln?
    Jag ser att det finns en till variant från samma tillverkare som kostar uppemot dubbelt så mycket, den verkar ha stöd för puls och hjärtdata bland annat, men då tänker jag att den du länkat nog räcker gott och väl.

    Hur identifierar den ens fett, benmassa och vätska? Jag har aldrig förstått det. Sitter det nån slags sensor i den? Jag gissar att jag kan väga mig både med och utan strumpor, eller kommer det skapa något trassel när den ska ta fram sådan data (fett, benmassa, vätska) om jag har strumpor?

    Om jag ibland väger mig med kläder på, ibland utan, och om jag vissa gånger väger mig när jag vaknat och vissa gånger i slutet av dagen (dvs sånt slarv som de flesta nog kan göra sig skyldiga till), vad är din bild av det, har det förvirrat vågen/skapat problem med statistiken den tar fram, eller lyckas den ändå identifiera rätt person och så?

    Om en kompis väger sig så gissar jag att det hamnar i appen som en "okänd profil", som sparas likt alla andra resultat, tills jag ev. väljer att spara/namnge en profil?

    Och till sist:
    Om jag lägger till vågen på mitt "gäst-wifi", medan telefonen är ansluten till mitt vanliga wifi (olika SSID, samma router), kommer det funka, eller måste de vara på samma nätverk? Tänker att metoden de använder för första anslutning av vågen kanske bara funkar om de är på samma nätverk. Såg även att de skickar med USB-kabel, förstod inte riktigt syftet med det, är det för att göra den första anslutningen eller något?

    Tacksam om du orkar svara ;-)
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Den vågen verkar ha stöd för både Wi-Fi men även bluetooth anslutning.

    Jag använder en Xiaomi våg och den ansluts till telefonen via bluetooth.
     
    Kristy gillar detta.
  5. RexGalore

    RexGalore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2019
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini
    Platta:
    iPad Pro 10.5"
    Övrigt:
    Apple Watch SE
    Jag har samma våg. Har haft den i snart 3 år och är nöjd med den.
    Jag kan se all min data från januari 2020 (då jag köpte den) fram till nu i appen, så ingen begränsning på hur långt tillbaka den sparar jag upptäckt ännu.

    Den mäter fett, etc med elpulser den skickar, mäter motstånd. Ett vanligt sätt att göra detta.
    Så kommer inte fungera med strumpor på, måste vara barfota.
    Dock ska man vara väl medveten om att den informationen som den ger för fettprocent och annat knappast är exakt och pålitlig. Så jag skulle mer rekommendera att använda den funktionen över tid som en ledsagning för hur det går med hälsan. dvs inte se "ooooh, jag har x.xx% fett i kroppen" utan snarare titta på det över tid och ser hur kurvan går.

    Om du ibland har strumpor, ibland inte, ibland kläder, ibland inte så kommer det ge en ganska hackig kurva och beroende på hur nära i vikt du ligger andra i hushållet kan den få svårt att avgöra vem det är.
    Jag skulle rekommendera att välja en tidpunkt på dagen att väga dig och hålla dig till det, ger mer rättvisa siffror över tid. Skiljer trots allt en del på morgonvikt och kvällsvikt, så bättre att hålla till en då det är lättare att se förändring över tid.

    Precis, väger sig en polare, eller om du väger dig med strumpor på kommer det komma in i appen under okänd, så får du radera eller sätta det till en person.

    Ingen aning om hur det går med guest-wifi, men gissar på att man måste vara på samma nätverk första gången för att det ska fungera. Bara testa.
     
    milky81 och Kristy gillar detta.
  6. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 047
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Se RexGalores svar ovan.

    Jag väger mig alltid på morgonen efter morgonbestyren och alltid naken så vet inte om den inte fattar att det är jag i olika scenarion :)

    Jag har haft min i 2 år snart, köpte den på Black Friday 2020 och data från dess är fortfarande kvar.

    Den drar inte mycket ström heller. Minns inte säkert men tror jag bara bytt batterier 2-3 ggr.

    Jag tror också att du bara behöver vara på gästnätet med mobil+våg vid uppsättning, sedan kan du byta på mobilen.
     
    Kristy och RexGalore gillar detta.
  7. niclasc

    niclasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    1 329
    Mottagna gillanden:
    454
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone SE 2020 64GB (Jobb)
    Platta:
    iPad air 4th Gen
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har Withings Body+ också, fungerar fint/är nöjd med den. Enda nackdelen är att den bara har stöd för 2,4GHz WiFi och inte 5GHz, så vet inte riktigt om den lirar med alla meshnätverk.

    Sedan får man ju kanske ta värdena om kroppssammansättning med en viss nypa salt, men visst, fingervisning ger det väl.
     
  9. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Väldigt viktigt att ta i beaktning kring impedansvågar - värdet man initialt får kan vara hur helt uppåtväggarna som helst, MEN, det kan fungera helt okej för lekman för att ha koll på utvecklingen, positiv som negativ. Bäst blir det ju dock om man lyckas mäta vid jämförbara förhållanden, allra bäst om man dessutom äter någorlunda likadant dagligen eftersom det kan skilja ganska mycket mellan en vettig dag och en dag med 2000 kcal överskott som påverkar vätskebalans osv! Så nyskiten/nypissad samma dag och äta ungefär likadant dagen innan mätningen gör nog mätningarna "så bra som möjligt", iallafall precis som du säger! :)
     
    RexGalore gillar detta.
  10. RexGalore

    RexGalore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2019
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini
    Platta:
    iPad Pro 10.5"
    Övrigt:
    Apple Watch SE
    Du var nog tydligare, men precis det jag försökte säga. Man ska inte lita på värdet, men kan ge en fingervisning om trender.
    kan hoppa över en procent från dag till dag!
    men tittar jag över tid kan jag se trender som följer vad de "borde" utifrån hur mycket jag tränat eller om jag ätit sämre under ett tag (tex juletider).

    Jag väger mig varje vardagsmorgon när jag går upp, direkt efter att jag pinkat. Så samma tid och i typ samma skick.
     
    Kimball gillar detta.
  11. kleric

    kleric Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple Iphone 14 Pro Max
    Kristy gillar detta.
  12. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 624
    Mottagna gillanden:
    757

    MINA ENHETER

  13. Patrick Bateman

    Patrick Bateman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2021
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    5
    Är det möjligt att få in Xiaomi vågen/ resultaten i MiHome appen?
     
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Inte i Mi home appen vad jag vet. Jag använder iallafall Zepp Life appen. Jag har också ett Mi Band 6 så använder redan den appen
     
  15. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    335
    Mi Fit verkar kunna synca till google fit,

    Problemet med vågar verkar vara att man kan synca olika tjänster med varandra
    men de synkar oftast bara aktiviteter, gps, hjärtfrekvens mm men vikten är inte en del av en aktivitet...

    Om nu fettanalys blir bättre (eller kanske billigare, withings verkar ju börja på 4000:-)
    så lär inte analysen flyttas så lätt mellan system så det känns säkrast att köpa en våg som supportas direkt av appen man använder.

    Vill man inte binda sig till en app verkar Xiaomi Mi lovande,
    enligt OpenScale så skickas värdena från iaf v1 med BLE broadcast så det bör inte krävas ett konto
    (en del andra sensorer kräver en encryptionkey som bara fås genom inloggning i appar)
    sedan får man själv avgöra om det är 'enkelt' att fånga det värdet och använda det ;)
     
    Kristy gillar detta.
  16. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    335
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det stämmer, dock så heter appen numera Zepp Life sedan något år tillbaka :)
     
    Kristy gillar detta.
  18. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    335
    Installerade mi fit patchad med strava export från xda och har inte saknat något :)
    Jo jag slutade med mi band i början av året...
     
  19. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Tack för alla tips, jag har nu beställt vågen som länkades av milky81 i trådens första svar. Får den imorgon via Instabox. Ska bli spännande att testa. Orkade inte vänta på rea.
    Jag såg bland kommentarer/omdömen att tre personer skrev att vågen inte visade korrekt vikt, att det kunde skilja flera kilo om man vägde sig två gånger på raken, när siffrorna rimligen borde bli samma. Medan alla andra omdömen jag såg var positiva. Så jag hoppas att de tre personerna fått måndagsex. Ingen här som stött på det problemet? Vore ju typiskt om en smartvåg är opålitlig just på sin huvudsakliga uppgift, att väga, men jag håller tummarna, får väl reklamera i värsta fall om en så grundläggande sak skulle krångla.

    Någon nämnde Google Fit ovan. Hur funkar integrationen med Google Fit egentligen, kommer varje gång jag väger mig att synkas över till Google Fit, så att jag i historiken i Google Fit ser mina vikter? Eller vad synkas över exakt, och vad synkas inte över?
    Kommer min senast vägning, varje gång jag ställt mig på vågen, användas för att uppdatera "personlig info"-datan i Google Fit, där t.ex. min vikt finns angiven bland inställningarna?
    Funderar på om det är värt att sammankoppla vågen med Fit, eller om det finns någon nackdel.
     
  20. opuschen

    opuschen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2014
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    298

    MINA ENHETER

    Kör också Withings, när jag väger mig. Funkat kanon, har haft två varianter.
    Upplever inga problem med precisionen på vikten, men givetsvis är fett/benmassa/vatten etc. mer fuzzy, så där är det mest intressant se kurvorna utveckla sig. Det är ju själva vikten som vågen är bäst på.
     
    Kristy gillar detta.