Smart hem, vad är bäst? Erfarenheter och Tips önskas

Diskussion i 'Off Topic' startad av kupster, 1 jan 2017.

  1. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    817
    Mottagna gillanden:
    336

    MINA ENHETER

    Har köpt hus och skall flytta in till sommaren. Frågan om larm har kommit upp och jag vägrar betala nån månadskostnad för att en väktare skall kunna komma ut och konstatera att ett inbrott har skett.
    Har börjat spana på ett eget larm och kombinera det med ett smartare hem.
    Tanken är är att sätta upp kameror, rörelsedetektorer och liknande.
    Samt koppla de till högtalare som spelar upp en röst när larmet går.
    Önskevärt är att koppla fler smarta saker till det som att stänga på och av lampor, strömuttag m.m.

    Verkar finnas en uppsjö av dessa, allt ifrån där du får programmera själv (Vilket jag inte vill eller kan speciellt bra) till riktigt dyra grejer.
    Har inga problem att betala för bra saker, men gärna då så man kan bygga allt i ett gränssnitt.

    Så Swedroid ge mig tips på vad som är bra, om ni själva har erfarenheter m.m.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 753
    Mottagna gillanden:
    44 754
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är lite krångligt i dagsläget då det finns många olika standarder, men en som tycks fungera med rätt många produkter i Europa är Zwave.

    I sådana fall kanske D-links "Connectd Home" vore ett alternativ: http://www.dlink.com/se/sv/home-solutions/mydlink-home/smart-plugs


    Bästa lösning i mitt tycke är Samsungs Smartthings-hub då den har ett brett stöd, men tyvärr har man inte lanserat denna utanför USA & UK ännu.

    Edit: Ångrade mig efter att jag såg att D-links lösning bara är kompatibel med Z-wave-produkter från D-link. Det är ju totalt uselt, så undvik D-link i sådana fall.


    Edit #2: Kanske Telldus nya Z-wave-hub vore något i kombination med valfria Z-wave-produkter? https://www.kjell.com/se/sortiment/...rollers/telldus-tellstick-znet-lite-v2-p50747. Jag vet i och för sig inte om Telldus mjukvara för hemautomation ännu fungerar så bra med kameror.

    Telldus hub har även stöd för Z-wave plus (5th gen), vilket gör att i princip alla produkter på marknaden som har Z-wave bör fungera.
     
    Last edited: 2 jan 2017
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 753
    Mottagna gillanden:
    44 754
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hittade en annan enhet som dessutom är kompatibel med Zigbee-standarden, utöver Z-Wave+Z-wave plus: https://www.netonnet.se/art/hem-hus...2Udexb8lqRYnMok4hfftXj4SXbCJ7Mu1tghoCoOfw_wcB

    Ett annat alternativ är också att bygga en egen lösning. Finns en alldeles ypperlig mjukvara som heter Domoticz som låter dig använda ex. en Rasperry Pi tillsammans med en Z-wave-USB-sticka, eller Rasperry-enheter med Z-wave inbyggt. Finns även en mjukvara som heter Z-way. Ex. på ett sådant paket: https://www.zwavesverige.se/kontrollenheter/z-waveme-razberry-v2-gen-5

    Det kluriga och viktigaste är alltså att hitta en _riktigt bra_ basstation/smarthub som har stöd för Z-wave Plus (5th gen) och som är pålitlig och stabil och som kommer med bra mjukvara.

    Mitt tips är att kolla runt lite på de enheter som finns och noga titta på mjukvaran de erbjuder, speciellt apparna till telefonen. En del basstationer verkar har lite problem med stabilitet/långtsamt webbgränssnitt, så man får göra bra research.
     
    Last edited: 2 jan 2017
  4. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    Från en som är i branchen:

    Insteg/nybörjare: Tellstick Znet Lite v2
    Då du har z-wave så har du bekräftelse på att lampor och brytare verkligen har gjort det som de ska göra.
    Du har dock ej kamera-stöd, däremot stöd för IFTTT så andra tjänster ansluta till detta kan trigga händelser och vise versa.

    Medium: Fibaro
    Z-wave kontroller med lite mer finesser och möjligheter, går att koppla hederliga D-link kameror till den för att övervaka allt i samma app.

    Svårast: Rpi + Z-stick eller Razberry
    Med mjukvara som tex. domoticz eller openhab så får du programmera din egen lösning till din egen preferens.

    Kameror:
    Två alternativ. Antingen väljer du D-link som är en "hederlig" IP-kamera, du har en app till för notiser, eller så har du Arlo eller Canary som är lite dyrare produkter men har mer finesser till sig. Inspelning till moln, Canary har te.x inbyggd siren.

    Smartthings som nämns ovan har jag hört en massa gott om från både helt nya användare till inbitna hemautomationsnördar. Har dock ej testat själv så vet inte hur långt man kan gå med intigrationer.
    Funderar skarpt på att beställa en från amazon.

    D-link hubben ska du hålla dig väck ifrån, Vera avskyr jag men de flesta verkar ha spridda upplevelser av den. Vera har fungerat helt ofattbart kasst för min del medans för andra fungerar det klockrent.

    Om din hubb har Z-wave eller Z-wave plus betyder egentligen att om du väljer Z-wave (ej plus) så kommer allt som är plus att också fungera. Om du köper en Z-wave plus kontroller måste du hålla dig till Z-wave plus rakt igenom, skulle du blanda så mister du finessen med Z-wave plus.
    Och vad är finessen? räckvidden och antal enheter du kan ha maximalt om jag inte missminner mig.

    Vad använder jag?

    Fibaro HC2 -> styrning av brytare, har koll på magnetbrytare
    Eventghost -> hanterar all styrning av IR produkter, körs på en windowsserver
    Philips Hue -> styr alla taklampor med detta, för WAF(wife acceptance factor) så är dessa separata från det smarta hemmet och agerar endast med knappar och rörelsevakten som ingår i systemet. Men kan fortfarande röststyras av nedan.
    Amazon Dot & Google Home -> röststyrning som styr alla enheter ovan
    Inga kameror, tjejen är totalt anti :(
     
  5. marr

    marr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    S9
    Platta:
    M5
    Platta 2:
    Nexus 7
    Det är ganska gött att ha en enhet som kan skicka på 433mhz bandet med. Iallafall om man tänkt styra många lampor och vanliga eluttag och inte behöver bekräftelse på att de tänds.
    433mhz är betydligt billigare för de lite enklare applikationerna som styra fönsterlampor.
    Sen är den även bra för att läsa av sensorer. Många termometrar går på 433mhz om det intresserar en.


    Jag har bara en enkel tellstick net, som jag funderar på att byta ut till som fixar z-wave med.