Diskussion: Smartklocka Iradish y6

Diskussion i 'Smartklockor - Övriga' startad av Ara, 21 sept 2015.

  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Hej! Jag har beställt en mycket billig smartklocka som fått rätt bra recensioner på nätet. Kostar under 300:- och är riktigt snygg med bezel i metall i valfri färg. Har minneskortplats på upp till 32GB och SIM kortplats för GSM850/900/1800/1900MHz.

    Vidare så har den kamera, micro-usb standard, utbytbart batteri (!), högtalare, mikrofon och en hel del annat. Armbandet sägs vara bekvämt och den är lätt och ganska tunn. Batteritiden ska vara bra, ca 72 timmar. Någon som har den?


    http://www.gearbest.com/cell-phones/pp_211718.html?wid=3


     
    Last edited: 21 sept 2015
  2. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

  3. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Av videon att döma så registrerar den inte trycken på skärmen ordentligt samt att den verkar något laggig. Du får gärna återkomma med en kort utvärdering när du testat enheten en smula :)
     
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Hej! Givetvis kommer jag att skriva en recension här i tråden.
     
    indika gillar detta.
  5. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Hej igen! Nu har jag fått smartklockan.

    Jag är imponerad av kartongen som håller hög kvalitet och klockan ligger snyggt och tryggt i lådan. Smartklockan är riktigt snygg med 2.5D skärm och välpolerat metall i guldfärg. Armbandet är bekvämt och sitter stabilt runt handleden. Det följer med skärmskydd, USB-kabel, batteri och instruktioner som faktiskt är riktigt okej skrivna.

    Jag börjar med att sätta in ett minneskort på 32GB (klass 10), efter det att jag tagit bort bakstycket, vilket är enkelt. Sen placerar jag dit det lilla batteriet och klämmer fast bakstycket. Batteriet ser precis ut som batterier som sitter i smartmobiler, men väldigt mycket mindre. Många skulle väl säga att batteriet ser gulligt ut.

    Luckan till usb-kontakten på klockan är välgjord och snygg, enkel att lossa och enkel att sätta tillbaks. Jag sticker in kabeln och laddar klockan, det sägs ta två timmar enligt instruktionshäftet.

    Jag skriver mer sen när jag laddat klart klockan.
     
    Last edited: 25 sept 2015
    indika gillar detta.
  6. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Så, nu har jag testat klockan och den gör bra ifrån sig. Den reagerar snabbt och skärmen är helt okej med skaplig upplösning, skärpa och färger. Det går att ändra bakgrund och hur klockan ska se ut. Det finns de flesta funktioner man kan förvänta sig av en smartklocka och den reagerar snabbt och korrekt.

    I stort sätt allt som händer i mobilen kan man få meddelande om till smartklockan, inklusive ljud. Rätt imponerande. Jag har inte testat att installera SIM-kort, men det ska jag göra senare. Telefonljudet är annars riktigt bra, det fungerar bra att svara och prata i smartklockan.

    Jag har inte hittat något alls att klaga på med tanke på prisklassen. Inga buggar eller andra problem. Klockan är bekväm att ha på handleden och den är snygg, lätt och ganska tunn.

    Fråga gärna om du undrar något särskilt.
     
    Last edited: 25 sept 2015
    indika gillar detta.
  7. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Nu har jag kunnat testa den lite mer och jag är väldigt imponerad över hur snabbt och säkert den kopplar in med blåtand. Det är väldigt stabilt och snabbt. Jag har kopplar smartklockan till förutom smartmobilen också flera olika BT-högtalare med gott resultat.

    Den här smartklockan är långt stabilare än den jag köpte för ett år sedan. Också den i samma prisklass. Jag har fört över filer (bilder och MP3) både till smartklockan och från smartklockan till smartmobilen. Det fungerar felfritt. Kalasbra.

    Jag har spelat in ljud, video och fotograferat med smartklockan, det fungerar utmärkt. Givetvis är bildkvalitén helt bedrövlig, men det fungerar. Ljudinspelningarna fungerar helt okej och det hörs vad folk säger om man kopplar in smartklockan till ett par BT-högtalare. Smartklockans egna högtalare är för vek.

    Jag har tagit bilder med smartklockans lilla kamera och skickat bilderna till smartmobilen, det fungerar utmärkt. Tyvärr avslöjas också hur dålig bildkvalitén är men vad kan man förvänta sig. Smartklockans egna minne är obefintligt, men det fungerar utmärkt med minneskort och man kan med filhanteraren flytta och kopiera filer mellan olika mapar och mellan telefonminne och minneskort. Det fungerar mycket bra.

    Jag har faktiskt inte hittat några direkta svagheter ännu som man skulle kunna förvänta sig. Smartklockan sköter sig alldeles utmärkt.
     
    bernard gillar detta.
  8. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det låter över förväntan tycker jag. Hade inte trott det med tanke på priset.
     
  9. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Ja. Jag är positivt överraskad. Jag har ännu inte kollat hur det fungerar med SIM-kort och de funktionerna som följer med att man kopplar in SIM-kort. Jag återkommer när jag testat.

    Jag har noterat att batteriet laddas upp betydligt fortare än de två timmar det står i instruktionerna, det är snarare en timma och runt 20 minuter från halvfullt.
     
  10. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Blir det inte nästan tre timmar totalt från tom till full då?
     
  11. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Under timman från tomt. Ca 20 minuter från halvfullt.
     
  12. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Ah såklart. Får du ut ca 72 timmar på en laddning?
     
  13. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är för tidigt att säga. Första dagen använda jag klockan extremt mycket och nu är det bara andra dagen. Jag får återkomma om en vecka för att ha en aning, men den verkar strömsnål än så länge.
     
  14. apelipell

    apelipell Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2013
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Vad kör den för operativsystem och vilka appar finns att tillgå?
     
  15. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag har ingen aning om vad operativsystemet kallas men det fungerar till både Android och iOS. Det finns ingen möjlighet att lägga till ytterligare appar. Man får nöja sig med de som finns från början.

    Det finns alla standardgrejer som webbläsare, miniräknare, kalender (man kan lägga in noteringar och alarm), sms/mms app, mejl, tidtagare, alarm. Det finns sovövervakning som ska kolla hur bra du sover, app för träning som ska räkna steg, kalorier och sånt. Det finns telefonbok och telefonfunktion så man kan ringa. Allt kan givetvis synkas med smartmobilen.

    Det finns app för kamera (både för interna kameran och för att fjärrstyra smartmobilkameran) och videokamera, det finns filhanterare, ljudinspelare, anti lost funktion åt båda hållen (mobil/klocka), musikspelare finns också. Det finns bildvisare både för stillbilder och en för video.

    Det finns dessutom en FM-radio som kräver att man ansluter hörlurar för att fungera. Det finns dock inget hörlursuttag annat än micro-usb vilket gör saken minst sagt problematisk. Sen finns det inställningar som låter dig påverka saker som bakgrund, ljusstyrka, språk, genvägar, widgets och en hel del annat.

    Det är även möjligt att låsa klockan med lösenord om man så vill. Det går också att bestämma exakt vilka notifieringar som ska nå klockan och vilka som inte ska nå klockan.

    Det är enkelt att koppla in enheter vi BT, som högtalare och hörlurar.
     
    Last edited: 27 sept 2015
  16. apelipell

    apelipell Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2013
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Tack för all information! Verkar kompetent för prislappen.
     
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Ja, jag är mycket imponerad faktiskt. Stor skillnad mot den smartklocka jag köpte för ett år sedan i samma prisklass. Talos T-watch II hette den.
     
  18. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    En liten obetydlig(?) detalj jag kan tala om är att den fysiska väckning/släckning/av/på - knappen är distinkt och ger ifrån sig ett svagt klickande ljud när man trycker på den. Den är också lagom stor, rundad i formen och bekväm att trycka på. Det är positivt och inger förtroende.
     
  19. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Nu har du dragit igenom ett par cykler på batteriet misstänker jag? Hur står det sig?
     
  20. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Nej, jag har laddat upp den när den varit halvfull. Den verkar dock ganska strömsnål, ett par dygn verkar inte vara några problem.
     
    indika gillar detta.