Smartklocka/Wearable

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av EmL, 2 okt 2022.

  1. EmL

    EmL Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2012
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Hej!

    Funderar på en smartklocka/wearable men det känns som en jungel med alla olika märken och modeller..

    Har ni kunniga något tips som passar in på följande kriterier?

    Måsten:
    • Anpassad för Android
    • Bra batteritid (inte behöva ladda varje/varannan dag)
    • Vattentät, kunna duscha/simma med
    • Kunna ta emot/se notifikationer (behöver inte kunna svara på sms/samtal)
    • Fitnessfunktioner
    • Spåra puls/sömn/stress osv

    Bonus:
    • Stryktålig
    • Pausa/spela nästa låt i Spotify
    • GPS
    • Altimeter/kompass-funktioner (tänk Casio Pro Trek)
    • Kunna betala med
    • Ladda in musik

    Tack! :)
     
    Last edited: 2 okt 2022
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Känns som en Garmin-klocka med stöd för Spotify offline hade varit bäst om du ska kunna betala med den med (Garmin Pay). Då bör du kunna få med samtliga punkter.

    Wear OS ger inte mer än 2 dagar batteritid, så de klockorna går nog bort. Annars är Watch 4 44/46 mm prisvärd just nu.

    Har inte så bra koll på Garmin-klockorna själv, men någon annan kanske kan föreslå en modell.
     
    Leo83 gillar detta.
  3. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    @EmL@EmL har du någon max budget?

    Det är nästan det som får avgöra, från dina kravlista så är det inte något som ger någon fördel till en viss modell mot någon annan modell. Förutom möjligtvis att Garmins modeller som riktar sig mer mot casual wear än mot träning går bort.

    En sak som kan avgöra är skärmen. Garmins Venu klockor har amoled skärm som ger en betydligt trevligare upplevelse om du frågar mig. Även nya Epix har amoled, den är dock betydligt dyrare.

    På tal om Epix och de mer träningsinriktade klockorna så finns det en feature som inte alla modeller har och det är träningsförslag eller Daily Suggested Workout, där enheten helt enkelt föreslår ett pass (löpning/cykling) utifrån olika parametrar som tex tidigare pass, återhämtning, sömn osv.

    En annan sak som kan skilja mellan olika modeller är att det finns separat träningsaktiviteter för löpning resp. löpning i terräng... Varför är det viktigt kan man undra, jo om man tex tracka VO2 Max så kan man få väldigt skevt/sämre värde om man plötsligt får högre puls och det samtidigt tar betydligt längre tid att springa samma avstånd/sträcka.

    Men med allt det sagt så är nämna feature mer riktade till personer som kanske är mer än bara glada amatörer.

    Vill man bara tracka sin träning så har alla modeller en lååång lista på olika typer pass/aktiviteter som man registrera.

    Edit: Sambon gick från Samsung Galaxy watch active 2 till en Garmin Venu 2s och hon kunde inte vara nöjdare. Just batteritiden var det som fick henne att äntligen lyssna på mig men allt beror på vilka behov man har. Hon är i alla fall "...10 gånger nöjdare med Garmin än Samsung"
     
    Last edited: 2 okt 2022
    EmL, bernard och R3b0rn gillar detta.
  4. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    332
    'rugged' låter mer som en fetare garmin typ en fenix 6 från förra generationen.

    Detaljerna är inte alltid så viktiga men mer normala forerunner kanske inte har simning (tänk triathlon) eller karta, men läs då en recension från någon med ditt usecase.

    Musik funkar på min 245 men häng inte upp allt på en sån funktion... Jag orkar inte bry mig om hack i musiken om pulsen ligger över 150.

    Annars är väl garmin mest träning,
    Gtr3 ett budgetalternativ för mer av en klocka och fitbit charge för fitness/sleep
     
  5. EmL

    EmL Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2012
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Gällande budget så är jag ganska flexibel samtidigt som jag hellre betalar mindre än mer. I och med det blir min första vill jag inte lägga för mycket, men vill inte köpa något som avskräcker mig från smartklockor.

    Utan jag vill ha en beprövad klocka som inte hakar upp sig och tillhörande mjukvara som är stabil och funktionell. :)

    Om jag skulle kasta ut någon siffra så säg uppåt 3000:- kanske?

    Men som du skrev @Leo83@Leo83 så verkar mina specifikationer inte vara speciellt tunga, så det kanske går att komma undan betydligt billigare?

    Det här med musik i klockan är inte så viktigt egentligen, då jag i princip alltid har telefonen på mig eller i närheten under träningspass. Finesser som erbjuda träningstips osv är ganska irrelevant det med, då jag har ett schema jag följer och andra sätt att ta till mig den informationen. :)

    Min bank (Swedbank) ser ut att stödja dom flesta betalningsmetoder såsom Garmin, Xiaomi och Fitbit pay.


    Edit: Har ni någon erfarenhet av Amazfit? Den här ser intressant ut Amazfit T-Rex 2 smartwatch
     
    Last edited: 2 okt 2022
  6. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    332
    Gtr3 och gtr4 ska ha ok gps men sådär heartrate - men för tunt tusenlappen funkar det för aktiviteter, bra batteritid och lite notifikationer på handleden, kanske är rätt stil också.
    Det positiva är att amazfit iaf har export till strava.

    Trex har jag inte sett så billig, jag rekommenderar en begagnad garmin från någon som inte gillar den. Fenix 6 såldes för neråt 3000:- , de tresiffriga forerunner matchar nog trex om du hittar en nyare. X45+
     
  7. EmL

    EmL Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2012
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Har kollat lite mer på diverse klockor och tänk över behoven och hamnat på dessa två modeller från Garmin som verkar täcka vad jag behöver (villhöver?). :)

    Garmin Venu® 2 Smartwatch | Smartklocka för träning & hälsa
    Garmin Forerunner® 255 Music | Löparklocka med musik

    Forerunnern verkar ha fler funktioner såsom bättre GPS och fler GPS-funktioner samt mer statistik. Samtidigt som Venun känns väl mer som en smartklocka med tanke på pekskärmen.

    Något som jag inte förstår är "Konditionsträning" som finns på Venun men inte på Forerunnern.. Vad innebär det?
     
  8. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    332
    Venu kan visa flashiga animationer på armhävningar medan forerunner trackar din form och kan visa kadens eller mellantider när du springer. Enligt denna iaf;

    View: https://www.reddit.com/r/Garmin/comments/vjm46e/garmin_venu_2_vs_forerunner_255_i_have_both_my/


    Det är jättesvårt att säga hur det funkar för dig och vad du kräver för träningsfeedback,
    I storlek, design och vikt är de ändå rätt olika ändå så välj en du kan ha på dig 24/7
    Jag gillar min 245 (som är mindre) men andra kanske vill ha metallkänslan i en fenix.
     
  9. EmL

    EmL Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2012
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Ja, det är frågan när man kommer från ingen feedback annat än från kroppen. :D

    Jag får suga på den karamellen till Black Friday och fortsätta spana på diverse modeller och funktioner. Jag var i alla fall och kände på dom olika Garmin modellerna och tyckte den vanliga Venu 2 passade mig bra. Tyvärr hade dom ingen 245/255 inne men känner ändå att jag nog gärna vill ha pekskärm. :)
     
  10. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER


    View: https://youtu.be/fJsPo2qMfX0



    View: https://youtu.be/ZVZuLoisAq8



    View: https://youtu.be/biKP9hBeumE
     
    EmL gillar detta.
  11. EmL

    EmL Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2012
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Vad använder du förresten för funktioner i 245an? Är det några du finner mer eller mindre användbara? Och vilken typ av träning kör du? Ser ut att finnas lite andra funktioner i 255an också, jämfört med 245, är det någon av dessa du tycker att du saknar?
    Tack! Passar på att fråga dig samma sak som @pacc@pacc ovan. Vad har du för Garmin (om du har någon)? Vad tycker din sambo om sin 2s (förutom den bättre batteritiden :D).
     
  12. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Yes, jag har en Venu (originalet). Främst används basfunktionerna som att tracka steg och puls. När det kommer till träning så är det promenader, löpning och cykling (utomhus samt inomhus). När jag cyklar inomhus så skickar jag även pulsen till Zwift som är det jag kört sedan jag skaffade en smart trainer.

    Sambon använder den främst för att hålla koll på sömnen, steg och puls. Och träning för henne så är Crossfit och löpning samt promenader.

    En sak som bägge upptäckt är funktionen som varnar för hög stress (vi är småbarnsföräldrar :D) väldigt behändigt.

    Sen tycker vi att nivån av smarthet är precis lagom, då tänker jag kontra en ren smartklocka. Vi har tex inget behov av kunna svara på samtal med telefonen osv. Hemma är telefonen alltid närmaste än 5 meter från oss och är vi ute och träna så fokuserar man på passet, räcker med att få en notifiering... Och om det är viktigt ja då får man ju pausa aktiviteten och ta fram telefonen om man har den med sig.

    Sen är det jävligt kul att gräva i datan efter man kört ett pass. Man kan nörda ner sig ganska mycket om man så vill. Se sin VO2max och konditionsålder förbättras är verkligen sporrande.

    Edit: Glömde nämna att jag gärna lyssnar på musik/podd när jag tränar.

    Edit2: GPS/kompass är en funktion som jag inte använder så ofta förutom för mappa rundan. Men har hänt att men tagit upp kompassen ibland och då har det varit trevligt att ha den till hands.

    Edit3: Funderar själv på att uppgradera till en Epix och då är det Daily Suggested Workout som jag är intresserad av främst samt att få en nyare klocka med bättre sensorer.
     
    Last edited: 5 okt 2022
    EmL och bernard gillar detta.
  13. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    332
    En GPS som går att lita på är bästa funktionen i garmin,
    jag kör ett träningsprogram också och det funkar - även om jag visste för 20 år sedan att man bör träna 3ggr i veckan så har det aldrig blivit rutin...
    Telefoner över 5 tum var droppen för mig och ibland kör jag pass med bara klockan och musik på den. (En mp3spelare är nog 10ggr bättre, men ibland behöver bara dra på sig skorna och gå ut)

    Jag läser också f2a koder från sms som notiser, ofattbart att google kastat ut authenticator från wear och misslyckats med en säker lösning för notifikationer på wearos på samma gång....
     
    EmL gillar detta.